Kessler Skrevet 19. juni 2008 Skrevet 19. juni 2008 Hallo, skal kjøpe meg et filmkamera til fritidsbruk, det må tåle litt og være greit i bruk. prisen skal være 1000 - 2500kr. håper noen kan hjelpe å takker på forhand for forslag.
2Olav Skrevet 19. juni 2008 Skrevet 19. juni 2008 Denne har ekte 16:9, og har i tillegg optisk bildestabilisator. Er nok det beste du får i den prisklassen.
fgr Skrevet 7. juli 2008 Skrevet 7. juli 2008 det spørs vel litt hva du skal bruke det til. jeg har akkurat kjøpt meg et aiptek A-HD 1080P fra USA til 1500,- etter frakt og mva som jeg tok med på roskilde og det er perfekt som et kamera du kan ta med overalt. du får plass til det i bukselomma. hadde aldri gidda drassa med meg et kamera rundt som du trenger bag til. det har ikke optisk zoom, bare digital, så det er ikke noe særlig kamera til å filme store konserter med der du står milevis unna scenekanten. jeg ble veldig misunnelig på en fyr med sony handycam, han hadde vel 40x optisk zoom og kunne zoome helt tydelige bilder av de som spilte. så om du skal ha et kamera til konserter må du vaffal ha optisk zoom. men for et fritidskamera du kan ta med overalt vil jeg absolutt anbefale aiptek a-hd. jeg lada det en gang for første gang før festivalen begynte på onsdag, og batteriet varte til jeg var hjemme igjen. tok vel ca20 bilder og 60 filmsnutter, tilsammen kanskje 1.5time med filming. og vi så på en god del filmer og bilder på kameraet på festivalen også. men ja altså. det får plass i bukselomma og er klar for filming på 5sek fra du drar den opp fra lomma. jeg vil tippe du får med deg ganske mye mer morsomme in the moment filmer med dette kameraet enn med andre større du må ha bag osv til. kan godt legge ut noen filmsamples når jeg kommer hjem fra jobb idag.
Black Star Skrevet 7. juli 2008 Skrevet 7. juli 2008 Aiptek-kameraet er helt klart genialt til slikt bruk, men for best mulig kvalitet ville jeg nok heller gått for kameraet som Olav2 sikter til. Optisk stabilisastor, bruker billige mini-DV bånd i stedet for svindyre minnekort, minimalt komprimering sikrer mindre kompresjonsartifakter, optisk zoom osv... Men alt til sitt bruk. Panasonic-kameraet ville nok ikke fungert til jagarock sitt bruk på Roskilde-festivalen. Han ville nok ha et lite og lett kamera som får plass i lommen, og det kan man ikke si om Panasonic-kameraet.
duttis Skrevet 19. juli 2008 Skrevet 19. juli 2008 Jeg kjøpte samme panasonic i dag, men er litt skuffet over bildekvaliteten, og jeg er IKKE kresen. Lurer på om det er noen innstillinger jeg har oversett? Jeg førte bildene over med firewirekabel men har ikke noe redigeringsprogram så jeg bruktge windows movie maker. Kan det ha noe å si? Takker for alle tips=)
Black Star Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 Windows Movie Maker må vel stilles inn på best kvalitet et sted i menyene tror jeg? Samtidig må du ikke vurdere kvaliteten ved visning i et redigeringsprogram. Koble kameraet til TV'n med medfølgende kabel for å vurdere kvalitet. Og husk at lite lys er noe alle kamera misliker.
duttis Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 Ja, har både forstått og erfart det nå:/ Fikk fra bilde på tvn ja og det var da jeg ble skuffa. Men fikk meg pinnacle i går. Det ser ut som om jeg får bedre kvalitet på filmen ved å bruke det, men jeg har litt dårlig spec på pcn, så det hakker hele tida. Ved "digitalisering" fikk jeg spm om to mulige formater, et "dv format" og et mpeg2 format, jeg tror jeg synes det ble best kvalitet på mpeg2? kan det stemme å hva er egentlg mest kurant? har ikke prøvd å redigere enda så det er mulig det er noen forskjeller der, str på filen o.l? Men jeg er nok fremdeles litt skuffet over kvaliteten på kameraet, som jeg nevnte inledningsvis så er jeg ikke kresen å skulle ha meg et kamera som fungerte greit i dette prisskjiktet. Ser jo at det er dette kameraet som blir anbefalt av billigtypen, men jeg tror nok at jeg må opp et nivå. Har filmet endel ute i dag for å teste det litt ( har jo 30 dagers retur-rett på elkjøp ) men det er stor forskjell på kvaliteten, i det ene øyeblikket gjenskaper det fargene godt, og i det andre så er det enten blast og trist, eller veldig mørkt. Å det skal ikke så mye til i forandring av lyset før omgivelsene får helt andre farger eller at det blir motlys og mørkt. Å en ting, det lyset som er montert på kameraet, det kunne de kuttet ut å hatt der. Det er absolutt INGEN nytte for seg. Så hvis noen leser dette innlegget her som tenkte det samme som meg, "jeg er ikke kresen, men vil ha et kamerea som fungerer greit" Jeg synes ikke at dette kameraet duger i 2008 iallefall. Ikke hvis jeg får et som er MYE bedre for 1000 lappen mer. Det blir ikke noen glede å ta frem igjen filmen for å titte på den, kun irritasjon. Så jeg blir nok å se meg om etter noe brukt, eller noen i en annen prisklasse. Skal teste det noen dager til, men tror nok at elkjøp kan vente seg å få en pakke i posten je...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå