Gå til innhold

Alone in the Dark, 20.06.2008. NB! Spoilers!


Anbefalte innlegg

Ok, da føler jeg at jeg har spillt Alone In The Dark nok til å komme med en rettferdig dom. Her er min review av spillet.

 

Jeg hadde virkelig forventninger til dette spillet. Jeg ble ekstremt opphisset av tech-demo videoene som ble gitt ut før release, der man kunne se hvordan man brukte omgivelsene rundt seg som våpen, den bra fysikken, og mildt sagt imponerende grafikken.

Disse forventningene ble også innfridd da jeg prøvde spillet for første gang. Det å løpe rundt i en kollapsende bygning mens man brukte ting rundt seg for å komme videre var skikkelig moro. Det var store, flotte action scener hvor man bla. klatret i tau på utsiden av bygningen mens man rapelerte seg ned til etasjen under. Stemningen var flott, og trass i det at jeg merket at kontrolleren var litt kronglete, så la ikke dette noen demper på det, siden jeg har spillt artige spill før der kontrolleren ikke har vært helt 100%.

 

Så kom man til den første bilkjøringdelen, hvor man skal komme seg gjennom New Yorks gater fram til Central Park, mens veiene kollapser og folk krasjer rundt deg. Første som slo meg var at kontrollen av bilen også var vrien, men man ble fort vant til det. Man måtte bli vant til det, for denne delen av spillet må man minst prøve 6-7 ganger før man klarer. Greit at et spill skal være utfordrende, men når man mislykkes fordi spillet ikke fungerer som det burde gjøre, så er det noe feil.

 

Greit nok, jeg var villig til å tilgi denne delen, siden det oppi alt var gøy, bare veldig frustrerende å måtte gjøre det samme utallige ganger før man endelig kom videre. Vel fremme i Central Park, og man er igjen til fots. Herfra kan jeg egentlig hoppe rett fram til første møte med et monster, eller "humanz", som de så ufattelig latterlig heter i spillet. Det er her de før småkronglete kontrollene utvikles til et ukontrollerbart mareritt. Det burde være en enkel sak å få opp pistolen, for så å sikte på det man vil skal dø. Ta Resident Evil 4 som et eksempel på hvordan et perfekt siktesystem for slike spill burde være. I stedet må man først gå inn i inventoriet (som for øvrig er i real-time, noe som betyr at mens man knoter med å finne fram det man skal ha, så kan fortsatt monster angripe deg), equippe våpenet, gå ut av inventoriet, gå inn i første-personsvinkel, for så å komme på at man ikke kan drepe monsteret med bare kuler alene, gå inn i inventoriet igjen, tømme olje på kulene, gå ut av inventoriet, tilbake til første-personsvinkel igjen, å SÅ kan man begynne å skyte. Før du har rukket å gjøre halvparten av dette, har monsteret drept deg for lenge siden.

 

Det er et kult konsept at monstrene må tennes på for å dø for godt, men dette lar seg så absolutt ikke gjøre i selve spillet. Det å tømme olje på ammunisjonen din for å lage "flammekuler" høres litt merkelig ut, men vel, det er et spill. Hadde kulene faktisk hadd noen effekt skulle jeg vært fornøyd. Folk som klagde på "hitboxene" i CS: Source i sin tid burde virkelig prøvd dette spillet, for å se hvor bra de faktisk er i CS:S. Jeg går inn i førstepersonsvinkel for å skyte en "humanz". Jeg ser kula treffe ham i hodet. Faktisk så går den gjennom hodet. "Humanz" gjør en slags unnamanøver i form av å dukke, merk, ETTER kula har truffet ham i skallen. Dette blir da regnet som en bom fra spillets side. Jeg blir litt overrasket, men fortsetter å skyte, denne gangen i brystet. Først da merket spillet at jeg faktisk treffer det jeg sikter på. Merkelig nok så dør ikke monsteret helt, selv om jeg brukte "flammekuler". Istedet faller det om på bakken og blir liggende i noen sekunder, før han er opp på beina igjen. Hva er dette? Å bli rørt av en kjepp som brenner gjør at de blir til aske på et sekund, men en "flammekule" gjennom skallen og brystet har ingen effekt? Møkk.

 

I mange anmeldelser av spillet så jeg at de klagde på kontrollen av selve personen. Selv syns jeg kontrollen var helt grei. Man glir langs veggen hvis man er tett inntil den i det man runder et hjørne, men slik har det vært i alle survival/horror-spill jeg har prøvd, så dette var ikke noe problem for meg.

