Gå til innhold

Tips til objektiv for canon 450D


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg tenkte jeg skulle kjøpe et nytt objektiv til mitt Canon 450D.

Jeg ønsker et lyssterkt objektiv siden jeg kommer til å ta en del bilder inne, og jeg vil også ha et med en god del zoom, kanskje 200-250 mm.

Er det noen som har noen erfaringer med objektiv som dette og hvilket jeg burde kjøpe?

 

På forhånd, takk for svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha både høy nok lysstyrke og praktisk brennvidde til innebruk OG såpass maks brennvidde som 200+ mm kombinert med ok kvalitet, blir det dyrt. Veldig dyrt.

 

Det du spør om er egentlig litt å be om å få både i pose og sekk. Det skjer ikke så ofte.

 

Sigma 28-300mm F3,5-6,3 DG kan vel muligens funke i budsjettklassen, men til innendørsbruk vil du nok måtte på med blitsen.

Lenke til kommentar
Hei. Jeg tenkte jeg skulle kjøpe et nytt objektiv til mitt Canon 450D.

Jeg ønsker et lyssterkt objektiv siden jeg kommer til å ta en del bilder inne, og jeg vil også ha et med en god del zoom, kanskje 200-250 mm.

Er det noen som har noen erfaringer med objektiv som dette og hvilket jeg burde kjøpe?

 

På forhånd, takk for svar =)

 

 

Ville gått for et fastobjektiv for innendørs, som f.eks. Sigma 30f/1,4 eller Canon 50f/1,4( sigma kommer med en tilsvarende om ikke så lenge).

 

Objektiver med mye zoom er ikke lyssterke, og de optiske egenskapene er ikke alltid like bra. Av de bedre har man Tamron 18-250 eller Sigma 18-200OS.

 

Ellers er det bedre å dele i 2 lyssterke objektiver, som f.eks. Tamron 17-50f/2,8 og en 70-200f/2,8. Dette blir litt dyrere i begynnelsen, men da har du et knallbra setup som kun trengs å supplere med noen fastobjektiver etter hvert som du føler du trenger det. I lengden vil du sansynligvis bli mer fornøyd.

Lenke til kommentar

Slik hun ordlegger seg, sier hun at hun vil ha to objektiver; et til innendørs bruk, og en telezoom.

 

Sier veldig lite om pris, men Sigma 30mm f/1.4 er, til tross for noen litt spesielle egenskaper, muligens det beste valget på cropkameraer. 50mm blir veldig trangt, med mindre du sitter i andre enden av stuen og tar bilder.

 

Ang. telezoom er utvalget større. Men om du har penger som brenner i lommeboken, er vel stikkordene "70-200" og "IS". :)

Endret av Aiki
Lenke til kommentar
Hei. Jeg tenkte jeg skulle kjøpe et nytt objektiv til mitt Canon 450D.

Jeg ønsker et lyssterkt objektiv siden jeg kommer til å ta en del bilder inne, og jeg vil også ha et med en god del zoom, kanskje 200-250 mm.

Er det noen som har noen erfaringer med objektiv som dette og hvilket jeg burde kjøpe?

 

På forhånd, takk for svar =)

 

Canon EF 50mm f1.8 og Canon EF-S 55-250 IS er begge veldig mye objektiv for pengene.

Lenke til kommentar
50mm er litt upraktisk innendørs dog...
Ja, fungerer til headshots men ikke så mye annet praktisk...

 

Det var den vurderingen som førte til at jeg valgte Sigma 30mm f1.4. Med ok iso-ytelse på 800 kan man ta brukbare innebilder i ganske dunkel belysning.

 

Hadde med det med meg i bryllup her forleden og har lastet opp hele sulamitten her. Særlig mot slutten er det tatt bilder i veldig dårlig lys, stort sett uten blitz.

Endret av iacob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...