Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Plutselig starter den ikke opp uten å gjøre noe OPPDATERT


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Kan litt om pc, men ikke så veldig mye om hardware.

For ca 5-6mnd siden fikk jeg ny prosessor, minne og hovedkort. Alt dette har fungert bra... hitill.

 

Skulle slå på pcen, og den stopper ved bootscreen (Den hovedkort-manufactor logoen vises).

Ingenting skjer, og det hjelper ikke å trykke DEL eller noen F taster for å eventuelt starte BIOS. Har prøvd å resette bios ved å ta ut batteriet i ca 10 min, har også prøvd å koble ut f.eks en harddisk. Ingenting hjelper.

 

Noen som ha den fjerneste anelse på hva som kan være galt?

 

UPDATE 19.06.08 17.00: Plutselig gir pcen meg beeps, uten screen. Prøvde å ta ut litt diverse og sette inn igjen, uten hjelp. Nå har jeg kommet til dette stadiet: Prøvde nå å sette inn kun en minnebrikke. Nå får jeg screen, men ingen beep! Har prøvd å sette in minne1 i slot2, minne2 i slot2 osv. Ingenting hjelper, men jeg får ihvertfall screen. Advance! :D

Og en ting til, hvis jeg slår av PSU (0/1) og slår den på igjen, starter pcen uten at jeg slår pcen på! Så fort PSU'en er igang, starter pcen av seg selv. Kanskje det har noe med dette å gjøre?

 

UPDATE 10min senere: Nå kommer den seg til bootscreen, men stopper etter "Memory testing: 1024 OK".

Vil det si at powersupply, minne og CPU er i orden, siden den kommer så langt?

 

UPDATE 18.00: NÅ. Nå har jeg prøvd alt mulig. Har endelig kommet meg til Windows. Har funnet ut at det må være minneslotten på hovedkortet som er ødelagt, eller selve minnet. Prøvde så og si alt mulig, men det var en ting som gjorde meg spesielt nysgjerrig: For vær gang jeg slo på pcen stod det mindre verdi i "memory testing" !. Så, første gang stod det: "1024 OK". Andre gang "99382832 OK", tredjegang "89848394 OK". Akkurat som om slotten aldri fikk 100% informasjon fra minnet. Dvs, slotten er ødelagt? Nå har jeg minnet i den andre slotten, men skal jeg være ærlig tørr jeg ikke prøve å sette inn minnet i den andre slotten engang til!. Får bare høre om jeg får noe mer svar fra folk som har litt mer peiling en meg her, og eventuelt kan bekrefte hva som er feil.

Mvh

Jhj.

Endret av jhj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Lyn og torden? Fuktighet? Dårlig kontakt eller kontaktfeil i prosessor, ram eller andre komponenter?

Skjedde det plutselig eller gjorde du noe i forkant, det siste du gjorde før forige avsluttning ol.?

Virker jo som maskinen ikke har noe.. men da burde det kommet opp indikator på det.. Prøv å starte uten ram eller prosessor.

Lenke til kommentar

Siste og eneste jeg gjorde var å koble fra en harddisk (slave), og koble til cd-rommen for å installere et spill. Har to harddisker og to ledninger, og kan derfor kun ha enten harddiskene eller eventuelt en cd-rom og en harddisk koblet til av gangen.

 

Så jeg installerte et spill, slo av pcen og koblet fra cd-rommen til harddisken igjen. Dette er ca 1 uke siden, og alt fungerte bra til den helt plutselig ikke ville starte..

Lenke til kommentar

Kudos for en riktig så bedårende overskrift. ;)

 

Sjekk manualen for hovedkortet. Pipelyden er ofte en måte å signalisere hva som er feil.

Sjekk alle kontakter på nytt. Sjekk at alle kontakter er satt i. Prøv å sett rambrikkene i andre porter. Har alle kjølere god kontakt med varmepunktene? Har du overklokket? Kanskje finnes det en prosedyre for å resette innstillinger mekanisk på hovedkortet. Sjekk manual for det. Prøv å slå på maskinen med mest mulig perfiere ting som hd og tilleggskort fjernet og se om noe endrer seg.

 

Gudd løkk!

Lenke til kommentar

[x] Sjekk manualen for hovedkortet. - Stod ingenting ang pipelyd eller feil med oppstart

[x] Sjekk at alle kabler og kontakter er satt i.

[x] Overklokket? - Nei.

[x] Har alle kjølere god kontakt med varmepunktene? - Ja,Bruker kun standard vifter. (Men hva mener du med varmepunktene?)

[x] Har kun to rambrikkeporter. Det er et m-ATX hovedkort. Har prøvd å skifte, har også prøvd å ta ut en av hver brikke.

 

Det som er så utrolig rart er at det har skjedd helt av seg selv. Bare helt plutselig. Og helt plutselig er det en pipelyd, etter å ha gjort null komma niks.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Godt at den sier noe, da :)

Prøv å resette Bios igjen og restart.

Videre feilsøking vil nok være å finne ut hva pipinga betyr (sjekk produsent-web eller søke google for pipe symptomer på HK) og eventuelt få sjekka komponentene på en annen maskin.

Er det ikke forandring hvis du prøver en og en HD? Prøv alt av kombinasjoner. Jeg tror dette er hardware.

 

Greb

Lenke til kommentar

Takker så mye for svar og hjelp :-)

Har nå prøvd å tatt ut minne fullstendig, men det har ikke hjulpet. Dvs, det ikke er minnet. Jeg vil heller ikke tro det er hovedkortet, fordi det kjøpte jeg for typ 3-4 mnd siden. Strømforsyneren er vel rundt 5 år gammel nå, men tar jeg en stor sjangs hvis jeg kjøper en strømforsyner uten å vite 100% at det er den som er problemet?

 

Hva med DENNE?

 

En 500W normal strømforsyner.

Har tidligere brukt en 350W. Har normale komponenter, ingen overklokka og ingen spesielt "over the edge" som drar alt strøm.

Endret av jhj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...