Gå til innhold

Hovedkort til Radeon 4850/4870

Zahl

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er på tide å oppgradere maskinen min og jeg har tenkt å kjøpe enten et 4850 eller 4870-skjermkort. I den forbindelse lurer jeg på hvilket hovedkort som kan være brukbart til det/de kortene. Har Mushkin Redline PC8000 DDR2-RAM fra før som jeg også vil sette inn. I tillegg kommer det mest sannsynlig en Intel-CPU i maskinen.

Jeg har sett på Asus P5E X38 og syns det virker greit. Er kjekt at det er Crossfire-støtte på det dersom jeg går for det senere.

Så er spørmålet da: Er det noe stort poeng å heller gå for et X48-kort eller er forskjellene så små at det ikke er nødvendig? Og er det bedre ytelse/støtte på X48 kontra X38?

På forhånd takk.

Endret av Zahl
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil neppe få noen ytelsesforskjell mellom X38/X48. Eneste du vel får er offesiell støtte for 1600Mhz bus. Har til og med sett at man kan bruke X48-bios på noen X38 kort og faktisk fått 1600Mhz FSB som et std valg. Nei, det er ikke noe poeng å gå for X48.

Skrevet

Ikke stor forskjell på X38 og X48, men X48 er nå engang nyere og kortene de er på er også nyere - medmindre du vil spare litt så sats på X48, generelt er nok X48 chipsettet av litt høyere kvalitet, samtidig som produsentene har brukt erfaringen de har med X38 til å forbedre X48 kortene sine litt.

Skrevet (endret)

Hva så med P45-kortene? Hva er de store forskjellene mellom P45 og X38/48? Og en ting til: støtter DDR3-hovedkort DDR2-RAM?

Kanskje litt teite spørsmål dette, men er ikke helt inne i alt enda ^^

Endret av Zahl
Skrevet (endret)

DDR3 hovedkort støtter kun DDR3.

P45 støtter kun 2x pcie x8 i motsetning til 2x x16 på X38/x48 - ikke at det betyr stort da men.

Endret av PerUlv2
Skrevet (endret)

Du får P5E grisebillig hos MPX nå: http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...&plid=95080

Er et veldig godt og stabilt hovedkort, og har full støtte for Crossfire (2x x16) Det sliter litt med å kjøre minne på 1000+MHz, men det er vel også det eneste nevneverdige problemet med kortet. Du vil uansett ikke merke noen stor forskjell om du kjører minnet på DDR2-800 eller DDR2-1000.

Edit: Og der var produktet utgått. Crap...

Endret av Hugo_Hardnuts
Skrevet

Går for x38 eller x48. Leste en test og ytelsen på grafikk osv ble bedre på et x48 hk! Da blir det minimal forskjell til x38 også:) Det var testet med 2x4850!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...