Gå til innhold

Valg av nye hodetelefoner, bør ha lav impedans (bærbar lyd)


Anbefalte innlegg

Hei. Er i gang med jakten på hotedelefonene som passer meg. Bor dessverre i en by uten for mye utprøvingsmuligheter, så da må man forsøke seg over nettet. Har klart å gjøre et bomkjøp allerede i jakten på headset: Sennheiser HD 25-SP, den ble levert med 6.3 mm jack-plugg.

 

Benytter meg nå av en Creative Zen 16 GB, men vil nok måtte oppgradere på grunn av lagringskapasiteten. Men ønsker et headset jeg kan bruke med Zen-en min, i tillegg til den bærbare datamaskinen (internt lydkort). Har skjønt at Ohm/impedans er stikkordet når det er snakk om headset for slike enheter. Hvor mye klarer Zen-en å drive? 32 Ohm (Sennheiser PX200) er ikke problem, skal få testet med HD 25-SP før jeg sender de inn og se hvorvidt de klarer å bli drevet på et akseptabelt nivå.

 

Har lyst på et lukket headset, da dette vil være mest egnet for bruk med andre. Og helst et som går over ørene. Har et Sennheiser PX200 og Shure e2c, og kan si meg fornøyd med lyden på disse. Tror og mener de blir regnet for å ha nøytral lyd med lite bass, så jeg kan si meg enig i at dette er hva jeg liker. Men det blir litt smått. Skal også bruke de med en bærbar maskin, for film og musikk, og da er det fint med et headset som ikke trykker på eller i ørene, også over lang tid.

 

Budsjettrammen ligger rundt 1000 kr, men et laken ekstra er i grunn ikke problem. Det er også mulig for meg å kjøpe hodetelefonsforsterker, men her vet jeg absolutt ikke hva jeg skal velge — får man noe brukbart for 1000 kr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

clash ohlson, internett (ebay, dealextreme etc)

 

Eneste andre alternativene dine er egentlig akg k518 som har så lang eldning at lodding igjen blir alternativet, og audio technica ath-es7

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Til lodding, kjøper jeg da bare en slik en? Klarer ikke finne noen guider til lodding av jack-plugg, hvor skal jeg lodde? På ledningen eller på selve pluggen?

 

Ikke slik en nei... dx har visst ikke den type plugger.

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=22474653

 

 

min guide til å lodde slikt:

http://captain-odegard.com/how_to_fix_audio_jacks.html

 

 

du bør kanskje droppe lodding hvis du ikke er så teknisk dreven

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Valgte å lodde headset-kabelen til en 3.5 mm-jack. Var ikke så lett som Captain Ødegård fikk det til å se ut som, men det gikk bra til slutt.

 

Problemet mitt, tror jeg, var at ledningen og loddepunktene på jacken ikke var helt reine. Litt bensin funket til å rense dette.

 

Edit: Var fire farger: Rød og blå, hvit og gul. Valgte å bruke blå og gul som jord, men det hadde virket med hvit og rød som jord. Gjorde jeg riktig?

Endret av KristofferB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...