 

Videre til selve gameplayet. Som nevnt tidligere, så kan man bruke omgivelsene rundt seg for å komme videre. Dette i form av for eksempel å slå seg gjennom en dør med et brannslokningsapparat. Så å si alt kan plukkes opp og brukes til noe. Man kan også kombinere forskjellige items man plukker opp. En oljeflaske + en klut blir fort til en molotov cocktail. Surr teip rundt flaska, så blir det plutselig en sticky brannbombe. Slike ting gjør spillet interessant, og er definitivt et pluss. Andre spill har gjort slikt tidligere, men ikke i så stor grad, i hvertfall ikke noen av de jeg har prøvd.

Det som trekker ned veldig, er når man skal bruke dette i kamp. Det er ikke alltid man vet hva som kommer, så det er ikke alltid man er forberedt. Se for deg at du kommer opp fra et kloakklokk. Det første som møter deg er 3 illsinte ”humanz” som stormer mot deg fra ca. 20 meter. Det er ingen brennbare objekter i nærheten, og for å komme deg til nærmeste flamme må du komme deg forbi de 3 som løper mot deg. Man blir stresset, og oppi det hele skal man stå å snekre molotov cocktails. Når man er blitt ferdig, så har monstrene kommet så nærme at du vil sprenge eller tenne på deg selv om du kaster noe på de. Det fungerer rett og slett ikke. Man skal ikke være nødt til å dø for å få vite hva som kommer, slik at man er forberedt på hva man skal gjøre neste gang.

 

Det er også andre irriterende momenter i spillet. Noen plasser tenkte jeg ”hva er det egentlig utviklerene mener jeg skal gjøre her? Skal det virkelig være slik?” Som nevnt i en post tidligere, så har man dette menneskespisende ”vannet”, som kanskje er noe av det mest uberegnelige i et spill noen sinne. Man kan verken gå for fort eller sakte, for man dør allikevel. Har en følelse av jeg bare hadde flaks når jeg klarte det, det vil si, etter en ca. 20 forsøk.

 

Grafikken i spillet er ikke noe å si på. Det hele ser veldig pent ut, da spesielt flammene, noe jeg tror de har brukt mest tid på. Karakterene i spillet ser levende ut med mange detaljer, det samme gjør omgivelsene. Voice actinga kunne til fordel vært mye bedre. Jeg har ikke noe i mot folk banner, men når annenhver setning inneholder enten ”fuck” eller ”shit”, så føles det hele bare veldig dumt. Er det forresten samme person som har stemmen til både Edward og Max Payne fra Max Payne 2? Syns det høres veldig likt ut.

 

Kan avsløre hvor jeg har kommet i spillet. Jeg skal inn i et slags tårn, men for å komme inn, må jeg forbedre mitt ”Spectral Vision”, for at jeg skal klare å se hvor døren er (det er noe overnaturlige greier som gjør at jeg må lukke øynene for å se en magisk dør). Uansett, for å forbedre dette synet, må jeg brenne ned en spesiell type trær. For hvert tre, får jeg 3 poeng på Spectral Vision skalaen. Jeg hadde 0 da jeg begynte, og jeg skal ha 30. Dette betyr at jeg må brenne ned 10 trær. Dette er greit, hadde det ikke vært for at trærne er spredd over hele Central Park. Dette betyr et tonn med backtracking, bekjemping av monstre på vei til og ved selve trærne, sørge for at man alltid har noe man kan tenne på dritten med, og samtidig holde seg i live. Med kontrollsystemet dette spillet har, så er dette rett og slett noe jeg ikke gidder å gjøre. Det artige i spillet klarer ikke å veie opp for alt som er dårlig, så jeg ser ikke poenget i å fortsette å torturere meg selv. Jeg sniktittet på siste kapitlene som er låst, og der viste det seg at man må ha 50 poeng på Spectral Vision, noe som betyr ENDA mer nedbrenning av trær. Glem det. Dette spillet går tilbake i eska og opp på hylla. Jeg vil så gjerne like spillet, men det er for mye som gjør at jeg bare blir sittende å irritere meg. Synd å si det, for jeg gledet meg veldig til dette spillet. En får bare se fram til Resident Evil 5 i stedet.

