Gå til innhold

Trenger man batterigrep?


Anbefalte innlegg

Jeg ser stadig folk ute på gata med batterigrep på sine kamera. Jeg innrømmer at jeg syns det ser litt tøft ut. Man har liksom et litt "større" kamera :cool: men... trenger man det egentlig? Hva brukes det til, og hvorfor? Og er det en smart investering? Jeg har forøvrig Nikon D80, og er helt grønn på dette :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være mange grunner til at folk kjøper batterigrep.

 

Å ha dobbelt så lang batterilevetid er kanskje den mest opplagte. Videre så gjør batterigrepet det lettere å bruke kameraet i portrettformat siden du da får en ekstra utløser på kameraet. det akn spare deg for en del vondt i hndleddet, i tillegg til at du blir stødigere på hånda pgs bedre grep.

 

Den ekstra vekta kan og gi bedre ballanse med teleoptikk.

 

Selv har jeg knapt hatt grepet av etter at jeg kjøpte det.

Lenke til kommentar

Det første som slår meg når jeg tenker på det er de nevnte tingene;

 

• Manne/proff-faktoren.

• Økt/doblet batterikapasitet.

• Forbedret stødighet - og økt trøtthet.

 

Og så vil man nok aldri være i tvil hva som er 'riktig' vei å snu

kameraet når man tar 'portrettbilder' med grep.

 

Sony Alpha 700 har forøvrig et imponerende godt grep hvor mange av

instillingsmulighetene er tilgjengelig på batterigrepet også. 8o)

Lenke til kommentar

Jeg synes 40D ble vondere å holde i med batterigrepet på, faktisk :) Eller ikke direkte vond, men uvant. Dessuten ble kameraet alt for stort med batterigrepet på til å ha hengende på skuldren/rundt nakken følte jeg. Økt batteritid trenger jeg ikke, har aldri tømt batteriet på mitt 40D og jeg har fyllt 2x4GB minnekort med bilder i løpet av en lading uten noe varsel (i råformat). Men jeg har et ekstra batteri i baggen som alltid er fulladet just in case, og det tar jo trossalt 10 sekunder å bytte batteri.

 

Smak å behag. Jeg synes ikke det er verdt å bruke flere tusen kroner på iallefall, da hadde jeg heller kjøpt noe annet utstyr!

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Jeg merka at det var lettere å holde D300 stødig med batterigrep. Den økede batteritiden er heller ikke noe å klage på hvis du er på ett eller annet arrangsjement og trenger å svi av en haug med bilder. :)

 

Var det vært de 3500kr stavanger foto skulle ha for det? Det er litt smak og behag, jeg synes at det er vært det. Merka det spessielt godt under en fotballkamp igår, hvor det ble veldig mange bra, og kule vinkler i portrett størrelse, noe jeg tviler jeg hadde klart å få uten, da man blir veldig sliten av å stå som en ape med armen over huet i lengre perioder.

 

Mathias

Lenke til kommentar

Okej... så det virker som det er litt smak og behag med batterigrep, men også at hver enkelt må definere behovet. Jeg må se og få prøvd et i en butikk før jeg tar avgjørelsen da. Kanskje bare kjøpe noen ekstra batterier og ha liggende i sekken.

 

Takk for svarene til dere alle :)

Lenke til kommentar
Var det vært de 3500kr stavanger foto skulle ha for det? Det er litt smak og behag, jeg synes at det er vært det. Merka det spessielt godt under en fotballkamp igår, hvor det ble veldig mange bra, og kule vinkler i portrett størrelse, noe jeg tviler jeg hadde klart å få uten, da man blir veldig sliten av å stå som en ape med armen over huet i lengre perioder.

 

Mathias

 

Vel, til det bruket så vil jeg si at en Monopod til 700-1000kr hadde gjort seg mye bedre enn et batterigrep. Den eneste grunnen for å skaffe seg batterigrep er jo at det er enklere å holde kameraet i portrettmodus. Til alt annet så er en monopod med vertikalfeste (Manfrotto 3232 f.eks.) alltid å foretrekke (og en langt billigere løsning).

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Ta deg god tid når du prøver. Prøv gjerne med litt forskellige objektiver også. Det med ballanse har kanskje liten betydning på et objektiv, mens det kan være stor forskjell med annet. Om du reagerer på den eksta vekta kan det være en ide å tenke på ei noeprenreim også. De koster ikke all verden, og gir bedre bærekomfort.

 

Ideelt sett vil jeg råde deg til å låne et grep av en venn i noen dager. Så du får tid til virkelig å gjøre deg kjent med det før du eventuelt kjøper. Det dreier seg tross alt om en del penger.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å leve uten grepet på min 400D og en av grunnene er størrelsen på kamerahuset uten. Det er også veldig behagelig å ha to batterier i og muligheten til å bruke AA batterier i nødstilfeller.

 

Batterigrepet på min 40D kunne jeg klart meg uten, men samtidig var det nødvendig for meg grunnet min type fotografering - portrett/studio.

Helt klart at det er mer behagelig å holde kameraet vertikalt med grepet på. Joe McNallys

fungerer også langt bedre med større kamerahus.
Lenke til kommentar
En annen faktor er at med batterigrep blir man mer bevisst på å ta bilder i høydeformat. Jeg hadde batterigrep på min D80, og tok mye flere bilder i portrettformat enn jeg nå gjør med min D200.
Svært godt poeng. Portrettgrep som det og blir kalt, inviterer til høydeformat, og det gjør det mer fristende å eksperimentere.
Lenke til kommentar

Sitter faktisk å ser gjennom mine før/etter bilder med batteri/vertikalgrep. Klar forskjell - men nå ligger disse begrensningene i meg, ikke kameraet.

 

Noen i denne tråden som har erfaringer fra batterigrep fra andre leverandører enn kameraprodusenten? Nikon batterigrep til D200 betyr at jeg må ofre vidvinkel, og det gjør jeg ikke.

Lenke til kommentar
Sony Alpha 700 har forøvrig et imponerende godt grep hvor mange av

instillingsmulighetene er tilgjengelig på batterigrepet også. 8o)

 

For de som ønsker å se nærmere på hava Auto mener:

hvl-f58am_BackwithCamera.jpg

A700 med vertikalgrep og den nye HVL-F58AM blitsen. Legg merke til alle knappene på grepet (utrolig hendig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...