Gå til innhold

Hvordan stå opp tilligere?


Jo Are

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg legger meg i åtte/ni-tiden for tiden. Står opp klokka 5-6 om morgenen, sitter på dataen og spiser frokost til klokka 6:45, og drar på jobb. Da får jeg sovet så lenge at jeg våkner helt uthvilt, og har våknet av meg selv mellom 4-5-6 de siste dagene.

Grunnen til at jeg klarer å legge meg så tidlig er at jeg fikk snudd døgnrytmen da jeg hadde 4-5 dager med fri etter skoleslutt. Dermed la jeg meg klokka 6-7 om morgenen, og sto opp senest klokka 16:00. Etter hvert må man ta en dag der man rett og slett ikke legger seg om natten, men heller venter til kvelden. Kanskje 17 eller 18. Da våkner man tidlig som bare det, men får likevel mer enn nok søvn. Blir ikke mye tid til eventuelle hobbyer sent på kvelden, men det er verdt det synes jeg.

Lenke til kommentar

Døgnrytmen min for 2 år siden var å legge seg kl 9 på morgenen og stå opp kl 6 på kvelden :p

Det var et ganske stort problem når jeg skulle begynne i ny jobb etter den sommeren men ble dausjuk av 2 liter kaffe for å prøve å døgne , jammen klarte jeg å få det tilbake såpass at jeg sovnet i 8 tiden på kvelden så ble litt belastning for kroppen det der kan jeg trygt si :)

Lenke til kommentar

En enkel måte å fixe døgnrytmen på er å legge deg når du har lyst og føler for det, MEN stå opp til samme tidspunkt hver eneste dag i uken, det inkluderer helger. Hvis du da bare får deg 2-6 timer søvn en natt kan jeg garantere at du er trøtt ganske mye tidligere enn du pleier til vanlig.

 

Vi mennesker er ikke skapt for å dra den skikkelig ut i helgen, det tuller til døgnrytmen.

 

Lykke til ;)

Endret av nts
Lenke til kommentar
Det som er problemet som regel, er at det sklir totalt ut i helgene. Da skal man "ta igjen" søvn, og ender med å herpe døgnrytmen helt. Ja, jeg gjør det hver eneste helg, og klarer ikke å la være. :)

 

Man kan foresten ikke ta igjen søvn. Det er dokumentert.

 

Det man ender opp med er tapt vekst og overskudd, og det tar lang tid å gjenoprette det.

Lenke til kommentar
Det som er problemet som regel, er at det sklir totalt ut i helgene. Da skal man "ta igjen" søvn, og ender med å herpe døgnrytmen helt. Ja, jeg gjør det hver eneste helg, og klarer ikke å la være. :)

 

Man kan foresten ikke ta igjen søvn. Det er dokumentert.

 

Det man ender opp med er tapt vekst og overskudd, og det tar lang tid å gjenoprette det.

 

Er fullstendig klar over det, og det var derfor jeg skrev "ta igjen". Det føles bare utrolig deilig og sove helt til du selv føler for å stå opp og ikke når klokka sier det.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Jeg har akuratt begynnt på jobb igjen, etter 2 uker ferie.. Mandag la jeg meg klokka 07:00 og sto opp klokka 14:00 fortsatt Mandag, å jeg skulle begynne på jobb klokka 08:00 Tirsdag neste morgen..

 

Men ikke noe problem å legge seg klokka 12:00 Mandag, å stå opp, frisk å opplagt klokka 07:00 Tirsdag :)

Lenke til kommentar
Og ikke minst, legg mobilen/vekkeklokka såpass langt unna at du må opp av senga og gå en meter eller to for å slå den av. Det funker bestandig for meg.

Dette bør være enheter med alarm som ikke slår seg av etter en stund. En ting som irriterer meg er min SE k810i mobil. Om man ligger og snoozer den i en time, slår alarmen seg til slutt helt av! Ufattelig irriterende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...