Pizzaen Skrevet 26. juni 2008 Skrevet 26. juni 2008 Hei Lurer på hvorfor Half-Life heter Half-Life ?? Finner ikke noen samenheng...
TCi Skrevet 26. juni 2008 Skrevet 26. juni 2008 The titles of Half-Life and its expansion packs are all named after scientific terms. Half-Life itself is a reference to the half-life of a quantity (such as a radioactive material), the amount of time required for the quantity to decay to half of its initial value. The Greek letter lambda, which features prominently on the game's packaging, represents the related decay constant, as well as the Lambda Complex featured in the game. Opposing Force, while it could be named because the player assumes the role of one of the enemies in the original game, is also a reference to Newton's third law of motion, while Blue Shift refers to the blue shifting of the frequency of radiation caused by the Doppler effect, in a similar parallel reference to the name of the shift your character takes. In Half-Life: Decay, the title again references the half-life equation with the Lambda symbol being the decay constant. http://en.wikipedia.org/wiki/Half-Life_(video_game)#Name
Pizzaen Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Skrevet 27. juni 2008 Så navnet Half-Life kommer av fordi at når radioaktivt avfall råtner blir det bare halvparten igjen ? Skjønnte ikke så mye av det du skrev jeg Forklare ? Og et spørsmål til, har Blushift/Opposing force noe med HL storyen og gjøre egentlig eller er de bare spill som man skall ha det artig med ?? For i Opposing Force blir Black mesa sprengt av en atombombe og det har han fyren tatt med i storyguiden så er Blushift/Opposing force med i HL serien ?
BlueEAGLE Skrevet 27. juni 2008 Skrevet 27. juni 2008 Opposing force følger historien og objektet med spillet er å fange/drepe Gordon Freeman. Blue Shift har jeg ikke spilt så det kan jeg ikke uttale meg om. Det er mulig jeg har misforstått hvorfor det heter half-life, men jeg har alltid trodd at dette var et "real virituality" (type Matrix) konsept. Altså er ikke Gordon Freeman der han tror han er og opplever ikke det han tror han opplever. Dette vises f.eks. på det nivået hvor det er nødvendig å holde en sikkerhetsvakt i live. Når denne sikkerhetsvakten dør så kommer det opp en skjerm med tekst hvor det står at Gordon har mislykkes i oppgaven (testen?). Men det er bare slik jeg forstod den. Kombinasjonen half-life og lambda er jo ikke spesielt søkt, men jeg klarer ikke å se det som nevneverdig viktig i forhold til spillets innhold. Spesielt siden det er liten eller ingen tidsbegrensning på nivåene.
aok Skrevet 27. juni 2008 Skrevet 27. juni 2008 Tror de mener half-life som i halveringstid. Kjapt forklart? (ikke vitenskaplg) Alle stoff (ikke bare radioaktive) gir fra seg stråling, denne strålingen 'forbruker' av selve stoffet. Halveringstid er et mål på hvor lang tid en klump med stoff vil bruke på å stråle vekk halve segselv. I fysikk brukes uttrykket stort sett bare om radioktive stoff. I medisin bruks det på hvor lang tid det tar før mengden av et legemiddel er halvert i blodet Lamda er (bla.) en av faktorene i formelen som beskriver hvor kraftig stråling en ting avgir. Den blir kalt nedbrytningskonstanten, og sier noe om hvor kraftig stråling et stoff har (og dermed hvor lang tid vi kan forvente det vil ta før det er halvert)
MirusMentis Skrevet 27. juni 2008 Skrevet 27. juni 2008 half-life er halveringstid, som brukes om tiden det tar før radioaktivitet i et stoff er halvert. Første spillet i HL serien var jo nettop om en radioaktiv ulykkke..
Pizzaen Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Skrevet 27. juni 2008 (endret) Tror de mener half-life som i halveringstid. Kjapt forklart? (ikke vitenskaplg) Alle stoff (ikke bare radioaktive) gir fra seg stråling, denne strålingen 'forbruker' av selve stoffet. Halveringstid er et mål på hvor lang tid en klump med stoff vil bruke på å stråle vekk halve segselv. I fysikk brukes uttrykket stort sett bare om radioktive stoff. I medisin bruks det på hvor lang tid det tar før mengden av et legemiddel er halvert i blodet Lamda er (bla.) en av faktorene i formelen som beskriver hvor kraftig stråling en ting avgir. Den blir kalt nedbrytningskonstanten, og sier noe om hvor kraftig stråling et stoff har (og dermed hvor lang tid vi kan forvente det vil ta før det er halvert) Takker:) Men er Blushift/Opposing force med i Half-life serien eller er de bare uoffesiele tileggspakker ?? Endret 27. juni 2008 av Pizzaen
mongojarle Skrevet 27. juni 2008 Skrevet 27. juni 2008 I Blue-Shift spiller man i hvertfall han teite politimannen, barney, som hjelper (skal hjelpe) Gorden ut av Black Mesa.
