Gå til innhold

Minnekort til SLR - hastighet viktig?


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg Canon 40D, og må naturligvis ha et sted å lagre bildene på.

 

Er det ett fett hva man kjøper, eller anbefaler man enkelte minnebrikker?

Kameraet kan bruke Compact Flash Type I og II..

 

Det er jo forskjellig skrive og lesehastighet på kortene, har dette noe å si, f.eks hvis man tar 6 bilder i sekundet? Eller kompenserer bufferet til kameraet for dette?

 

Hvis det er noen kort som faktisk utskiller seg positivt, list dem gjerne opp, i tilegg til evt diskusjon.

 

Edit: Minimum 4GB

Endret av Naitsan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gjorde en test med 4 forskjellige CF kort.

Jeg satt opp kameraet til å ta 50 bilder med 1 sekunds mellomrom.

Alle bilder i beste kvalitet - ca 15000 kB.

 

Sandisk Extreme IV var det eneste kortet som jeg fikk tatt 50 bilder med før kameraet tok timeout. (Jeg har dessverre ikke Extreme III)

De andre kortene knelte ved 17-20 bilder og kameraet klarte bare å ta 30-34 bilder med de kortene på 50 sekunder.

 

CF_Graph.JPG

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Extreme III bruker samme protokoll som Extreme IV, så det hadde vært morro å testet den sammen med de andre. Jeg har den ikke så....

 

Enig med turnipkongen, bufferen mer enn stor nok i de fleste tilfeller. Det hender iallefall ikke ofte at jeg trenger å ta flere bilder enn bufferen klarer.

Lenke til kommentar
For min del fungerer dei vanlege raude og blå korta fra sandisk heilt flott, bufferet i kameraet er uansett så stort at jeg får tatt ~20 bilder i raw før det er stopp- så 3-4 sec før 20 nye bilder, nada problema.

Det er jeg helt enig i. Jeg har brukt et fåtall forskjellige kort, og Extreme III 4gb er et av dem. Men under fotografering er det i praksis ingen forskjell på mitt gamle rød/blå og de nyere kortene. Det er kun når jeg laster bildene over på pc med kortleser at jeg merker forskjell. Og den forskjellen bryr jeg meg ikke om. I hvertfall ikke hvis jeg fotografer kun raw eller jpg. Jeg har faktisk ikke brukt det kortet til å ta begge deler. Da blir det nemlig litt meg ekstra-arbeid med min arbeidsflyt, og det kan slå negativt ut.

 

Men under fotografering, ingen forskjell i praksis. Skal man skyte mye serie slår man over til jpg, for da får man ingen begrensninger mht buffer. Da er det bare til å skyte til kortet er fullt, også med de som er røde og blå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...