Gå til innhold

Nokia kjøper hele Symbian


Anbefalte innlegg

Jeg ser også frem til mer nerdete telefoner, men jeg tror ikke de kommer til å dominere noe som helst. De som kommer til å dominere, er de som lager de mest fansye, freshe, feilfrie og funksjonelle telefonene, med lukket os. Eller de som pumper ut billige og utrangerte telefoner i u-landene...

Du viser her igjen din totale uvitenhet og at du har absolutt ingen forståelse for markedet. Noe som også gjenspeiles i dine preferenser.

 

Det er ingen automatikk i at en telefon basert på opensource skal bli nerdete. Snarere tvert imot. Som kunde vil man kunne tilpasse telefoner mer enn i dag, men det er lite som tyder på at massene skal gjøre dette.

 

Både når det gjelder (nye) Symbian og Android er operatørene tungt inne. Dette er ikke uten grunn. Operatører er pr definisjon, og uten unntak, evil. Men uansett hvor ondsinnede og pengegriske de måtte være, har de faktisk veldig god peiling på hva de driver med. Og de ligger til enhver 2-3 år foran deg i tankegangen. Operatørene her til lands er for paranteser å regne i mobilverdenen, så vi er gudskjelov forskånet for det meste av faenskapen. Enn så lange.

 

Operatører ønsker å binde både armer og føtter hos kundene sine til sine tjenester. Disse tjenestene vil på sikt bli gode, da verdien i å beholde kunder er stor på sikt. Telefoner basert på åpne plattformer gir operatørene mulighet til å skreddersy telefonene de selger i langt større grad enn hva de kan gjennom den brandingen man ser i dag. Gjennom widgets basert på åpne webstandarder vil man også prakke på kunder samme tjenester som virker på etterhvert alle plattformer, skjermstørrelser etc. Bare det vil bety enorme besparelser for de på utviklingssiden.

 

Et åpent OS vil bety at også kunder kan skreddersy sine telefoner i langt større grad enn hva man kan i dag. Veldig dårlig butikk for operatørene, så vær sikker på at de vil gjøre hva de kan for å stikke kjepper i hjulene og sette flest mulig begrensinger. Slik de gjør i dag. Operatører har alltid hatt skremmende mye makt og har gjennom det bremset utviklingen i mobilverdenen. Man så de når de nærmest samlet boikottet "trykk og snakk", og man ser det nå når de begrenser VOIP-samtaler til kun å fungere over WLAN. Banker Telefonica/O2, T-Mobile, Sprint, AT&T eller Vodafone på døra hos en telefonprodusent og krever endringer i telefonen for at de skal selge den, så kommer de endringene. Slik har det vært lenge.

 

Fremtiden tror jeg ligger i at telefoner basert på åpne plattformer fremstår mer lik dagens lukkede telefoner enn dagens smartphones. De som virkelig burde frykte trendene er de som selger telefoner produsert av OEM-leverandører. Man ser det allerede for Windows Mobile hvor ymse HTC-modeller selges under ulike navn i ulike markeder. Gjerne brandet av operatørene selv. Sannsynligvis vil det også dukke opp en del OEM-produsenter både Symbian og Android fremover. Operatørenes R&D budsjetter er allerde enorme og det er ingen grunn til å tro at de ikke skal lage vel så gode porter av de åpne plattformene som telefonprodusentene.

 

Uansett går vi mobilfrelste spennende tider i møte. Selv om jeg tror fremtiden blir trist for oss som sterkt misliker branding av telefoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan jo så hende at jeg er mer åpen for andre måter å styre mobiler på enn det du er. Jeg synes en pekepenn er et ypperlig verktøy i enkelte sammenhenger. Og om et OS er åpent eller lukket, betyr vel null og niks angående brukervennlighet?

Er vel nettopp der vi er uenige. Mitt ønske er et grensesnitt med full funksjonalitet via fingertuppene, både menynavigering og input ellers. Om grensesnittet er åpent eller ikke har ikke noe med brukervennligheten nei, men for meg og en del andre ønsker vi et grensesnitt som kombinerer begge deler.

