Gå til innhold

Lovlig å overklokke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Overklokking etterlater seg heller ikke synlige spor...

Kanskje ikke på overflaten nei, men prøv å spør en prosessor om samme saken :hmm: Hadde DU taklet stresset som overklokkede prossesorer må tåle over lengere tid uten å bryte sammen?! Tenk deg om før du kommer med slike støtende svar..Prosessoren min ble iallefall såret da vi sammen satt å leste innlegget ditt!!

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Slapp av, jeg vet farene med slik....

 

Og de som lurer på hvorfor jeg synes at det er rart at det er lovlig, så sier jeg kun dette:

Folk lager et produkt. Når folk får det, driver de å endrer på det å ....

 

Ok, når jeg tenker meg om, så er det ikke lett å forklare :p

Finner ikke på noe lenger end det.....

Men se på det som med trimming av moped osv.... Hvorfor ulovlig?

Lenke til kommentar
Folk lager et produkt. Når folk får det, driver de å endrer på det å ....

 

Ok, når jeg tenker meg om, så er det ikke lett å forklare :p

Finner ikke på noe lenger end det.....

Men se på det som med trimming av moped osv.... Hvorfor ulovlig?

 

Det er et helt annet tilfelle, da ting som traffiksikkerhet, og lignende er i bildet. I henhold til norsk loverk har ikke mennesker uten mottorsykkelsertifikat lov til å kjøre fortere enn 50km i timen, og ikke med kjøretøy med motorstørelse over 50 kubikk. Trimming vil være et brudd på dette reglementet.

Lenke til kommentar

True, true....

 

Jeg synes bare det høres litt rart ut i begynnelsen hvordan dette fungerte.... Tenkte at produsentene ville vel heller klokka dem maks opp selv, og så solgt dem dyrere....Hvis du forstår.... Men har lært litt mer nå, og forstår at det har litt med strømbruk og temperatur osv.....

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer, men jeg synes det høres litt rart ut hvis det er lovlig. Jeg mener, hvorfor lager ikke produsentene det bra fra før, og heller lar oss slite med det?

Så er det virkelig 100% lovlig?

 

Det er helt lovlig. Grunnen til at det ikke finnes mye "ferdigoverklokket" hardware (selv om det finnes noe, slik som ferdigoverklokkede skjermkort) er at produsentene vil ha en god margin mot feil. Dessuten så er det veldig variabelt hvor mye hver del overklokker, så produsentene velger heller å sette standardfrekvensen til noe som alle modellene klarer. I tillegg så må produsentene tenke på at delen skal være 100% stabil under worst-case forhold, dvs. eksempelvis minimal kjøling osv. Bruker du bedre kjøling så vil da marginene dine øke, som du igjen kan bruke til å presse ut mer ytelse om du ønsker.

 

Overklokking må du dog ta på egen kappe. Når du presser utstyret over det som produsenten garanterer det til så kan feil oppstå. Som regel er det bare ustabilitet eller feilkalkulasjoner som vil oppstå (eller at delen ikke fungerer i det hele tatt intill du stiller instillingene tilbake til et akseptabelt nivå), men i ekstreme tilfeller kna du ødelegge ustyret. Dette skjer dog hovedsakelig bare om du bruker uvetige overdrevne spenninger, så generell overklokking kan regnes som rimelig safe om du holder deg innenfor moderate verdier. Det krever bare en del arbeid å finne riktige verdier for at alt er stabilt somtidig som du før mer ytelse.

Lenke til kommentar

Det du derimot ikke har lov til å gjøre er å lage og distribuere drivere som er oppgradert hvis disse driverene inneholder deler av opphavsrettsbeskyttet materiale.

 

Da tenker jeg spesielt på Daniel_K som lagde drivere som fikk lydkort til å virke i Vista og gjorde at disse lydkortene kunne bruke funksjoner som lå i kortet men som produsenten hadde sperret i sine offisielle drivere for å tvinge forbrukere til å oppgradere til dyrere kort.

 

Det er derfor jeg ikke kjøper noe som helst fra Creative.

Lenke til kommentar

Overklokking på egenhånd er helt lovling. Overklokke på egen hånd for å vise det til andre etterpå feks kan nok være i en gråsone. Men du er som oftest trygg så lenge du holder deg unna organisert overklokking. Det er noe styggedom og har strafferamme med opptil 4 år i fengsel.

Lenke til kommentar

Overklokkingspolitiet stormet leiligheten min den gangen jeg fikk opteron`en min opp i 2.9Ghz, men jeg rakk å komme meg inn i bios og laste inn default settings før de la meg i bakken, det var nære på! Vannkjølingsutstyret mitt ble nok desverre beslaglagt av sikkerhetsgrunner.

Endret av friskies
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
En overklokk på 500Mhz eller mindre vil ofte slippe unna med en liten bot, men om du har klokket 1Ghz eller mer vil du få en strafferamme på minimum 30dager.

 

Trodde dette gikk på antall % overklokk, for hvis det du sier stemmer så slipper en jo garantert unna fengsel om en klokker PII og lignende..

Lenke til kommentar
Selg heller ikke overklokk til unger, da disse ikke holder tett når SOCP (Cred til den som vet hva det står for) kommer på besøk.

 

Second-Order Cone Programming

Service-Oriented Computing Performance

Sexual Offender Commitment Program

Ship Operations Cooperative Program

Slightly Off Center Players

Southern Ontario Classic Pickups

special operations communication package

Sumatran Orangutan Conservation Programme

 

Regner med at det er snakk om det siste alternativet. Orangutanger er ikke akkurat kjent for å like overklokking så godt :dontgetit:

Lenke til kommentar
Overklokking er en straffbar handling med strafferamme opptil 3 1/2 år i svært alvorlige saker. Det var nylig en sak i høyesterett der en mann ble dømt for å ha klokket flere prosessorer systematisk over lengere tid nede i kjelleren sin på Stovner like nord for Oslo. Aktor i saken Per Gisle Hovde sier: "Jeg har aldri sett et så omfattende misbruk av prosessorer tidligere i min karriere". Flere av vitnene brøt sammen i tårer under den opprivende rettsaken. Straffeutmålingen ventes senere denne uken.
-Aftenposten 4.juni 2007

 

oi :O

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...