Gå til innhold

Hva foretrekker du Sigma eller Tamron


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I følge tester så er Tamron 18-250 bedre optisk, men den har jo ikke bildestabilisator.

 

Av merkene så har vel både Tamron og Sigma både gode og dårlige objektiver så det er litt vanskelig å plassere de som merker i en bås.

 

Må nok sammenligne objektiv for objektiv tror jeg.

 

Test av Tamron 18-250

 

Test av Sigma 18-200

 

Edit: Der var jeg litt for sein ser jeg :)

Endret av Mr_Sunde
Lenke til kommentar

Jeg har en erfaring med Tamron og to med Sigma;

 

Tamron 17-50 f/2.8

Sigma 50-150 f/2.8 EX II

Sigma 70-200 f/2.8 APO EX II

 

Jeg er strålende fornøyd med Tamronen. Den har utrolig bra optisk kvalitet i forhold til hva det koster. Kvaliteten på objektivet er også meget bra. Selv om det er produsert av plast så får jeg følelsen av at dette er et veldig solid objektiv. Og zoom-ringen må være en av de beste jeg har prøvd, den har en skikkeli "grippy" gummi som er god å bruke.

 

Jeg har ingen av Sigma'ene lengre. 50-150 hadde alt for mye vignettering ved f/2.8 for min smak. 70-200 var alt for myk på f/2.8 i forhold til f/4.0. Derfor ble disse sendt tilbake og erstattet med en Canon EF 70-200 f/2.8L IS USM. Byggekvaliteten på EX-objektivene til Sigma er bedre enn Tamron objektivet men jeg har lest veldig mange plasser at etter 6-12mnd bruk så begynner Sigma objektivene å "flasse", det vil si at coatingen som Sigma bruker begynner å falle av. Sigma har også HSM som er akkurat det samme som Canon's USM, det vil si en stille og meget kjapp fokusmotor. Tamron sin fokusmotor høres godt i forhold, men den er veldig kjapp.

 

Optisk sett er jeg mest fornøyd med Tamron. Jeg er også veldig fornøyd med byggekvaliteten på mitt Tamron objektiv, men byggekvaliteten på Sigma sin EX-serie er nok bedre - spørsmålet er bare om coatingen holder i lengden - noe jeg har sett indikasjoner på at den ikke gjør. Optisk sett er jeg ikke fornøyd med Sigma, derimot, men så har jeg kun hatt to objektiver og jeg vet det er mange som er fornøyd med disse objektivene, så det er mulig jeg har vært uheldig med mine.

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Jeg har en erfaring med Tamron og to med Sigma;

 

Tamron 17-50 f/2.8

Sigma 50-150 f/2.8 EX II

Sigma 70-200 f/2.8 APO EX II

 

Jeg er strålende fornøyd med Tamronen. Den har utrolig bra optisk kvalitet i forhold til hva det koster. Kvaliteten på objektivet er også meget bra. Selv om det er produsert av plast så får jeg følelsen av at dette er et veldig solid objektiv. Og zoom-ringen må være en av de beste jeg har prøvd, den har en skikkeli "grippy" gummi som er god å bruke.

 

Jeg har ingen av Sigma'ene lengre. 50-150 hadde alt for mye vignettering ved f/2.8 for min smak. 70-200 var alt for myk på f/2.8 i forhold til f/4.0. Derfor ble disse sendt tilbake og erstattet med en Canon EF 70-200 f/2.8L IS USM. Byggekvaliteten på EX-objektivene til Sigma er bedre enn Tamron objektivet men jeg har lest veldig mange plasser at etter 6-12mnd bruk så begynner Sigma objektivene å "flasse", det vil si at coatingen som Sigma bruker begynner å falle av. Sigma har også HSM som er akkurat det samme som Canon's USM, det vil si en stille og meget kjapp fokusmotor. Tamron sin fokusmotor høres godt i forhold, men den er veldig kjapp.

 

Optisk sett er jeg mest fornøyd med Tamron. Jeg er også veldig fornøyd med byggekvaliteten på mitt Tamron objektiv, men byggekvaliteten på Sigma sin EX-serie er nok bedre - spørsmålet er bare om coatingen holder i lengden - noe jeg har sett indikasjoner på at den ikke gjør. Optisk sett er jeg ikke fornøyd med Sigma, derimot, men så har jeg kun hatt to objektiver og jeg vet det er mange som er fornøyd med disse objektivene, så det er mulig jeg har vært uheldig med mine.

Hvor har du lest at Sigmaene "flasser"? Noen som kan underbygge det?

Jeg er nysgjerrig paa Sigma 70-200mm 2.8 nemlig :dontgetit:

Lenke til kommentar
Hvor har du lest at Sigmaene "flasser"? Noen som kan underbygge det?

Jeg er nysgjerrig paa Sigma 70-200mm 2.8 nemlig :dontgetit:

 

Det er nevnt litt overalt, hovedsakelig av mennesker som har hatt EX-objektiver over lengre tid. Forumene hos dpreview.com, fredmiranda.com, cameralabs.com, diverse blogger. Mener også jeg har sett det nevnt her på akam forumet.

 

Et kjapt review søk på fredmiranda.com

Sigma EX finish easily rubs off.

EX finish scratches off easily.

Finish what I'd be afraid to scratch off with my nails or something.

 

Erfaringsmessig sett så har jeg hatt disse EX objektivene selv, og EX-finishen er veldig god men den får veldig lett riper og merker erfarte jeg selv. Det føltes rett å slett ut som finishen var en type "film" som var limt utenpå objektivet og som lett tar skade.