BlueEAGLE Skrevet 27. juni 2008 Skrevet 27. juni 2008 Det er GearBox som har produsert Opposing Force og Blue Shift, men de er publisert og støttet av Valve.
Pizzaen Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Skrevet 27. juni 2008 (endret) Det er GearBox som har produsert Opposing Force og Blue Shift, men de er publisert og støttet av Valve. Ok, men vill det si at det som skjer i Opposing Force og Blue Shift er med i story'en ?? Folk snakker om Shepard, og at han kommer til og komme tilbake i ep3 og andre svarer det "Opposing Force har ingenting med Half-life og gjøre", så er litt usikker... Noen som vet om de har noe med Half-Life serien og gjøre?? Endret 27. juni 2008 av Pizzaen
TCi Skrevet 28. juni 2008 Skrevet 28. juni 2008 Første spillet i HL serien var jo nettop om en radioaktiv ulykkke.. Ulykken i Black Mesa var absolutt ingen radioaktiv ulykke. Ja de hadde radioaktivt stoff der, men det er ikke hva som skjedde. Ulykken skjedde med vilje, for å åpne en rift mellom Xen og Jorden. Hvorfor og alt det der er en meget lang historie. Det kan du selv lese om her: http://members.shaw.ca/halflifestory/ Det er GearBox som har produsert Opposing Force og Blue Shift, men de er publisert og støttet av Valve. Ok, men vill det si at det som skjer i Opposing Force og Blue Shift er med i story'en ?? Folk snakker om Shepard, og at han kommer til og komme tilbake i ep3 og andre svarer det "Opposing Force har ingenting med Half-life og gjøre", så er litt usikker... Noen som vet om de har noe med Half-Life serien og gjøre?? Valve selv har ikke godtatt utvidelsespakkene som Gearbox laget inn i selve Half Life-historien tror jeg. De bruker den hvertfall ikke i HL2 i det hele tatt. Gearbox lagde sin egen vri. Noe de faktisk gjorde godt. Oposing Force: Shepard er med militæret som skal inn til Black Mesa etter ulykken trolig for å fjerne alle bevis. Men flyet blir angrepet før teamet får sine ordre. Egentlig vet ikke Shepard hva ordrene hans er. Når ulykken skjer handler det bare om å overleve. Blue Shift: Du spiller da Barney, som da er sikkerhetsvakt i Black Mesa under ulykken. Såvidt jeg husker har den ingen spesiel påvirking på hovedhistorien til Half Life, da hovedpersonene (bortsett fra Barney) ikke er betydelig for tidslinjen (som jeg kommer på i farten). Når det gjelder felles for utvidelsespakkene, så foregår spillene parallelt med Half Life. I både Oposing Force og Blue Shift vil du få et glimt eller to av Gordon Freeman. To av dem er faktisk viktige scener. Det at Shepard kommer tilbake i Episode 3 er bare ønsketenking fra fansen. Som jeg skriver i starten tror jeg ikke Valve har godtatt det Gearbox diktet opp i utvidelsespakkene.
Pizzaen Skrevet 28. juni 2008 Forfatter Skrevet 28. juni 2008 (endret) Takker Endret 28. juni 2008 av TCi
Dr. Chaos Skrevet 28. juni 2008 Skrevet 28. juni 2008 (endret) Jeg tenker på det sånn at Gordon Freeman lever et 'halvt' liv; Han må følge ordrene til g-man, og lever ikke et 'helt' liv. Et 'helt' liv består også av personlig frihet, noe ikke Gordon Freeman har. Han vil ikke leve om han ikke gjør som g-man sier. På slutten av Half-Life velger du nettopp dette halve livet når du sier ja til jobben du er tilbudt. Endret 28. juni 2008 av Crashking
Frohman Skrevet 10. juli 2008 Skrevet 10. juli 2008 Jeg tenker på det sånn at Gordon Freeman lever et 'halvt' liv; Han må følge ordrene til g-man, og lever ikke et 'helt' liv. Et 'helt' liv består også av personlig frihet, noe ikke Gordon Freeman har. Han vil ikke leve om han ikke gjør som g-man sier. På slutten av Half-Life velger du nettopp dette halve livet når du sier ja til jobben du er tilbudt. Feil.
Campin Carl Skrevet 15. juli 2008 Skrevet 15. juli 2008 (endret) Jeg tenker på det sånn at Gordon Freeman lever et 'halvt' liv; Han må følge ordrene til g-man, og lever ikke et 'helt' liv. Et 'helt' liv består også av personlig frihet, noe ikke Gordon Freeman har. Han vil ikke leve om han ikke gjør som g-man sier. På slutten av Half-Life velger du nettopp dette halve livet når du sier ja til jobben du er tilbudt. Feil. Takk for den Frohman og nå over til svaret som står i "Raising the bar" "When choosing a name for the game, we tried to establish criteria: it needed to be evocative of the theme, avoid clichés in the genre, and have a corresponding visual mark.We brainstormed some ideas, and then picked Half-Life We wanted to communicate the science fiction feel, the more mature sense that we were going after a that was not just a shooting gallery. There was going to be a richer experience and a more thought-provoking one...and so Half-Life. We thought about that, and that seemed cool, and we tried to look at Half-Dead. We went through hundreds of different names, Halif-Life was one that stuck out fairly quickly." - Gabe Newell Endret 15. juli 2008 av Campin Carl
Pizzaen Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Skrevet 24. juli 2008 Ulykken skjedde med vilje, for å åpne en rift mellom Xen og Jorden. Skjedde med vilje?? Var ikke dette et uhell? Alle persjonene du møter i Half-life serien snakker som om dette var en stor ulykke?
TCi Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 Jeg får legge en spoilertag på denne... Det var en ulykke, men da en som administratoren og Gman ville skulle skje. Vi får vite i Episode 2 at det var Gman som leverte prøven som ble brukt i eksperimentet. Og at han truet Eli Vance om at noe ville skje med datteren (Alyx) om ikke.
Pizzaen Skrevet 25. juli 2008 Forfatter Skrevet 25. juli 2008 (endret) Jeg får legge en spoilertag på denne... Det var en ulykke, men da en som administratoren og Gman ville skulle skje. Vi får vite i Episode 2 at det var Gman som leverte prøven som ble brukt i eksperimentet. Og at han truet Eli Vance om at noe ville skje med datteren (Alyx) om ikke. Ok, nå skjønner jeg litt mer Men det med at det var G-Man som leverte prøven som ble brukt i eksperimentet, har vi ikke vist det hele tiden? Andre gang vi ser G-Man i Hl1 så ser vi G-Man og en forsker diskuterer og der har G-Man med seg kofferten, men det er et sånn merke på kofferten så derfor har jeg trodd hele tiden at det var der vi fikk vite at vi fikk prøven fra G-Man? Og det bildet var det første jeg fant på google Endret 25. juli 2008 av Pizzaen
TCi Skrevet 28. juli 2008 Skrevet 28. juli 2008 Man kunne vel spekulere i det, men vi visste vel ikke direkte hvem som kom med den. Ingen andre av forskerne nevner hvor prøven kommer fra heller, bare at den er den reneste hittil.
WTI Skrevet 29. juli 2008 Skrevet 29. juli 2008 Det er mulig jeg har misforstått hvorfor det heter half-life, men jeg har alltid trodd at dette var et "real virituality" (type Matrix) konsept. Altså er ikke Gordon Freeman der han tror han er og opplever ikke det han tror han opplever. Dette vises f.eks. på det nivået hvor det er nødvendig å holde en sikkerhetsvakt i live. Når denne sikkerhetsvakten dør så kommer det opp en skjerm med tekst hvor det står at Gordon har mislykkes i oppgaven (testen?). Dette her har jeg også tenkt litt på. Syns ikke det passer helt inn i resten av serien, men ofte syns jeg også spillet gir hint om at du er et forskningsprosjekt. Spesielt når du dør, da kan det inne i mellom dukke opp tekster som er veldig forskningsaktig.. Noen andre som har reagert på dette? Ville være svært atypisk Valve hvis dette ikke hadde noe sammenheng med historien...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå