Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rimelig og ok motorolje


Kleif

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mobil 1 , den billigste av dem er helt super, med gode egenskaper.

 

Biltema olje har jeg kun dårlige erfaringer med. Selvom jeg leste en artikkel her for litt siden, at den skal være tilnærmet lik de dyre, selvom denne selges billig på biltema med noen biltema etiketter på.

Lenke til kommentar

Felleskjøpet selger god olje, FK Super Turbo D5 anbefales på det varmeste. Har brukt den siden 2005 på både

bensin og dieselmotorer, er statoil som leverer oljen til FK.

 

http://fk.no/trade/productview/396901/768/

 

HMS datablade for overnevnte olje.

http://www.ecoonline.com/ecosuite/applic/s...p;viewForm=html

 

 

Reginol har også bra olje, de tapper den fra Hydro Texaco sitt anlegg i Gøteborg og har det på egene flasker.

http://www.reginol.no

 

HMS datablad på Reginols tillsvarende olje.

http://www.reginol.no/hms/TurboPluss_Motorolje.PDF

 

 

Når det gjeller Biltema sin olje så har jeg enda til overs å se håndfaste bevis på hvor den kommer fra (HMS datablad ect..)

På spørsmål om hvor oljen faktisk kommer fra ville de ikke svare på.

 

Vi opplyser ikke om underleverandører. Men motoroljene er levert av en stor oljeprodusent som jeg tror

de fleste kjenner til; produktsjef for kjemiske produkter i Biltema, Erika Geisler.

 

Samme plassen som rødspriten da? :ph34r:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring med Biltemaolje (halvsyntetisk) er at den blir fort "utslitt" (man hører at motoren går "tungt" når den er kald). Det skal imidlertid bemerkes at Biltema sin olje er så mye billigere enn de "ordentlige" merkene (som f. eks Castrol) at det likevel blir billigere å skifte olje ofte (skiftet filter annenhver gang), spesielt på bilen min hvor det går på nesten 5,5 liter. Da jeg skiftet sist kjøpte jeg en 10-liters dunk med 10-40 mineralolje på Felleskjøpet, og den virker det som er mer "slitesterk", så jeg kommer nok til å fortsette med den oljen. Den kostet dessuten bare 50 kroner mer enn tilsvarende på Biltema.

Lenke til kommentar

Felleskjøpet selger god olje, FK Super Turbo D5 anbefales på det varmeste. Har brukt den siden 2005 på både

bensin og dieselmotorer, er statoil som leverer oljen til FK.

 

http://fk.no/trade/productview/396901/768/

 

Enig i det, bruker den selv, men skulle gjerne sett f.eks. en 5W-30 variant som var bedre i streng kulde. Men da kan man jo forsåvidt bruke FK Super Synthetic. ;)

Lenke til kommentar
Når det gjeller Biltema sin olje så har jeg enda til overs å se håndfaste bevis på hvor den kommer fra (HMS datablad ect..)

På spørsmål om hvor oljen faktisk kommer fra ville de ikke svare på.

Biltema sin olje er Statoil-olje.

 

Kilde: SAMME OLJEN KOSTER OVER DOBBELT SÅ MYE HOS STATOIL

 

Jeg tror heller ikke det er tilfeldig at ansatte har hatt kurs hos nettopp Statoil. Fikk se kursdokumentasjon sist jeg var innom som kun omhandlet Biltema og Statoil-olje.

Lenke til kommentar
Det har lenge versert rykter om at flere av Biltema sine oljeprodukter er de samme som Statoil selger fra sine bensinstasjoner. Vi har sjekket tekster fra de svenske hjemmesidene til Statoil og Biltema. Tekstene der de to presenterer sin beste motorsykkel-olje er identiske. Mye tyder derfor på at Biltema ikke bare har kjøpt oljen av Statoil, de har også brukt samme teksten for å beskrive det samme produktet.

 

MC24 har vært i kontakt med Statoil Lubricants, som holder til i Stockholm. Denne avdelingen har ansvaret for Statoil sine smøreprodukter. Ingen av dem vi var i kontakt med hos Statoil Lubricants kunne svare på spørsmål om Statoil sin Racingway 15W-40 og Biltema MC-olje Racing 15W-40 er identiske produkter.

 

Vi har som det går frem av artikkelen spurt Statoil Lubricants om hvordan dette henger sammen, men Statoil sier at de ikke ønsker å gi kommentarer i denne saken.

 

Er dette det du kaller håndfaste bevis på at Biltema sin olje er Statoil olje?

 

Om du leter blandt de andre produsentene så skal du ikke se bort fra at de har spesefikasjoner som ligger ganske nært

opp til oljene sammenligent her, betyr det da at de kommer fra samme sted? MC24 sin artikkel bringer ingenting

nytt i denne diskusjonen.