 

Alone In The Dark får 4/10 fra meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig bra review Tobe__, kjenner meg igjen på mange punkter. Nå har jo jeg (heldigvis) ikke kommet meg dit du er, men det er grunnet at spillet faktisk klarer å skape blåskjerm hos meg på XP når jeg er ute i Central Park. Dette spillet ble desverre en stor skuffelse, som nå er avinstallert fra PCen min. Men eska var iallefall fin.

Endret av Vrengtpolvott
Lenke til kommentar

Er på samme sted som Tobe og meg si meg enig i at jeg gruer til å måtte gå rundt i central park å brenne ned 10 sånne trær!

 

men må bare kommentere på det med flamme kulene. For å noen av de Humanz til å brenne bort må det ta fyr i de lange stripene de har langs kroppen, derfor må man være presis med pistolen og treffe et eller punkt den stripen og det er ikke akkurat lett når hit-detection i spillet ikke er helt på topp :)

Lenke til kommentar
Er på samme sted som Tobe og meg si meg enig i at jeg gruer til å måtte gå rundt i central park å brenne ned 10 sånne trær!

 

men må bare kommentere på det med flamme kulene. For å noen av de Humanz til å brenne bort må det ta fyr i de lange stripene de har langs kroppen, derfor må man være presis med pistolen og treffe et eller punkt den stripen og det er ikke akkurat lett når hit-detection i spillet ikke er helt på topp :)

 

Det blir mye mer enn 10 trær, når man på siste episode må ha 50 poeng på Spectral Vision for å åpne de siste kapitlene. Det med å treffe noen av humanz i den stripa du sier, la jeg ikke merke til før jeg fikk en achievement for å ha gjort det (spiller 360 versjonen). Disse møter du ikke før senere i spillet, og det var på en "vanlig" humanz at jeg opplevde det jeg skrev om.

Lenke til kommentar
Det burde være en enkel sak å få opp pistolen, for så å sikte på det man vil skal dø. Ta Resident Evil 4 som et eksempel på hvordan et perfekt siktesystem for slike spill burde være. I stedet må man først gå inn i inventoriet (som for øvrig er i real-time, noe som betyr at mens man knoter med å finne fram det man skal ha, så kan fortsatt monster angripe deg), equippe våpenet, gå ut av inventoriet, gå inn i første-personsvinkel, for så å komme på at man ikke kan drepe monsteret med bare kuler alene, gå inn i inventoriet igjen, tømme olje på kulene, gå ut av inventoriet, tilbake til første-personsvinkel igjen, å SÅ kan man begynne å skyte. Før du har rukket å gjøre halvparten av dette, har monsteret drept deg for lenge siden.

Alternativt: Du er smart og tenker fremover. Du har allerede helt olje på kulene før du treffer på noen monstre. Så trykker du på høyre skulderknapp for å equippe pistolen, og så trykker du på høyre trigger for å gå i førstepersons siktemodus. Så bruker du spectral vision som du fikk tidlig i spillet for å tydelig markere fissures (som ALLE humanz har fra starten av spillet, ikke langt uti), for du var jo naturligvis nysgjerrig på hva de hvite sirklene på kartet var for noe. Når du vet hvor stripene er, puster du rolig ut og inn, sikter, fyrer av, og vips, bortevekk. Senere kommer du til humanz som har to striper. Vel, da må du gjøre det to ganger.

 

Har de klompet seg sammen, hiver du bare avgårde en eksplosiv glassflaske, venter litt og skyter på flaska før den treffer monstrene. Bang. Mange døde på en gang.

 

Er det så vanskelig da?

 

Det er et kult konsept at monstrene må tennes på for å dø for godt, men dette lar seg så absolutt ikke gjøre i selve spillet. Det å tømme olje på ammunisjonen din for å lage "flammekuler" høres litt merkelig ut, men vel, det er et spill. Hadde kulene faktisk hadd noen effekt skulle jeg vært fornøyd. Folk som klagde på "hitboxene" i CS: Source i sin tid burde virkelig prøvd dette spillet, for å se hvor bra de faktisk er i CS:S. Jeg går inn i førstepersonsvinkel for å skyte en "humanz". Jeg ser kula treffe ham i hodet. Faktisk så går den gjennom hodet. "Humanz" gjør en slags unnamanøver i form av å dukke, merk, ETTER kula har truffet ham i skallen. Dette blir da regnet som en bom fra spillets side. Jeg blir litt overrasket, men fortsetter å skyte, denne gangen i brystet. Først da merket spillet at jeg faktisk treffer det jeg sikter på. Merkelig nok så dør ikke monsteret helt, selv om jeg brukte "flammekuler". Istedet faller det om på bakken og blir liggende i noen sekunder, før han er opp på beina igjen. Hva er dette? Å bli rørt av en kjepp som brenner gjør at de blir til aske på et sekund, men en "flammekule" gjennom skallen og brystet har ingen effekt? Møkk.

