Gå til innhold

Bra tilbud med 2TB for 1500?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser her

at diskene du får tilbud på koster 500,- pr. stk nye.

 

Dersom de er forholdsvis nye, med lang garanti tid igjen, så sparer du 500,-

dvs. at du "får den ene gratis"

men et kjempetilbud er det vel ikke ?

 

Om de er vansklige å sette i raid om on det vil lønne seg,

er litt avhengig av hvor fingernem du er, og

hva de skal brukes til.

Lenke til kommentar

WD5000AAKS koster nå ca 500,- pr stk så avslaget er ikke allverden basert på at de er brukt.

 

Kjøp heller WD6400AAKS (640GB og er mye raskere enn 500GB'rn)

Link

 

Mht raid-0 så kommer det an på bruken, husk at raid-0 er en risikabel affære. Ryker en disk mister du alle data, har du en ustabil maskin kan de også forsvinne. (I værste fall)

Lenke til kommentar
Jeg skal bruke harddiskene mest til spill, men er det ikke bedra da og bestille 2 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343054 og sette i Raid 0?

 

Jeg har lyst på raskest mulig harddisker uten å komme opp i Raptor harddiskene som gir alt for lite GB pr. kr.

 

.Salbu

 

Samsungen er uten tvil bra, men WD 640GB er raskere, den har merkbart bedre aksesstid og i de testene jeg har sett er WD'n også raskere på lesing.

 

Jeg har ikke testet 750'en til Samsung men har både 640GB og 1TB og det er gode disker men holder som sagt en knapp på WD6400AAKS i de fleste sammenhenger.

 

edit:

Link til en test jeg gjorde med en Adaptec kontroller med diskene i raid-0.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Skal du bruke onboard kontroller eller har du en egen raid kontroller.

 

Det er ikke noe problem å installere disker i raid, du må bare velge raid i bios på HK og deretter definere raidet i kontrollerens bios før du begynner installasjonen av OS.

I noen tilfeller må du ha CD'n klar med drivere for raid-kontrolleren under installasjon, i andre tilfeller tar Vista det automatisk.

 

Hvilket hovedkort er det du har?

Lenke til kommentar

På intel baserte hovedkort trykker du Ctrl+I når raid-biosen kommer frem under oppstart av maskinen.

Du må velge raid i bios på hovedkortet da dette ikke er standard.

Det er ikke vanskelig og det står hvordan du gjør dette i bruksanvisningen til hk.

 

Hvis jeg var deg hadde jeg basert på 3 disker brukt den ene til OS og de 2 andre til raid-0.

Så putter du spillene på raidet og suser avgårde... ;-)

Lenke til kommentar

Det er kanskje raskere i noen tilfeller men det er betraktelig mer risikofyllt. Jeg tror du vil bli rimelig fornøyd med 2 i raid-0.

Skal du ha noe som yter noe mer må du over på en "ekte" raid kontroller.

 

Som et siste tips vil jeg anbefale deg å ha 1 disk (intern eller ekstern) som du kjører jevnlig backup til.

Dette skal man ha uansett men hvis du velger å kjøre raid-0 på OS er det selvskudd å kjøre uten.

Anbefaler Acronis TrueImage for backup, det er raskt og enkelt og koster ikke allverden heller.

Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke backup. Jeg har en egen server som jeg lagrer alle "viktige" ting, som for eksempel bilder, word-dokumenter og filmer. Jeg bruker server sånn at jeg kan innstallere OS på nytt ca. en gang i måneden. Jeg syntes at det er kjempedeilig å restarte :p

 

Men nå skal jeg gå for den løsningen din med 2 harddisker i Raid-0 og 1 harddisk uten raid til OS.

 

Tusen takk for hjelpen! :)

 

.Salbu

Lenke til kommentar
Husk at onboard RAID baserer seg på CPUen til å gjøre regnearbeidet, men når du spiller er det vel ikke mye lesing eller skriving til harddisken så lenge du har nok RAM...?

 

Raid-0 og 1 belaster ikke cpu nevneverdig, det er ved beregning av paritet (raid-5 og 6) at dette kommer inn i bildet.

Lenke til kommentar

@conflict:

Salbu nevnte ikke noe om at han kunne få de brukte diskene levert på døra fraktfritt,

og han nevnte heller ikke noe om hvordan han bodde i forhold til enkelte "hente-buer",

så jeg valgte derfor å ikke ta hensyn til fraktkostnader.

 

"Forbruksvarer", som HD er, velger jeg å hente i "bua" til f.eks. Netshop,

på vei til/fra jobb, slik at for meg er frakt tilnærmet = 0,-

Endret av BearCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...