Og hvorfor har de ikke HMS datablad på noen av oljene de selger når de er pålagt å ha det? Jeg har spurt om dette og

de har ikke hatt noe HMS datablad å forevise, og det er da umulig å vite noe som helst om verken opprinnelse eller den

kjemisk sammensetningen uten å ha et HMS datablad.

 

Arbeidstilsynet sier følgende.

 

Hva er et sikkerhetsdatablad?

Et sikkerhetsdatablad er et følgeskriv som skal inneholde informasjon om farlige egenskaper ved et kjemikalie og anbefalte vernetiltak.

 

Den som framstiller, importerer eller leverer kjemikalier har plikt til å legge ved sikkerhetsdatablad ved første gangs levering av et kjemikalie og ved senere endringer av databladet. Sikkerhetsdatabladet kan sendes elektronisk. Virksomheter som kjøper kjemikalier i butikk/detaljhandel skal på anmodning få sikkerhetsdatabladet der de kjøper kjemikaliene.

 

 

Så jeg spør igjen: Hvorfor skulle ikke Statoil vedkjenne seg at de leverer olje til Biltema vist så er tilfelle? verken Biltema eller Statoil ønsker å svare på dette.

Lenke til kommentar

Volvoen vår "bruker" en del olje, som oftest når jeg sjekker ligger den rundt minimum på peilepinnen, så jeg foreslo for muttern å prøve Biltemas helsyntetiske olje. Tok den varmeste som var av de to typene de har av helsynteisk olje, og etter en stund ble minnet oljen mer om halvfast fett fra frityrkokeren enn olje. Var mao ikke mulig å peile olja! Kjøpte olje fra Statoil og helte på og etter en stund var oljen tilbake til sitt gamle seg.

 

Nå er har jeg egentlig svært begrenset peiling på dette, men jeg skjønte såppas at Biltema ikke er stedet for å hande motorolje!

Lenke til kommentar
Det har lenge versert rykter om at flere av Biltema sine oljeprodukter er de samme som Statoil selger fra sine bensinstasjoner. Vi har sjekket tekster fra de svenske hjemmesidene til Statoil og Biltema. Tekstene der de to presenterer sin beste motorsykkel-olje er identiske. Mye tyder derfor på at Biltema ikke bare har kjøpt oljen av Statoil, de har også brukt samme teksten for å beskrive det samme produktet.

 

MC24 har vært i kontakt med Statoil Lubricants, som holder til i Stockholm. Denne avdelingen har ansvaret for Statoil sine smøreprodukter. Ingen av dem vi var i kontakt med hos Statoil Lubricants kunne svare på spørsmål om Statoil sin Racingway 15W-40 og Biltema MC-olje Racing 15W-40 er identiske produkter.

 

Vi har som det går frem av artikkelen spurt Statoil Lubricants om hvordan dette henger sammen, men Statoil sier at de ikke ønsker å gi kommentarer i denne saken.

 

Er dette det du kaller håndfaste bevis på at Biltema sin olje er Statoil olje?

 

Om du leter blandt de andre produsentene så skal du ikke se bort fra at de har spesefikasjoner som ligger ganske nært

opp til oljene sammenligent her, betyr det da at de kommer fra samme sted? MC24 sin artikkel bringer ingenting

nytt i denne diskusjonen.

Og hvorfor har de ikke HMS datablad på noen av oljene de selger når de er pålagt å ha det? Jeg har spurt om dette og

de har ikke hatt noe HMS datablad å forevise, og det er da umulig å vite noe som helst om verken opprinnelse eller den

kjemisk sammensetningen uten å ha et HMS datablad.

 

Arbeidstilsynet sier følgende.

 

Hva er et sikkerhetsdatablad?

Et sikkerhetsdatablad er et følgeskriv som skal inneholde informasjon om farlige egenskaper ved et kjemikalie og anbefalte vernetiltak.

 

Den som framstiller, importerer eller leverer kjemikalier har plikt til å legge ved sikkerhetsdatablad ved første gangs levering av et kjemikalie og ved senere endringer av databladet. Sikkerhetsdatabladet kan sendes elektronisk. Virksomheter som kjøper kjemikalier i butikk/detaljhandel skal på anmodning få sikkerhetsdatabladet der de kjøper kjemikaliene.

 

Når er du virkelig på dypt vann og leker her. Du har jo ikke peiling på hva du snakker om. Biltema har da vitterlig HMS-datablad på så godt som alle de kjemiske produktene sine. Ett kjapt søk i Biltema sitt HMS-databladregister ga meg dokumentasjon over alle oljene Biltema selger.

 

 

Så jeg spør igjen: Hvorfor skulle ikke Statoil vedkjenne seg at de leverer olje til Biltema vist så er tilfelle? verken Biltema eller Statoil ønsker å svare på dette.

 

Tror du virkelig at Biltema har sitt eget lille oljeraffeneri utenfor hovedlageret sitt i Linkjøping? Det er jo heller ikke særlig vanlig at produsenter går ut offentlig med lister over alle de produserer varer til.