Det er nokså overraskende at du erklærer at du har spilt spillet nok til å gi en review, men så har du ikke oppdaget noe så basic som at du må treffe fissures... Ellers er jeg enig med deg i forhold til det med hitbox-ene. Det er litt rart, men etterhvert finner man ut at hodeskudd ikke har noe for seg, det er fissures som teller.

 

Det som trekker ned veldig, er når man skal bruke dette i kamp. Det er ikke alltid man vet hva som kommer, så det er ikke alltid man er forberedt. Se for deg at du kommer opp fra et kloakklokk. Det første som møter deg er 3 illsinte ”humanz” som stormer mot deg fra ca. 20 meter. Det er ingen brennbare objekter i nærheten, og for å komme deg til nærmeste flamme må du komme deg forbi de 3 som løper mot deg. Man blir stresset, og oppi det hele skal man stå å snekre molotov cocktails. Når man er blitt ferdig, så har monstrene kommet så nærme at du vil sprenge eller tenne på deg selv om du kaster noe på de. Det fungerer rett og slett ikke. Man skal ikke være nødt til å dø for å få vite hva som kommer, slik at man er forberedt på hva man skal gjøre neste gang.

Du har alltids muligheten for en kjapp tilbaketrekking. Tiden går uansett litt tregere når du er i inventory, evt er monstrene mindre aggresive da, slik at du rekker å gjøre de siste forberedelsene uten å bli forstyrret, så lenge du ikke bruker veldig lang tid.

 

Det er også andre irriterende momenter i spillet. Noen plasser tenkte jeg ”hva er det egentlig utviklerene mener jeg skal gjøre her? Skal det virkelig være slik?” Som nevnt i en post tidligere, så har man dette menneskespisende ”vannet”, som kanskje er noe av det mest uberegnelige i et spill noen sinne. Man kan verken gå for fort eller sakte, for man dør allikevel. Har en følelse av jeg bare hadde flaks når jeg klarte det, det vil si, etter en ca. 20 forsøk.

Poenget her er at det er ikke bare lommelykten som hjelper. Man kan kaste brennende ting ut i vannet, evt glowsticks. I den gangen som var nevnt over så er det lyskilder i taket, og lyskjeglene de danner på gulvet er "frisoner". Bruker du dem som pause, er det ikke noe problem i det hele tatt å ta seg mellom frisonene vha lommelykta.

 

Kan avsløre hvor jeg har kommet i spillet. Jeg skal inn i et slags tårn, men for å komme inn, må jeg forbedre mitt ”Spectral Vision”, for at jeg skal klare å se hvor døren er (det er noe overnaturlige greier som gjør at jeg må lukke øynene for å se en magisk dør). Uansett, for å forbedre dette synet, må jeg brenne ned en spesiell type trær. For hvert tre, får jeg 3 poeng på Spectral Vision skalaen. Jeg hadde 0 da jeg begynte, og jeg skal ha 30.

Jeg hadde nesten 20 i Spectral vision når jeg kom så langt, så det var ikke noe problem i det hele tatt. Dessuten er hvert enkelt tre og område rundt forskjellig, så du vil egentlig ikke kjede deg. Noen trær er inne i bygninger, forsvart av monstre. Noen er i det åpne. Noen er utilgjengelige, slik at du må kaste sticky bombs på monstre når de kryper tilbake til treet, etc.

 

Dette betyr at jeg må brenne ned 10 trær. Dette er greit, hadde det ikke vært for at trærne er spredd over hele Central Park. Dette betyr et tonn med backtracking, bekjemping av monstre på vei til og ved selve trærne, sørge for at man alltid har noe man kan tenne på dritten med, og samtidig holde seg i live.