 

Nå tipper jeg du sikter til Nokias surfebrett. Var ikke det utstyrt med en linux variant? Og det er vel å ta litt i å påstå at Nokia har utviklet Linux?

Lær deg forskjellen på grensesnitt og operativsystem.

 

De som kommer til å dominere, er de som lager de mest fansye, freshe, feilfrie og funksjonelle telefonene, med lukket os. Eller de som pumper ut billige og utrangerte telefoner i u-landene...

Her tror jeg du til en viss grad har rett. Det handler ikke om å lage telefonen forumgutter som oss ønsker, det handler om å lage den som slår ann på hele ungdomsskolen, eller som blir pop generellt. Men, det er viktig å ta vare på alle markedsgrupper.

 

Operatørene her til lands er for paranteser å regne i mobilverdenen

Du skal ikke kimse av Telenor. Ellers meget enig i mye av det du skriver. Nokia (nå eier av Symbian :) ) er dog gode på å komme med løsninger som også operatørene liker, noe med unntak av Nokia Music Store, så nettopp dette aspektet er også spennende å følge med på fremover.

Endret av arehei
Lenke til kommentar
Nå tipper jeg du sikter til Nokias surfebrett. Var ikke det utstyrt med en linux variant? Og det er vel å ta litt i å påstå at Nokia har utviklet Linux?

Lær deg forskjellen på grensesnitt og operativsystem.

 

Ja jeg vet forskjellen, men er det Nokia selv som har utviklet grensesnittet de benytter på denne surfeplaten? Vil tro dette er en pakke de kjøper fra en underleverandør, som ikke har laget slikt for mobiltelefoner, men kun til håndholdte pc-er.

 

Og som du skriver, Telenor er ingen smågutt i operatør sammenheng. Men jeg vil tro det vil være veldig beklagelig for oss forbrukere, når telefoner blir skreddersydd for de enkelte operatørene. Jeg ser absolutt ingenting positivt med denne løsningen, så la oss virkelig håpe at det ikke er denne veien Nokia ønsker å gå. Selvfølgelig ønsker Telenor og de andre store nettleverandørene å gå denne veien, slik at de kan tvinge brukerne over på sine egne, dyre løsninger. Og de som tror at forbrukeren er tjent med å bli låst til en leverandør, bør nok heller tenke seg om, både en og to ganger. Eller så kan de jo selvfølgelig føre operatørene sin sak. Det er vel ingen hemmelighet at det figurerer representanter fra de store, og små?, leverandører her på forumet? Og de som roper ja til åpne kildekoder, men samtidig hyller skreddersydde telefoner, ja de snakker jo mot seg selv...

Lenke til kommentar

nei nokia snekret selv. modifisert gtk og greier. faktisk er dem modifikasjonene en del av intel sitt moblin prosjekt nå, og skal benyttes i fremtidige utgaver av ubuntu, xandros og linpus (muligens også wind river) distroer ment spesifikk for MID enheter og lignende. kom forresten ny utgave av firmwaren til nokia tabletene her om dagen ;)

Lenke til kommentar

Mye av poenget med N800/810 var å prøve ut open source konseptet. Nokia har hele tiden sagt at tablet'ene er et prøveprosjekt både i teknologi/funksjon og innen business-modeller for utvikling av software.

 

Lisensen for SymbianFondation blir ikke helt åpen slik som Linux. Det blir full anledning til å skjerme egenutviklede biter.

