Gå til innhold

Hvilket minne til Nikon D300?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal kjøpe meg en stor minnebrikke til mitt Nikon D300 og lurer i den forbindelse på hva slags type jeg trenger for å yte kameraet rettferdighet?

 

Jeg ønsker meg egentlig størst mulig lagringskapasitet, men da må jeg gå for det "dårligste" kortet i dette selskapet, iogmed at IV og Ducati kun kommer opp til 8 GB størrelse.

 

Vil man merke forskjell på III, IV, og IV? Jeg fotograferer ikke noe særlig med seriebilder, men man vet jo aldri. Jeg har batterigrepet til D300, så muligheten for raske bildeserier er der...

 

Jeg har sett på disse kortene:

 

SanDisk Extreme® III CompactFlash®

30 MB/s, 16 GB

 

SanDisk Extreme® IV CompactFlash®

40 MB/s, 8 GB

 

SanDisk Extreme® Ducati Line

45 MB/s, 8 GB

 

På forhånd takk for alle tips og kommentarer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D300 klarer å utnytte Ducati (har støtte for den nye protokollen).

Men oftest er det snakk om balanse mellom pris og ydelse. Hva er viktigst? Stor plass eller det å ta mange bilder raskt etter hverandre?

Sandisk Ultra Extreme III (30MB) 16GB koster p.t. 1008,- hos Amentio.

 

EDIT: Rettet feil i navn på minnebrikke.

Endret av PerB
Lenke til kommentar
D300 klarer å utnytte Ducati (har støtte for den nye protokollen).
D300 støtter UDMA ja, men klarer den å overføre 45MB/s? Det er jeg slett ikke sikker på. Kanskje i overføring fra minnekortet til PC.

 

Jeg ville nok gått for 16GB Extreme III, 30MB/s er uansett i grenseland av hva de fleste ordinære harddisker klarer å skrive, og det er ytterst, ytterst sjelden at man _trenger_ raskere kort til seriefoto. Det er ikke mange som noengang tar så lange serier at bufferet blir overfylt på D300, selv om man fotograferer i raw...

Lenke til kommentar
D300 klarer å utnytte Ducati (har støtte for den nye protokollen).
D300 støtter UDMA ja, men klarer den å overføre 45MB/s? Det er jeg slett ikke sikker på. Kanskje i overføring fra minnekortet til PC.

I følge Rob Galbraith klarer D300 å skrive 30MB/sek til et Ducati-kort, mot 21.7 MB/sek til kortet trådstarter bruker.

 

I realiteten skal man ha rimelig spesielle behov før man trenger å bry seg om skrivehastigheten på en D300. På D200 har jeg kanskje en eller to ganger kjørt bufferen full, men da egentlig bare fordi jeg kunne. D300 har mindre buffer, og genererer større filer raskere, så det har skjedd et par ganger at jeg har sett bufferen krype mot 0 når jeg har skutt flere korte serier på rad - men så bruker jeg også et Ultra 2-kort, som ligger omkring 7MB/sekundet...

 

I går handlet jeg et nytt kort, og endte da med et 2GB Extreme III av den gamle typen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Flere minnekort på 4GB any time!

 

Jeg har D300, og skulle for noen dager siden innom JP å kjøpe meg et Ducati 4Gb kor, men de var utsolgt. Måtte da gå for et Extreme IV 4GB istedet :( Jeg som skulle brife med masse bilder i RAW og 8fps :(

 

Jeje, får vel bare sette på JPG når jeg skal showe... Har vurdert å kjøpe meg et SanDisk 8GB kort, men jeg er litt skeptisk til så mye bilder lagret på en plass, men skulle to om jeg gikkf or Extreme IV eller Ducati så burde de vært safe... 16GB derimot blir nok for mye ja.

Lenke til kommentar
Jeg ville ha kjøpt mindre minnekort (som 2 og 4gb) og heller da flere minnekort.
Jeg ville fordelt ønsket plass på 2-4 minnekort. Noe særlig mer enn det er uansett ikke særlig praktisk. 4GB er en OK størrelse, men bildefilene på de nyeste kameraene er også så store at 8GB ikke er å forakte. Dersom man ønsker 16GB minneplass, ville jeg valgt den kombinasjonen av 4x4GB eller 2x8GB som er billigst i innkjøp.
Lenke til kommentar
Jeg ville ha kjøpt mindre minnekort (som 2 og 4gb) og heller da flere minnekort.
Jeg ville fordelt ønsket plass på 2-4 minnekort. Noe særlig mer enn det er uansett ikke særlig praktisk. 4GB er en OK størrelse, men bildefilene på de nyeste kameraene er også så store at 8GB ikke er å forakte. Dersom man ønsker 16GB minneplass, ville jeg valgt den kombinasjonen av 4x4GB eller 2x8GB som er billigst i innkjøp.

 

Dette er jo selvfølgelig en smaksak. Men jeg tenker likt som deg. Hadde selv valgt et par 2gb og et par 4gb, da jeg ikke stoler på lagringsmedier nok til å velge 8 eller 16. Syns også det blir mer oversiktlig når man har flere minnekort, da vet man liksom hvilke bilder som er hvor. Men man må jo selvfølgelig tenke litt pris også, som du sier :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...