Nå overdriver du. Det tar ikke lang tid å krysse Central Park med bil, og biler finner du overalt. Det er barnemat i forhold til kjøringa til, fra og under oppdrag i et enkelt GTA4-oppdrag. Dessuten trenger du ikke angripe ethvert monster på vei dit. Du kjører forbi dem, ganske enkelt. Og hadde det ikke vært noen monstre ved trærne, hadde det strengt tatt vært for enkelt. Trærne angriper jo ikke, de må jo bare brennes ned.

 

Med kontrollsystemet dette spillet har, så er dette rett og slett noe jeg ikke gidder å gjøre. Det artige i spillet klarer ikke å veie opp for alt som er dårlig, så jeg ser ikke poenget i å fortsette å torturere meg selv. Jeg sniktittet på siste kapitlene som er låst, og der viste det seg at man må ha 50 poeng på Spectral Vision, noe som betyr ENDA mer nedbrenning av trær. Glem det. Dette spillet går tilbake i eska og opp på hylla. Jeg vil så gjerne like spillet, men det er for mye som gjør at jeg bare blir sittende å irritere meg. Synd å si det, for jeg gledet meg veldig til dette spillet. En får bare se fram til Resident Evil 5 i stedet.

 

Alone In The Dark får 4/10 fra meg.

Mulig du hadde for store forventninger, men mye av det du har slitt med har alternative løsninger. Hvis man tenker seg om og bruker det man har rundt seg, er det mye man kan få til. Min erfaring er at hvis jeg sliter med en sekvens, så lønner det seg å stoppe opp, se på hva jeg har rundt meg og tenke ut alternative løsninger. Et tre jeg slet med hadde fem store humanz som forsvar. Prøvde forskjellige angrepsmetoder, før jeg endte opp med å lage en sticky bomb som jeg tente på, kastet på det ene monsteret og løp som en gærning. Bang, fire av fem døde. Som en ekstra bonus hadde den løpt tilbake til treet. ;) Den siste tok jeg enkelt med ildkuler.

 

Og dette med Spectral Vision. Det gir deg faktisk noen bonuser, så det er ikke bare for å drive historien videre. :) Jeg bruker det hele tiden nå for å markere fissures. Min favorittmetode for å kvitte meg med humanz, så lenge det ikke er for mange av dem, er å skyte fissures, og da er Spectral Vision en veldig god hjelp.

 

For meg er dette spillet veldig lett å like. Har ikke opplevd en eneste alvorlig bug på 360-versjonen. Riktignok var det en gang Sarah sørget for at jeg ble stuck i et hjørne. Det var nokså irriterende, men ikke verre enn at jeg startet delsekvensen på nytt. Alone in the Dark får 8/10 av meg.

Endret av baltie
Lenke til kommentar
Veldig bra review Tobe__, kjenner meg igjen på mange punkter. Nå har jo jeg (heldigvis) ikke kommet meg dit du er, men det er grunnet at spillet faktisk klarer å skape blåskjerm hos meg på XP når jeg er ute i Central Park. Dette spillet ble desverre en stor skuffelse, som nå er avinstallert fra PCen min. Men eska var iallefall fin.

Håper du ikke misliker spillet pga en blåskjerm, da det sannsynligvis skyldes PCen din?

Lenke til kommentar
Håper du ikke misliker spillet pga en blåskjerm, da det sannsynligvis skyldes PCen din?

 

Misliker ikke spillet pga èn blåskjerm nei. Har aldri hatt noe problemer med spill før på PCen, og dette skjer HVER gang jeg er ute i Central Park i spillet, uansett om jeg skipper over andre deler eller ikke. Det står også at det er Alone in The Dark som har forårsaket blåskjermen. Og ja, jeg har også de nyeste driverne, så det er mest sansynligvis ikke PCen min som er problemet.

 

Hadde det gått bra å skippe over en liten bit hadde det vært greit, men når hvert kapittel har masse utendørstid så er det ganske håpløst å prøve, så da skylder jeg rett og slett på dårlig programering.

Lenke til kommentar
Misliker ikke spillet pga èn blåskjerm nei. Har aldri hatt noe problemer med spill før på PCen, og dette skjer HVER gang jeg er ute i Central Park i spillet, uansett om jeg skipper over andre deler eller ikke. Det står også at det er Alone in The Dark som har forårsaket blåskjermen. Og ja, jeg har også de nyeste driverne, så det er mest sansynligvis ikke PCen min som er problemet.