 

Nokia har gjennom N800 serien et fullt oppegående Linux OS med touch screen, maemo. Mht konfigurasjonsmuligheter, ytelse, stabilitet osv er det hestehoder foran alt annet som finnes. Det eneste som mangler i N800 serien er GSM-radio. Jeg skulle tro det er null og niks problem for Nokia å dytte inn det nyeste innen mobilteknologi i tablet'ene, hadde de valgt å gjøre det. Årsaken til at de ikke gjør det, er vel sannsynligvis at de ikke vil konkurere med seg selv. Men det kan også være enda en årsak, og det er at Linux rett og slett ikke er spesielt godt egnet til å styre/integrere de forskjellige mobile teknologier, mens Symbian er skreddersydd for formålet. Men uansett, nå når SymbianFondation er et faktum, kan det alikevel hende at Nokia velger å dytte inn litt mobilteknologi i tablet'ene og evt gi ut både symbian og linux OS. Den som lever får se :)

Lenke til kommentar
Mye av poenget med N800/810 var å prøve ut open source konseptet. Nokia har hele tiden sagt at tablet'ene er et prøveprosjekt både i teknologi/funksjon og innen business-modeller for utvikling av software.

 

Lisensen for SymbianFondation blir ikke helt åpen slik som Linux. Det blir full anledning til å skjerme egenutviklede biter.

 

Nokia har gjennom N800 serien et fullt oppegående Linux OS med touch screen, maemo. Mht konfigurasjonsmuligheter, ytelse, stabilitet osv er det hestehoder foran alt annet som finnes.

 

Hehe, og der gidder jeg ikke lese videre...

Lenke til kommentar
Hehe, og der gidder jeg ikke lese videre...

Igjen ramler du av en diskusjon så fort den begynner å bli et snev av teknisk. Er dette pga din forutinntatthet, eller forsøker du bare å trolle i stykker enhver tråd her inne?

 

Eller mente du faktisk hva du skrev? Isåfall er jeg nysgjerrig på hvilke håndholdte Linux-devicer med touch screen Maemo ikke er hestehoder foran.

Lenke til kommentar
Hehe, og der gidder jeg ikke lese videre...

Igjen ramler du av en diskusjon så fort den begynner å bli et snev av teknisk. Er dette pga din forutinntatthet, eller forsøker du bare å trolle i stykker enhver tråd her inne?

 

Eller mente du faktisk hva du skrev? Isåfall er jeg nysgjerrig på hvilke håndholdte Linux-devicer med touch screen Maemo ikke er hestehoder foran.

 

Å holde seg borte fra personangrep er ikke enkelt når du legger hodet ditt klar til hugg. Men i motsetning til deg, blir jeg premiert med advarsel hver gang jeg kommer med personangrep. Jeg springer derimot ikke til forumstyret med klager i hytt og pine, så du slipper nok denne gangen også.

 

Og så til sak. Legg merke at jeg hverken kaller deg troll eller insinuerer at du er dum e.l., men jeg mener da å ha lest at Nokia sitt surfebrett er Linuxstyrt, og at GUI som blir brukt, er GNOM. Nokia har garantert tilpasset dette til sitt surfebrett, men å gå derifra til å si at de har utviklet dette, blir litt feil? Ikke sant?

 

Så til dine undringer om hvilke linuxbaserte håndholdte enheter som er bedre enn Maemo. For det første kan du kanskje lese posten jeg svarer på en gang til, så kan du komme tilbake med et relevant spørsmål. Og så kan du etterpå kanskje være mer forsiktig med din lempfeldige bruk av ord og uttrykk?

Lenke til kommentar

Poe, hva er det egentlig du vil fram til?

 

Poenget er at Nokia KAN Linux på små enheter med touch screen, ut og inn, bedre enn noen annen. De KAN mobiltelefoner ut og inn, også bedre enn noen annen. De velger alikevel Symbian framfor Linux som framtidig OS. Jeg tror at Linux (eller hvilken som helst annen **X) er grei nok hvis man skal lage multimediamaskin med ringemulighet, iPhone for eksempel, eller android når/hvis den noengang kommer.

Lenke til kommentar
Poe, hva er det egentlig du vil fram til?

 

Poenget er at Nokia KAN Linux på små enheter med touch screen, ut og inn, bedre enn noen annen. De KAN mobiltelefoner ut og inn, også bedre enn noen annen. De velger alikevel Symbian framfor Linux som framtidig OS. Jeg tror at Linux (eller hvilken som helst annen **X) er grei nok hvis man skal lage multimediamaskin med ringemulighet, iPhone for eksempel, eller android når/hvis den noengang kommer.

