Gå til innhold

Fremstilling av egne printkort - PC


Anbefalte innlegg

:roll:

Hei,

Er det noen som kan gi meg et hint om hvor på nettet jeg kan finne stoff om egenproduksjon av printkort ? Før i verden lagde jeg enkle kort vha. sprittusjtegning av printkort banenefør etsing. Nå er jeg på jakt etter hvordan jeg kan bruke tegninger fra PC, hva skrives disse ut på og hvordan overføres denne til kortet ? Brukes UV lys ??

På forhånd takk for info.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utstyret koster jo ikke allverden?

 

Det enkleste er jo å kjøpe et slikt "Sprittusj" sett hos Clas...

 

Eller så kan du kjøpe deg slike "Overhead" ark. (jeg buffa fra skolen :roll: ) og lage deg en box, med glass, der du putter UV Lysrør. print da ut bildet fra dataen, og la det ligge på glasset, så legger du Kobberplata oppå der, og noe TUNGT oppa der igjenn, Så lar du det stå en stund...

 

Så mekker du deg litt etse væske og vips, har du et pringkort. Så må du borre da! =)

 

 

Hmm.. nå blir væll Overklokking.no sint men det kommer en guide her snart: www.klokking.tk

Lenke til kommentar

Takk til både enmity og CaNaBiS !!! :p

Linken var midt i blinken ! Det virker litt omstendelig med fotoprosess & fremkalling - da høres det unektelig mye enklere ut med påstryknings metoden, men hvordan kan "stryke på" metoden i det hele tatt virke ? For da dekker du jo hele kobberplaten med plast ??!!?! - selv om noe av det ikke har svartfarge.... og jernkloriden bryr seg jo ikke med hvilken farge plasten har, den slipper jo ikke til uansett.

 

Mvh

Nysgjerrig Pastor

:shrug:

Lenke til kommentar

Du kan jo bare printe ut kretskortutlegget og bruke kopimaskina på skolen til å få det over til transparent (overhead-ark). Ellers kan du jo kjøpe spesielle transparenter beregnet på blekkskrivere og kjøre det rett ut 8) Etter UV-lyset bruker vi kaustisk soda til å skylle av kortet slik at printbanene kommer frem (bruk hansker). Men du trenger vel en etsemaskin for å få kortet ordentlig? Eller finnes det en alternativ løsning som fungerer tilfredsstillende? :)

Lenke til kommentar
Ikke glad for at jeg går i 8. på Ungdomsskolen  :cry:

 

Tja, 2 måter å komme seg vekk derfra på...

 

Bli utvist som meg, eller du kan være der heilt til 10-ende..

 

OG DET ER KJEDELI!!!!!

 

Alle de tøffe guttene blir utvist, så slipper de å være på skolen og lære ting! :roll:

Seriøst, hva skal det bli av dere om dere gir f**n i skolen? Tenk litt lenger enn til neste måltid!

Lenke til kommentar
Ikke glad for at jeg går i 8. på Ungdomsskolen  :cry:

 

Tja, 2 måter å komme seg vekk derfra på...

 

Bli utvist som meg, eller du kan være der heilt til 10-ende..

 

OG DET ER KJEDELI!!!!!

 

Alle de tøffe guttene blir utvist, så slipper de å være på skolen og lære ting! :roll:

Seriøst, hva skal det bli av dere om dere gir f**n i skolen? Tenk litt lenger enn til neste måltid!

 

 

Syns du ikke skal hakke så mye ned på de som ikke klarer seg heilt streit igjennom skolen du! For det skal du angre på!

Om jeg og noen andre har problemer du ikke har så kan du holde de komentarene for deg selv.... :evil:

Lenke til kommentar

Syns du ikke skal hakke så mye ned på de som ikke klarer seg heilt streit igjennom skolen du! For det skal du angre på!

Om jeg og noen andre har problemer du ikke har så kan du holde de komentarene for deg selv.... :evil:

 

Det er forskjell på å ikke klare seg på skolen fordi en har dysleksi o.l, men det kan da ikke være så vanskelig å la være å bli utvist? Det er ikke så mange som blir utvist for å være svake på skolen er det vel?

Det kan da ikke vere så vanskelig å sitte noenlunde i ro i timene og holde seg unna CaNaBiS'en ;) i friminutta? :o

 

Topic:

Å lage kretskort er ganske lett. Du tegner utlegget med et egnet program, f.eks Protel. Så printer du det ut på et egnet medium, et vanlig "lysark" eller egne papir for dette formålet. Så belyser du det med UV lys. Så har du det i en framkallingsveske, så skyller du det. Så har du det i et etsebad til du ser at det er ferdig. Så skyller du det. Så belyser du det med UV-lys og fremkaller en gang til for å fjerne fotoresisten i banene slik at de går an å lodde på. (Du skal ikke ETSE en gang til ;))

Så borer du de nødvendige hullene og lodder på komponentene. Og når du endelig skal teste det så går det alt for mye strøm gjennom kortet og du oppdager etter noen timersd feilsøking at du har rutet feil :(

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...