 

Hadde det gått bra å skippe over en liten bit hadde det vært greit, men når hvert kapittel har masse utendørstid så er det ganske håpløst å prøve, så da skylder jeg rett og slett på dårlig programering.

Må være noe med PC utgaven da.

Lenke til kommentar
Alternativt: Du er smart og tenker fremover. Du har allerede helt olje på kulene før du treffer på noen monstre. Så trykker du på høyre skulderknapp for å equippe pistolen, og så trykker du på høyre trigger for å gå i førstepersons siktemodus. Så bruker du spectral vision som du fikk tidlig i spillet for å tydelig markere fissures (som ALLE humanz har fra starten av spillet, ikke langt uti), for du var jo naturligvis nysgjerrig på hva de hvite sirklene på kartet var for noe. Når du vet hvor stripene er, puster du rolig ut og inn, sikter, fyrer av, og vips, bortevekk. Senere kommer du til humanz som har to striper. Vel, da må du gjøre det to ganger.

 

Har de klompet seg sammen, hiver du bare avgårde en eksplosiv glassflaske, venter litt og skyter på flaska før den treffer monstrene. Bang. Mange døde på en gang.

 

Er det så vanskelig da?

 

Det at man kunne tømme olje på kulene, var noe jeg fant ut et godt stykke uti i spillet, for det stod på skjermen under en loading. Syns ikke akkurat dette sa seg selv, siden det er en veldig ulogisk ting å gjøre. Jeg har hatt 0 i Spectral Vision gjennom hele spillet før jeg kom til den delen med trærne. Jeg la ikke merke til disse hvite sirklene på kartet, før jeg fikk opp den første på radaren når jeg nærmet meg det tårnet man skal inn i. Dette fordi jeg ikke har brukt kartet særlig mye, om i det hele tatt, i spillet, siden man hele tiden har blitt vist veien man skal.

 

Selv har jeg aldri opplevd at humanzen har klumpet seg sammen på avstand, men bare når alle er helt oppi deg. Det blir da derfor vanskelig å skulle tenne på eller sprenge alle uten å skade seg selv i samme slengen.

 

Det er nokså overraskende at du erklærer at du har spilt spillet nok til å gi en review, men så har du ikke oppdaget noe så basic som at du må treffe fissures... Ellers er jeg enig med deg i forhold til det med hitbox-ene. Det er litt rart, men etterhvert finner man ut at hodeskudd ikke har noe for seg, det er fissures som teller.

 

Som sagt, med 0 i Spectral Vision så er det ikke fullt så lett å oppdage dette.

 

Du har alltids muligheten for en kjapp tilbaketrekking. Tiden går uansett litt tregere når du er i inventory, evt er monstrene mindre aggresive da, slik at du rekker å gjøre de siste forberedelsene uten å bli forstyrret, så lenge du ikke bruker veldig lang tid.

 

Kjapp tilbaketrekking? Når jeg spillte, opplevde jeg at humanzen hang klistret på meg, uansett hvor langt unna jeg løp. Det endte alltid opp med at bare stoppet opp og lot meg bli truffet mens jeg hentet fram pistolen.

 

 

Poenget her er at det er ikke bare lommelykten som hjelper. Man kan kaste brennende ting ut i vannet, evt glowsticks. I den gangen som var nevnt over så er det lyskilder i taket, og lyskjeglene de danner på gulvet er "frisoner". Bruker du dem som pause, er det ikke noe problem i det hele tatt å ta seg mellom frisonene vha lommelykta.

 

Jepp, ble tipset om å bruke glowsticks. Eneste problemet var at jeg ikke hadde noen på det tidspunktet. Det var heller ikke noe brennbart i nærheten, eller flammer i det hele tatt. Det du sier om lyskildene i taket, dette trodde jeg også var meningen. Selv opplevde jeg at når jeg løp til disse, så ble de oversvømmet av vannet alikevel, selv om de ikke var det i utgangspunktet. Det er en av grunnene til at jeg kalte det uberegnelig.

 

Jeg hadde nesten 20 i Spectral vision når jeg kom så langt, så det var ikke noe problem i det hele tatt. Dessuten er hvert enkelt tre og område rundt forskjellig, så du vil egentlig ikke kjede deg. Noen trær er inne i bygninger, forsvart av monstre. Noen er i det åpne. Noen er utilgjengelige, slik at du må kaste sticky bombs på monstre når de kryper tilbake til treet, etc.