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Hvor har du lest at Sigmaene "flasser"? Noen som kan underbygge det?

Jeg er nysgjerrig paa Sigma 70-200mm 2.8 nemlig :dontgetit:

 

Det er nevnt litt overalt, hovedsakelig av mennesker som har hatt EX-objektiver over lengre tid. Forumene hos dpreview.com, fredmiranda.com, cameralabs.com, diverse blogger. Mener også jeg har sett det nevnt her på akam forumet.

 

Et kjapt review søk på fredmiranda.com

Sigma EX finish easily rubs off.

EX finish scratches off easily.

Finish what I'd be afraid to scratch off with my nails or something.

 

Erfaringsmessig sett så har jeg hatt disse EX objektivene selv, og EX-finishen er veldig god men den får veldig lett riper og merker erfarte jeg selv. Det føltes rett å slett ut som finishen var en type "film" som var limt utenpå objektivet og som lett tar skade.

Saa paa en maate boer man styre unna disse objektiver? Jeg spoer fordi jeg er i USA og vurderer et kjoep nemlig, eller om jeg skal gaa for Nikon 70-300mm VR. Jeg vil jo ikke ha et objektiv som "flasser". Gaar saant paa garanti forresten? Sigma kan vel ikke slippe unna med slike problemer paa optikken sin? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Saa paa en maate boer man styre unna disse objektiver? Jeg spoer fordi jeg er i USA og vurderer et kjoep nemlig, eller om jeg skal gaa for Nikon 70-300mm VR. Jeg vil jo ikke ha et objektiv som "flasser". Gaar saant paa garanti forresten? Sigma kan vel ikke slippe unna med slike problemer paa optikken sin? :dontgetit:

 

Jeg tror du tar "problemet" mer seriøst enn man bør. Det er jo kun snakk om eventuelle skjønnhetsfeil. Produktet vil jo fungere like bra fordi. Det spørs vel også på hvor godt man tar vare på sakene sine - noen er mer uforsiktige enn andre.

 

Canon sin gråoptikk kan flasse den også, men det skal mye mer til for at det skjer. All optikk kan bli oppripet. Men jeg synes det virket som EX-finishen var spesielt utsatt for det i forhold til de andre objektivene jeg har tatt på.

 

Du kan jo spørre om å få teste et EX-objektiv i en fotobutikk å se hva du synes selv. De små EX-objektivene er neppe så utsatt som de store (70-200 f/2.8 f.eks.).

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Sigma kan vel ikke slippe unna med slike problemer paa optikken sin? :dontgetit:

Det er vel her snakk om finishen på utsiden av objektivet; 'det svarte' om du vil. Altså ikke på glasset - så det har ingen innvirkning på bildene.

 

Enkelte klarer jo å herpe omtrent hva det skal være i løpet av kort tid mens andre har objektiver som ser helt nye ut selv etter flere års bruk. Hvordan du selv behandler ting har nok en stor innvirkning her.

Lenke til kommentar
Sigma kan vel ikke slippe unna med slike problemer paa optikken sin? :dontgetit:

Det er vel her snakk om finishen på utsiden av objektivet; 'det svarte' om du vil. Altså ikke på glasset - så det har ingen innvirkning på bildene.

 

Enkelte klarer jo å herpe omtrent hva det skal være i løpet av kort tid mens andre har objektiver som ser helt nye ut selv etter flere års bruk. Hvordan du selv behandler ting har nok en stor innvirkning her.

Okej...saa da er det jeg som har misforstaatt litt da. Trodde faktisk vi snakket om et belegg paa en av linsene i objektivet jeg :blush: Litt flaut, men da vet jeg det :whistle:

Saa da er Sigma 70-300mm 2.8 et objektiv aa satse paa da eller? Har ikke penger til Nikon sin nemlig ;)

 

Beklager om jeg har kuppet traaden til traadstarter, men det er ikke lett aa faa svar paa spoersmaal her visst. Har proevd flere ganger med egne traader faktisk.

Lenke til kommentar

 

Beklager om jeg har kuppet traaden til traadstarter, men det er ikke lett aa faa svar paa spoersmaal her visst. Har proevd flere ganger med egne traader faktisk.

 

 

Det går bra, jeg tror faktisk at jeg har bestemt meg..jeg går for sigma 18-200 OS.

Jeg tror at jeg som nybegynner faktisk har bedre bruk for OS enn den ekstra kvaliteten jeg har forstått tamron har.

 

Det at du synes at det er vanskelig å få svar her inne, har jeg en annen oppfatning av.

Jeg har ikke vært her inne så mange dagene, men jeg har i løpet av de få dagene stilt mange teite spørsmål. Ikke en gang har jeg fått et surt eller ekkelt svar. Jeg synes alle som har svart meg har vært meget tolmodige....

 

Men det kan jo ha sin årsak til at jeg stiller enkle spørsmål som "alle" utenom meg vet, og derfor er det flere som kan svare

Lenke til kommentar
Saa da er Sigma 70-300mm 2.8 et objektiv aa satse paa da eller? Har ikke penger til Nikon sin nemlig ;)

 

For pengene så er Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX II knallbra. Det koster jo $799 hos B&H PhotoVideo! det er rundt 4100 norske kroner det... Siden du er i USA så slipper du jo moms/toll og frakt. For 4100kr er det et vanvittig bra objektiv! Så løp å kjøp. Selv med frakt og moms så er dette et skikkelig bra objektiv, det blir vel rundt 5300-5400 norske kroner inkludert frakt og moms. Man må betale mer for Sigma's 50-150 f/2.8 EX II her i Norge, så...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...