 

At Nokia kan mobiltelefoni er det ingen tvil om. Men at de er så suverene som enkelte hevder er tøv. Og angående Linux på trykkfølsom skjerm, har jeg dessverre ikke oversikten over hvilke enheter som innehar dette, men regner med du sitter med en full oversikt over alle som benytter seg av Linux på små trykkfølsomme enheter, ettersom du ikke nøler med å utrope Nokia til Gud også på det området.

Det som fikk meg til å steile var påstanden at Nokia var overlegent alt annet av små mobile enheter med trykkfølsom brukergrensesnitt. Linux var ikke nevnt.

 

Men skal du utrope noen "seierherre" så er det vel Linux og Gnome som styrer Nokia sine surfeplater. Og da er det vel ikke Nokia som er så flinke, heller Linux og Gnome?

 

Det er da vel en grunn til at Nokia kjøper Symbian og starter symbian foundation? Hadde Nokia vært så suverene på små trykkfølsomme enheter, hadde vel dette vært helt unødvendig? Nei det at Linux og Gnome fungerer bra, er ikke Nokia sin heder. Heller tvert imot. Blir jo det samme som å si at min Dell er har et så fortreffelig GUI, så dell har gjort en glimrende jobb, men i virkeligheten er det Microsoft som har gjort jobben.

Endret av poe
Lenke til kommentar

Poe, det hadde vert enklere om du kunne holde deg til saken. Operativsystemet på tabletene heter maemo, og er en linux distro på lik linje med andre linux distroer. Den er imidlertid spesiallaget for formålet. Som forklart tidligere er dette å betrakte som et eksperiment fra nokia sin side, der de blant annet ville teste ut hvordan utvikling av et åpent operativsystem best gjøres.

 

På basis av det som har skjedd, er det ikke så far out å konkludere med at nokia synes at open source er bra, men at linux ikke er optimalt for mobiltelefoner. Symbian er bedre, sannsynligvis fordi det er bygget opp fra grunnen av for å styre komponentene i en telefon, likt med WM. Et operativsystem i en telefon skal tross alt gjøre en god del mer enn å vise bilder på fancy måter.

 

Nokia er nå i besittelse av erfaring og know-how som ingen andre har, så jeg kan ikke skjønne annet enn at dette kommer til å bli helt utrolig bra.

Lenke til kommentar
Poe, det hadde vert enklere om du kunne holde deg til saken. Operativsystemet på tabletene heter maemo, og er en linux distro på lik linje med andre linux distroer. Den er imidlertid spesiallaget for formålet. Som forklart tidligere er dette å betrakte som et eksperiment fra nokia sin side, der de blant annet ville teste ut hvordan utvikling av et åpent operativsystem best gjøres.

 

På basis av det som har skjedd, er det ikke så far out å konkludere med at nokia synes at open source er bra, men at linux ikke er optimalt for mobiltelefoner. Symbian er bedre, sannsynligvis fordi det er bygget opp fra grunnen av for å styre komponentene i en telefon, likt med WM. Et operativsystem i en telefon skal tross alt gjøre en god del mer enn å vise bilder på fancy måter.

 

Nokia er nå i besittelse av erfaring og know-how som ingen andre har, så jeg kan ikke skjønne annet enn at dette kommer til å bli helt utrolig bra.

 

Du vrenger på virkeligheten. Det å tilpasse et GUI eller Os til en enhet er ikke det samme som å konstruere det. Nokia har lite erfaring med å bygge opp et GUI for trykkfølsom skjerm fra bunnen av, og her er de akterutseilt. Og slutt å si at Nokia utvikler Linux, for det er det du sier. De tilpasser det kun til sin HW.