Lenke til kommentar
Volvoen vår "bruker" en del olje, som oftest når jeg sjekker ligger den rundt minimum på peilepinnen, så jeg foreslo for muttern å prøve Biltemas helsyntetiske olje. Tok den varmeste som var av de to typene de har av helsynteisk olje, og etter en stund ble minnet oljen mer om halvfast fett fra frityrkokeren enn olje. Var mao ikke mulig å peile olja! Kjøpte olje fra Statoil og helte på og etter en stund var oljen tilbake til sitt gamle seg.

 

Nå er har jeg egentlig svært begrenset peiling på dette, men jeg skjønte såppas at Biltema ikke er stedet for å hande motorolje!

Har jeg liten tiltro til. Om dette hadde vært tilfelle for alle som kjøper olje hos Biltema, hadde nok ikke Biltema solgt olje i det heletatt lenger. Dessuten oppfyller oljen en rekke krav, så at den ikke er god nok for litt eldre biler, stiller jeg meg sterkt kritisk til. Hiace-en til pappa har kjørt på Biltemaolje hele livet, og den har snart rullet 300 000km, Mineralsk olje visstnok.

 

Til opplysning så bruker jeg ikke Biltema sin olje selv. Følger serviceheftet på bilen, så den ruller på Castrol.

Lenke til kommentar
Når er du virkelig på dypt vann og leker her. Du har jo ikke peiling på hva du snakker om. Biltema har da vitterlig HMS-datablad på så godt som alle de kjemiske produktene sine. Ett kjapt søk i Biltema sitt HMS-databladregister ga meg dokumentasjon over alle oljene Biltema selger.

 

Da jeg var å spurte på Biltemabutikken så hadde de ikke noe HMS datablad på på motoroljen jeg spurte om, that`s a fact.

Om vedkommende ikke forstod hva jeg spurte kan jeg ikke si noe om, jeg spurte og fikk et svar. Dessuten så tror jeg

du tar dette personlig, når jeg stiller kritiske spørsmål i en diskusjon og framlegge argumentasjon på et skikkelig vis

så burde jeg kunne forvente at motparten burde kunne greie det samme, det finnes da mye bedre måter å uttale seg på.

Ja Biltema har liggende ute HMS datablad på nett, ja de inneholder den informasjonen som kreves, men de hevnviser

bare til distibutøren og ikke produsenten, så vi er ikke noe nærmere et svar nå en før "vulkanutbruddet".

 

 

 

Tror du virkelig at Biltema har sitt eget lille oljeraffeneri utenfor hovedlageret sitt i Linkjøping? Det er jo heller ikke særlig vanlig at produsenter går ut offentlig med lister over alle de produserer varer til.

 

Vanlig? ja det er faktisk ikke så uvanlig at produsentene forteller opphavet til produktene de leverer. Potetgull, Olje, Syltetøy... you name it. "Re-branding" er veldig vanlig i feks matvarebransjen: First Price, EuroShopper, X-Tra... og mange flere. Vist vi tar FirstPrice Salami så tok meg 2min å finne ut at den lages av Grilstad Fabrikker. Nei å vite hvor absolutt alt stammer fra er ikke noen menneskerett, men opphavet kan fortelle mye om kvaliteten på et produkt, være seg olje eller andre ting.

Lenke til kommentar

Jeg tar det så absolutt ikke personlig. Jeg er bare lei av at alle skal være så sinnsykt kritiske til alt som ikke har verdens største reklamekampanje gående ...

 

På meg virker det mer som om du vil at det skal være brukt spillolje. Kursdokumentasjon vedrørende Biltema sine oljer dokumentert Statoil holder lenge for meg.

 

Re-branding er helt vanlig, ja. Se på aerosol-ene til Biltema f.eks. De kommer jo faktisk i CRC-esker.

Lenke til kommentar

Har ingenting imot Biltema, har både isskrape og verktøy derfra. Har ikke nevnt et eneste ord om kvaliteten til Biltema oljen eller synset noe i den rettningen.(vist det var rødsprit kommentaren du siktet til, var den humoristisk ment og ikke som en kniv i siden på Biltema).

 

For å si det jeg mener: Jeg har aldri blitt å fyllt FK olje jeg bruker i dag hadde det ikke vært for at jeg viste hvor det kom fra (FK Super Turbo D5 = Statoil MaxWay) ser meg ikke blind på API ratingen. Er ikke på noen måte en merkevarefreak, men jeg fyller ikke hva som helst på bilen min, det brant jeg meg på min første bil og sparte absolutt ingenting på å gjøre det. Å stå der å vaske motoren i parafin for å bli kvitt all "majonesen" bare fordi jeg skulle spare noen hundrelapper er ikke jeg ønsker å gjenta (i.f API ratingen på olje jeg benyttet så skulle den overgå kravene med god margin).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...