Gå til innhold

Win XP bruker litt lang tid på å avslutte


Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt Win XP Pro en stund, og er selvsagt storfornøyd. Bootetiden er jeg også fornøyd med, etter bl.a. å ha kjørt Bootvis og gjort tips funnet på blackviper.com.

 

Men tiden det tar å avslutte Windows er 5-10 sekunder lengre enn det skulle ha vært... noen som har tips om hva det kan være, eller iallfall hvordan jeg skal gå fram eller hvor jeg skal lete for å få gjort noe med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er heller ikke sikker, men såvidt jeg vet bruker Windows mestedelen av tiden til å lagre ting og tang.

 

Har gjort det til en vane å slette temp-foldere, søppelkurv og midlertidige internett filer før jeg avslutter.

 

Kanskje også en ide å sjekke størrelsen på brukerprofilen... Tror også den har innvirkning..

 

Håper noe av dette kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Jeg er heller ikke sikker, men såvidt jeg vet bruker Windows mestedelen av tiden til å lagre ting og tang.  

 

Har gjort det til en vane å slette temp-foldere, søppelkurv og midlertidige internett filer før jeg avslutter.  

 

Kanskje også en ide å sjekke størrelsen på brukerprofilen... Tror også den har innvirkning..

 

Håper noe av dette kan hjelpe.

 

Jeg mener det er her det ligger. Det er tross alt profilen som må lagres før den logges ut også avsluttes Windows. Ved å trykke [wintast + pausebreak] også advanced --> user profiles så ser man hvor stor profilen er. Min er 180 MB. Størrelsen avhenger av hvor mye som ligger i mine dokumenter og skrivebord hovedsakelig. Men det kan man sjekke på brukernavnet sitt under documents and settings på systemvolumet for mer grundig hva man har i profilen.

 

Mener jeg da. Andre?

Lenke til kommentar

En annen god ide er å flytte "Mine dokumenter" ut av profilen. Windows antar automatisk at det er flere brukere av samme maskin, og organiserer det derfor slik at Mine Dokumenter lagres inni brukerprofilen.

 

Jeg pleier å flytte den ut av profilen og til en annen folder på disken.

Det gjøres ved å ta fram egenskaper på Mine Dokumenter ikonet, og velge en annen plassering. Windows tilbyr seg høflig å flytte alt innholdet også. :lol:

 

Glemte forresten isted å nevne at jeg har vært bort at enkelte tjenester kan bruke lang tid på å avslutte. (DAP, RealAudio, Norton, MSN og sånt). Jeg prøver å fjerne mest mulig fra automatisk oppstart (ettersom windows vil bruke tid i andre enden på å avslutte dem) :wink:

Lenke til kommentar

Min brukerprofil er kun 16,7 Mb stor... Jeg har flyttet "Mine Dokumenter" til et annet sted da, riktignok.

 

Jeg kjører så få prosesser ved oppstart som mulig, og har også prøvd å avslutte alt som er før jeg avslutter (unntatt Norton AV. Men hos en kamerat av meg som også kjører NAV går ting fort).

 

"Avslutter Windows" står det på skjermen kanskje 10-15 sekunder for lenge....

Lenke til kommentar

Men helt seriøst, jeg mener dette ikke er verdt å bry seg om i det hele tatt. Jeg tar kun av maskinen når jeg går å legger meg, og da går den jo av av seg selv etter de vel 20 sekundene, så jeg bare trykker på avslutt, så går jeg og pusser tennene mine, så når jeg kommer tilbake og skal lalle, er den av og viftestøyen = 0 :)

 

Men som noen har sagt, greit å vite hva det er, men personlig kommer jeg ikke gjøre noe for å forbedre dette..

Lenke til kommentar

Jeg har et GF3Ti200-kort ja (inkludere signatur nå. hehe).

 

Men jeg har deaktivert NVIDIA Driver Helper Service (i "Tjenester", som du får fram ved å kjøre services.msc på Start->Kjør).

 

Var det den du tenkte på? For i mitt tilfelle er den altså deaktivert...

 

Edit: Det kan være at problemet kan komme av at jeg som sagt har disablet en del services i Windows (oversikt her), men siden mange andre har samme problem, kanskje det ikke er vesentlig allikevel.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har nå funnet løsningen! (Rett løsning for meg i det minste).

 

Som mange andre, antar jeg, har jeg brukt tweake-programmet som f.eks. Tweak XP. Her kan du, under overskrifta "Cache optimization", blant annet enable "Clear pagefile (swapfile) on shutdown". Det det IKKE står noe om, er at dette TAR TID. (Det er jo ikke så ulogisk å tenke seg til selv heller, men man kan jo ikke alltid huske på alt. ;)).

 

Dersom du ikke bruker dette programmet, kan du endre det selv. Klippet herfra:

Start | Run, type GPEDIT.MSC, click OK. Drill down to Computer Configuration | Windows Settings | Security Settings | Local Policies | Security Options. In the right pane, find ?Shutdown: Clear virtual memory pagefile.?

 

Flott dersom dette kunne hjelpe noen flere hw-brukere! :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...