Gå til innhold

Brukertips Panasonic FZ18


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp (igår) kjøpt meg en FZ18 (mitt forrige var et lite, gammelt point-and-shoot-kamera).

 

jeg vil bruke det masse til litt-av-alt-fotografering både inne, ute, i familien og plante og dyreliv. I tillegg håper jeg at jeg får brukt videofunksjonen mye.

 

Et kjempespennende kamera, en laaaang bruksanvisning og 10000 gode funksjoner.

 

Derfor: Er det noen som har erfaring med kameraet som gjør at jeg kan få en litt "flying" start ifht maksimal utnyttelse.

Jeg spør - for å slik kanskje unngå en masse blindveier, og tungvinte løsninger.

Høste litt av andres erfaringer og få maksimal brukerglede av et superspennende kamera.

 

 

Håper derfor masse på mange gode tips og brukererfaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du ennå ikke har fått rene FZ18-tips, kan du iallfall få noen trøstetips fra en som har storebror FZ30. Ut fra det jeg har sett av bilder av menyknapper på FZ 7/8/18 er det ikke så voldsomt mye som skiller våre kamera. Hovedforskjellen på våre er at mitt er fysisk større, i speilrefleksstørrelse og har mekaniske ringer for zoom og fokus. I tillegg har du jo enda større brennviddeområde, men det er irrelevant her. Noen tips burde iallfall kunne reproduseres på ditt kamera.

 

Bildestabilisator

 

Du har en knapp med en hånd på, den er for å aktivere/deaktivere stabilisatoren. Med så kraftig zoom kom jeg ganske rask til at den like godt kan være på hele tiden. Det er to modus av stabilisering, 1 og 2. I modus 1 er den aktiv hele tiden, i modus 2 aktiveres stabilisatoren i det bildet tas. for en uvitende skulle man tro modus 1 derfor er den mest effektive. Både mine erfaringer og tester jeg har lest bekrefter at modus 2 er den mest effektive (les f.eks. her. Siden det også drar mindre strøm er det en god lølsning. Og det fungerer. Med mitt speilrefleks har jeg ikke sjans til å ta så skarpe bilder på håndholdt full tele som med FZ30.

 

ISO-valg

 

Panasonics store akilleshæl er støynivå når ISO-verdi økes. Er du uerfaren med hva ISO er, les en enkel forklaring på min kameraside. I praksis kommer støyen tydelig frem allerede ved ISO200, så jeg har tatt konsekvensen av det og manuelt satt mitt til ISO100 (ikke bruk auto ISO, m.a.o.). Det betyr selvsagt at lukkertidene øker når lyset avtar, men jeg har lært meg å finne støtte der jeg kommer, det være seg portstolper, søppeklasselokk, stein/fjell osv. (eller bord/stoler o.l. innendørs). Det har iallfall gitt meg meget gode bilder. Panasonics Leica-optikk er nemmlig meget bra og lyssterkt. Så jeg anbefaler altså å låse den til ISO 100.

 

Program modus

 

På funksjonshjulet på toppen har du en del valg. Den røde A'en er "kone-modus", eller Auto, for de som ikke gidder å bruke kameraets muligheter. Selv anbefaler jeg P (Programmerbar Auto). Da kjøres som hovedregel automatikk, men man kan selv gjøre tilleggsvalg som eksponeringskompensering, låsing av ekspoering m.m.

Om du ikke kjenner til A, S og M, er det hhv. Aperture (blenderprioritering), der du selv velger blender og lar automatikken styre lukker, Shutter (lukkerprioritet), der du velger lukker og lar automatikken velge blender, samt Manual (manuell), der du velger begge deler selv. A er f.eks. fint hvis du vil sørge for at et portrett er skarpt mens bakgrunnen (buskene i hagen) blir diffust. Da velges stor blender (lite F-tall). Vil du ha stor dybdeskarphet velger du i stedet liten blender (høyt F-tall).

S er fint om du vil ha raske lukkertider for hurtige motiver som barn i lek, sport osv. M er for entusiasten som virkelig vil prøve seg frem.

 

Scenevalg

 

I tillegg har du også scenevalg på hjulet. Det er forhåndsdefinerte motivvalg for en rekke situasjoner. Her finner du faktisk også en sportsmodus, slik at du kan få kameraet til å sørge for ovvennevnte bevegelige mål. Det er også mye annet fint, som solnedgang, snø/sand, natt, landskap m.m. Disse kan gjøre underverker. Velger du f.eks. nattlandskap, kan du få med vakker belysning i en bygate ved at kameraet da velger lang lukkertid for å få med både bygninger og lysene rundt. Velger du nattportrett (krever blits aktiv), fyres blitsen av for å lyse opp personen(e), i tillegg velges lang lukkertid for å få med bakgrunnen (bygning, landskap o.l.) Har brukt dette med hell på mange motiver. Her er det bare å forske og leke seg.

 

Oppløsning

 

Dette er ikke noe unikt tips for dette kameraet, men mer generelt. Kjør som hovedregel maks oppløsning, ikke gå ned på dette for å spare minneplass. Minnekort er bortimot gratis for tiden, kjøp heller nok kort. Den dagen du tar selve premiebildet, og har satt ned oppløsningen til 3-5 megapiksel, vil du angre på at du ikke har mer å gå på. f.eks. til beskjæring.

 

Lysmåling

 

Med så kraftig tele åpner det seg muligheter for morsomme og imponerende bilder. Har du forsøkt månebilder en klar natt? Da må du jobbe litt med lysmåleren, ellers ender du opp med en utbrent hvit skive i stedet for en vakker måne. Gå inn i menyen og let deg frem til lysmåler, det heter Metering Mode her. Som standard står den til evaluerende, dvs. at den måler hele søkerbildet og beregner ut fra dette. Når det da er kun svart, med en intens lys flekk i midten, går det dritt. Da endrer man til spotmåling, det er innstillingen med kun en prikk i midten. Så setter du kameraet på stativ, velger selvutløser (korteste ventetid) klemmer søkeren halvveis ned, og ser at den da finner fokus, og at søkerbildet viser korrket lysmåling, dvs. du ser overflaten godt. Trykk helt ned og slipp forsiktig så selvutløseren klarer jobben uten rystelser. Gjenta dette noen ganger, så tipper jeg du får flere skarpe og lekre månebilder.

 

AE lock

 

Eksponeringslås. Kan f.eks. være fin til panoramabilder. Velg første bilde i panoramaserien, trykk utløser halvveis ned, og trykk inn AE lock. Da låses denne målte eksponeringen, og du kan ta de neste i serien med samme innstillinger. Problemet for kamera som ikke har panoramamodus er nemlig å få bildene likt eksponert, slik at himmel og slikt får lik farge. Det er ikke alltid det går like bra, men det hjelper godt.

 

Det var det jeg kom på i første omgang. Håper som sagt at en del av dette er gyldig for din modell også.

Endret av Manskow
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...