 

Grunnen til at det nye UI til Nokia muligens ikke blir bra, er svakhetene som flere påpeker ligger i Symbian. Etter å ha sett demo av Nokia sitt trykkfølsomme UI, så det nermest ut som en rip-off av UIQ. Og i følge flere her på forumet, er UIQ helt verdiløst, da man ikke kan styre alt med fingeren. Nei skal dette bli bra, må nok gode gamle Ericsson på banen, som tross alt har holdt på med trykkfølsomme UI siden 90 tallet. Der innerhar de den nødvendige kompetansen til å få dette til å lykkes.

 

Kan forøvrig tipse deg, og andre her på forumet, at det ryktes at Sony og Ericsson er på tur til å splitte lag. Rart at ikk Amobil prioriterer et sånt rykte fremfor saker ala' "Nokia vil kopiere Microsoft" o.l...

Lenke til kommentar
Poe, det hadde vert enklere om du kunne holde deg til saken. Operativsystemet på tabletene heter maemo, og er en linux distro på lik linje med andre linux distroer. Den er imidlertid spesiallaget for formålet. Som forklart tidligere er dette å betrakte som et eksperiment fra nokia sin side, der de blant annet ville teste ut hvordan utvikling av et åpent operativsystem best gjøres.

 

På basis av det som har skjedd, er det ikke så far out å konkludere med at nokia synes at open source er bra, men at linux ikke er optimalt for mobiltelefoner. Symbian er bedre, sannsynligvis fordi det er bygget opp fra grunnen av for å styre komponentene i en telefon, likt med WM. Et operativsystem i en telefon skal tross alt gjøre en god del mer enn å vise bilder på fancy måter.

 

Nokia er nå i besittelse av erfaring og know-how som ingen andre har, så jeg kan ikke skjønne annet enn at dette kommer til å bli helt utrolig bra.

 

Du vrenger på virkeligheten. Det å tilpasse et GUI eller Os til en enhet er ikke det samme som å konstruere det. Nokia har lite erfaring med å bygge opp et GUI for trykkfølsom skjerm fra bunnen av, og her er de akterutseilt. Og slutt å si at Nokia utvikler Linux, for det er det du sier. De tilpasser det kun til sin HW.

 

Grunnen til at det nye UI til Nokia muligens ikke blir bra, er svakhetene som flere påpeker ligger i Symbian. Etter å ha sett demo av Nokia sitt trykkfølsomme UI, så det nermest ut som en rip-off av UIQ. Og i følge flere her på forumet, er UIQ helt verdiløst, da man ikke kan styre alt med fingeren. Nei skal dette bli bra, må nok gode gamle Ericsson på banen, som tross alt har holdt på med trykkfølsomme UI siden 90 tallet. Der innerhar de den nødvendige kompetansen til å få dette til å lykkes.

 

Kan forøvrig tipse deg, og andre her på forumet, at det ryktes at Sony og Ericsson er på tur til å splitte lag. Rart at ikk Amobil prioriterer et sånt rykte fremfor saker ala' "Nokia vil kopiere Microsoft" o.l...

 

Jeg skjønner fremdeles ikke bæra av hva du vil fram til. WM (eller Windows CE som det egentlig heter) så dagens lys på begynnelsen av nittitallet. Symbian ble utviklet på åtti tallet, men kom vel først skikkelig i gang på 90 tallet. Linux kom på 90 tallet, men er en Unix klone, som kom på 60/70 tallet litt avhengig av hvordan man definerer det. iPhone OS er jo også bare en modifisert UNIX (next og BSD). Ellers har vi jo PalmOS 6.0 som bygger på beos, men det ble det jo aldri noe av.

 

Hvorfor i all verden skulle Nokia (eller hvilken som helst annen fabrikant) lage et nytt OS fra bunnen av når man har Symbian og WM som er spesiallaget og utviklet for formålet over flere tiår? Nokia har brukt hundretalls av millioner på utvikling av maemo, og det er da vitterligen en Linux med trykkfølsom skjerm. På hvilken måte er dette forskjellig fra Android eller iPhone, som også "kun" er "tilpassninger av grensesnitt"?. Den nyeste maemo har forresten en web browser som slår fullstendig beina av iPhone sin.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...