Gå til innhold

Strømsparing = defekt disk?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Stue pcen min har 8 interne disker på totalt 5.500 GB. Pcen står på 24/7/365 og jeg har derfor satt på strømsparing på diskene, slik at de slåes av etter en time.

Pcen står jo uten å bli brukt ganske mange timer om dagen, og jeg tenkte at dette ville spare diskene og minske muligheten for feil.

 

Men i går oppdaget jeg at en av diskene var defekt. Den laget rare lyder, og etter to omstarter kom den ikke opp lengre. Men etter å ha sjekket ledninger osv, kom den tilbake, og jeg fikk ut 400 av 500 GB med DVD filmer. Så tok den kvelden, helt til jeg skrudde den ut, la den opp ned utenfor kabinettet, og fikk da ut resterende 100 GB.

 

Så slapp unna med skrekken denne gangen. Men begynte å tenke på om strømsparingen faktisk belaster diskene mer enn den hjelper de?

Når jeg bruker pcen hører jeg ofte at disker slås av og på, så i løpet av en kveld så slåes diskene av og på sikkert 5-6 ganger, litt avhengig av hva jeg gjør på pcen.

 

Vil den lønne seg å slå av strømsparefunksjonen, og la diskene gå hele tiden?

 

Utenom et par eksterne disker, er det faktisk første gang jeg har en defekt intern disk, noen gang. Har nå handlet inn tre nye 750 GB disker, der en skal kun brukes til backup. Sammen med 5 andre disker, som jeg skal legge hos broren min, har jeg da backup av hele DVD samlingen på 550 plater.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disker ryker før eller senere og det finnes ingen unntak.

Jo flere disker du har desto større er sjansen for at en ryker.

 

Strømsparingen sliter vel mest på drivverket og skal ikke ha noen betydning for annet en dette.

 

Vet du hva som sviktet, hva var den eksakte feilmeldingen du fikk?

 

Hvor gamle er diskene?

 

I ditt tilfelle er det ikke hjelp i å snakke om backup, du har lært ;-) men man skal alltid ha backup av viktige data.

Lenke til kommentar
Disker ryker før eller senere og det finnes ingen unntak.

Jo flere disker du har desto større er sjansen for at en ryker.

 

Strømsparingen sliter vel mest på drivverket og skal ikke ha noen betydning for annet en dette.

 

Vet du hva som sviktet, hva var den eksakte feilmeldingen du fikk?

 

Hvor gamle er diskene?

 

I ditt tilfelle er det ikke hjelp i å snakke om backup, du har lært ;-) men man skal alltid ha backup av viktige data.

 

Disken som røk er vel ca 1 år gammel, og jeg fikk ingen feilmelding. Men disken laget rare klikkelyder, laget "oppstarts" lyder konstant, og ellers andre lyder som ikke kunne tolkes på andre måter enn at disken var på vei til å dø, noe den også beviste da jeg kopierte over filene etter å fått den opp å gå igjen, da den "døde" helt etter 400 GB, men så kom den seg igjen da jeg satt den opp ned utenfor kabinettet, og jeg fikk ut resten.

 

For sikkerhetsskyld tok jeg også ut den andre disken av tilsvarende type (Seagate Barracuda) som jeg kjøpte på samme tid, og overførte dataene over til en av de nye diskene. Så beholder jeg filmene på den disken jeg tok ut, og har den som backup om en av de nye diskene tar kvelden i fremtiden.

Lenke til kommentar
For sikkerhetsskyld tok jeg også ut den andre disken av tilsvarende type (Seagate Barracuda) som jeg kjøpte på samme tid, og overførte dataene over til en av de nye diskene. Så beholder jeg filmene på den disken jeg tok ut, og har den som backup om en av de nye diskene tar kvelden i fremtiden.

 

Jeg tenkte å nevne dette med å ha flere disker av samme modell (og produsert samtidig) men ville ikke skape panikk :-).

 

*Hvis* det er en dårlig "serie" har de en tendens til å ryke samtidig. (alt fra noen dager til måneder).

Jeg har en tilsvarende erfaring med samme merke hvor 3 disker måtte tas ut av drift, alle var under 1 år gamle og av samme serie.

Jeg fikk imidlertid melding via S.M.A.R.T. om at ting ikke var som de skulle være og fikk fortløpende bevis i form av CRC feil på flere av diskene. Da var det bare å ta de ut.

 

Jeg har flere backuper av alle data så for min del var dette helt udramatisk.

 

Til de som blir bekymret av å lese dette om "serie" feil så er det bare å sørge for å ha backup så slipper man problemer.

 

edit: Husk at du har 5år garanti på Seagate så det er bare å få de skiftet ut.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Det står jo hvor mange ganger de kan slås av og på, du kan regne det ut om det er bra eller ikke.

 

Hvis han kopler på den disken han tok ut kan han jo sjekke dette via SMART.

Bruk f.eks SpeedFan for å lese av dette.

 

I spesifikasjonen til Seagate står det

"Contact Start-Stops" 50.000

 

Hvis dette er start/stop så betyr det 5 år med start stop hver time.

Skulle du bruke opp kvoten på 1 år måtte den ha startet/stoppet over 100 ganger pr dag.

 

Vil tro at dette er helt urealistisk og dermed tyder det på en annen feil og at strømsparing ikke burde være noen trussel for disker generelt.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror ikek dette har noen sammenheng OP. Jeg har en lignende server med 9 disker, og har ike funnet noen korrelasjon mellom strømsparingsmodus og at diskene dør. Noen tar kvelden etter 1 år (heldigvis ikke ofte), mens andre disker jeg har er 6-7 år gamle og fungerer fremdeles perfekt. Tingen er at du har ingen garantier.

 

Det er derfor jeg absolutt annbefaler å på sikt sette opp et RAID-5 (gjerne software) for serveren din. Da får du full datasikkerhet til minimale ulemper, spesieltl om du har en del disker inni. Det største problemet er vel egentlig at du må koordinere litt at diskene dine er like store, ihvertfall flesteparten av dem.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...