Gå til innhold

Noen spørsmål om Crossfire


Anbefalte innlegg

Handlevogn

 

Siden jeg ble annbfealt Crossfire, istedenfor XFX Geforce 9800 GTX og senere Geforce GTX 280, så har jeg noen spørsmål om det som jeg setter pris på hvis noen har tid til det :)

 

1. I handlevognen har jeg 1 kort, fordi budsjettet ikke rekker lenger nå, men skal kjøpe nye til jul. Er det enkelt å fikse, eller må man rote mye i BIOS. Håper det bare er å sette de inn, og fikset, men antar at der er noe mer...

 

2. Når man har CF/Corssfire, så må det være ATI kort ikke sant?

Må det være 2 identiske, eller kan jeg ha et av de i handlevognen, og 1 av de nye som kommer, eller må jeg kjøpe 2 av de nye for å bruke CF/Crossfire?

 

3. Vet ikke helt at jeg skal ha Crossfire enda, så lurer på en ting.

Jeg kan vel putte på et XFX Geforce 9800GTX eller Geforce GTX 280 uansett?

 

4. Er det enkelt og anbefalt?

 

5. Er det bra?

Er det bedre med to skjermkort i crossfire, enn 1 Geforce GTX 280?

 

 

-Hvis jeg skal hovedsaklig bruke PC'en til spill, men også litt film, hva er best? Et Geforce 9800GTX/ GTX 280 eller 2 ATI kort (hvilke?) i Crossfire. Gidder ikke SLI med alt maset.

Er det like mye mas med Crossfire som SLI, det med tull med HK, ikke noe støtter det også? Da går jeg heller fot et singelkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med nåværende Radeon 3xxx eller 38xx så er det null og niks BIOS innstillinger som må gjøres på ett moderne Intel hovedkort: Anbefaler X38/X48 eller P45 som brikkesett om det er Intel CPU. Ellers må du ha AMD brikkesett for Crossfire støtte.

Oppsettet er ganske enkelt, tror du kan starte med begge kortene i men en generell surefire måte å få CF oppe å gå er å starte med ett kort, legge inn driverne, også slå av og sette inn kort nr 2 og montere en eller begge broene om du vil være sikker på å ikke miste nr 2.

Deretter starte opp og gå inn i Windows, driverne skal da legges inn automatisk for kort nr 2.

 

Tror ikke Radeon 38xx kan blandes med 48xx serien, dette er noe jeg tviler sterkt på, dessuten ville da hele oppsettet blitt like raskt som det svakeste kortet, 48xx kortet måtte da vente på at 38xx skule bli ferdig.

Men jeg vet at 3870 og 3850 kan blandes, men 3870 kortet kjører ikke raskere enn 3850 kortet i denne typen oppsett.

 

Om Crossfire er bra er både og, ikke den største yteren i høye oppløsninger som SLi, men Crossfire virker mer på lavere oppløsninger enn hva SLi gjør.

Siden de fleste vil ha Intel CPU og brikkesett istedet for SLi og nForce som kommer med allt av problemer så er Crossfire støtte mer utbredt og brukervennlig.

Du kan altså ha Crossfire koblet med ett stabilt brikkesett i motsettning til SLi som er ren bingo hovedkort messig.

 

Du kan kun kjøre ATi kort i Crossfire ja, ser jeg glemte å nevne det, ingen blanding med Nvidia kort er mulig.

Spekuleres i at du kan kjøre ett ATi kort på maskinen og ett Nvidia for å flere skjermer men har hørt blandete historier der angående drivere.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svaret :)

 

Noen sa at crossfire var dårlig i spill, og noen ikke.

Er et Geforce 9800GTX / GTX 280, eller to ATI kort i Crossfire best?

Jeg skal hovedsaklig spille COD4, CS og mer avanserte spill etterhvert, og se på film.

Så hva er best i min sammenheng?

 

Hvis jeg kjøper et av de kortene i handlevognen nå, og kjøper et identisk til jul, er det bare å slå av PC'en, satte i det andre, så starte opp, innstalere drivere, og ferdig?

 

EDIT: Skal forsten kjøpe en "Samsung Syncmaster 226BW", så skjermoppløsningen blir 1680x1050

 

EEDI2: Hva er egentlig best for meg? Et singelkort ( Geforce 9800GTX nå og GTX 280 til jul) eller to ATI-kort i Corssfire. (Aner ikke hvilke kort enda).

 

Hvis ikke Corssfire gir mye bedre grafikk en et 9800GTX/GTX2800 går jeg heller for et singelkort, som jeg har nå.

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

Ingen som vet?

Skal bestille idag, så det haster litt

 

 

Er HD 4870 mye bedre enn HD 4850?

Duger 2x Sapphire Radeon HD 4850 bra i Corssfire?

Er det bedre enn et Geforce GTX 280?

 

Vet ikke helt om jeg gidder å vente enda mer på HD 4870, og budsjettet rekker heller ikke så langt nå, så HD 4850 vil vel duge bra?

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...