 

Som sagt, så har jeg 0, så har derfor en lang vei å gå. Det er ikke fordi jeg tror jeg vil kjede meg at jeg ikke orker å gjøre det, men mer fordi det er så mange små ting som gjør at jeg bare blir sittende å irritere meg, istedet for å nyte spillet.

 

 

Nå overdriver du. Det tar ikke lang tid å krysse Central Park med bil, og biler finner du overalt. Det er barnemat i forhold til kjøringa til, fra og under oppdrag i et enkelt GTA4-oppdrag. Dessuten trenger du ikke angripe ethvert monster på vei dit. Du kjører forbi dem, ganske enkelt. Og hadde det ikke vært noen monstre ved trærne, hadde det strengt tatt vært for enkelt. Trærne angriper jo ikke, de må jo bare brennes ned.

 

I GTA 4 har man hvertfall kontroll på bilen man kjører. I dette spillet er det bare et ork. Det hjelper heller ikke at spillet lager egne restriksjoner på hvor man kan kjøre. Krasje i usynlige vegger er noe jeg trodde man var ferdig med i videospill. Det at man heller ikke kan kjøre gjennom små busker uten å krasje, er bare med på å forsterke irritasjonen.

 

Mulig du hadde for store forventninger, men mye av det du har slitt med har alternative løsninger. Hvis man tenker seg om og bruker det man har rundt seg, er det mye man kan få til. Min erfaring er at hvis jeg sliter med en sekvens, så lønner det seg å stoppe opp, se på hva jeg har rundt meg og tenke ut alternative løsninger. Et tre jeg slet med hadde fem store humanz som forsvar. Prøvde forskjellige angrepsmetoder, før jeg endte opp med å lage en sticky bomb som jeg tente på, kastet på det ene monsteret og løp som en gærning. Bang, fire av fem døde. Som en ekstra bonus hadde den løpt tilbake til treet. ;) Den siste tok jeg enkelt med ildkuler.

 

Og dette med Spectral Vision. Det gir deg faktisk noen bonuser, så det er ikke bare for å drive historien videre. :) Jeg bruker det hele tiden nå for å markere fissures. Min favorittmetode for å kvitte meg med humanz, så lenge det ikke er for mange av dem, er å skyte fissures, og da er Spectral Vision en veldig god hjelp.

 

For meg er dette spillet veldig lett å like. Har ikke opplevd en eneste alvorlig bug på 360-versjonen. Riktignok var det en gang Sarah sørget for at jeg ble stuck i et hjørne. Det var nokså irriterende, men ikke verre enn at jeg startet delsekvensen på nytt. Alone in the Dark får 8/10 av meg.

 

Det er verken rett av meg eller deg å si at den andre har "feil" i meningene sine. Vi har bare opplevd spillet på forskjellige måter. Jeg likte spillet veldig godt i starten, men syns det avslørte ekstremt mange svakheter når man begynte å komme i kampsekvenser. Jeg spiller, og vil gjerne like det, men blir for det meste sittende å irritere meg over alle feilene. Synd, men sant.

Lenke til kommentar
Personlig, så føler jeg at spillet ligger og tipper et sted mellom 6/10 og 7/10, og tror nok at spillet i sin helhet vil havne på ca. 7/10 blandt de store, internasjonale anmeldersidene.

 

Nå er det nå en gang slik at om et spill ligger på 7/10 i snitt på metacritics eller gamerankings, så er det en slakt-score, da spillanmeldere dessverre ikke får brukt hele skalaen slik den burde brukes. Om en svært sjelden.

 

Har ikke kjøpt spillet, og takker gamer, gamereactor og ign (3,5) for å ha spart meg for de pengene. Prøver gjerne en demo hvis Atari legger ut dette, så skal jeg revurdere.

 

 

Vel. Om du leser hva jeg sa, så sa jeg aldri at det var et bra spill. Ei heller dårlig. Men et fullstendig middelmådig spill, på alle områder, og gir det herav den middel-mådige karakteren mellom 6/10 og 7/10. Som jeg presisserte. Spillet er ikke et topp spill, langt i fra (Og havner herved ikke blandt de store tittlene fra 8.5 og oppover), men det er heller ikke så dårlig som en 3/10 indikerer. Det er en STOR forskjell på et middel-mådig spill, med en tildels underholdningsfaktor i gameplayet og et GRISEDÅRLIG spill, som 3/10 er.

Endret av SAS1984
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...