Gå til innhold

Trenger billig overklokkvennlig HK og CPU - hva trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Skal bygge en svært billig pc som jeg skal overklokke MYE.

 

Twinmos 256 ddr pc2700 har jeg

trenger:

 

p4 cpu til max 600 kr

p4 hk til max 600kr

 

Cdbrenner, dvdrom, ibm aptiva kabinett med strømforsyning fra 99 (kan dette brukes?), kabler, skjerm, tastatur og mus har jeg.

 

Skal gjerne kjøpte brukt utstyr. Noen gode råd? Er Asus P4 S333 et overklokksvennlig hk? Er P4 256 cache 1,5ghz prosessor noe som kan klokkes?

 

Tar gjerne imot råd om cpu og hk som er billige og overklokksvennlige, og trenger svar om jeg kan bruke kabinett og strømforsyning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal bygge en svært billig pc som jeg skal overklokke MYE.

 

 

 

Skal gjerne kjøpte brukt utstyr. Noen gode råd? Er Asus P4 S333 et overklokksvennlig hk? Er P4 256 cache 1,5ghz prosessor noe som kan klokkes?

 

Tar gjerne imot råd om cpu og hk som er billige og overklokksvennlige, og trenger svar om jeg kan bruke kabinett og strømforsyning.

 

P4 med 256k L2 kan klokkes, men ikke veldig mye. Gå for en NW med 512 k L2. En 1.8ghz koster 14-1500, og en 2.4 falt nettopp til ca.1700. Mye cpu for pengene, og overklokkingsvillige som bare det med original kjøler.

 

P4s333 har jeg ikke vært borti, men P4s533 har jeg bygd et par systemer på. Dette er et greit kort til overklokking, men hvis du kjører fsb utenom 100,133 eller 166 mhz under- eller overklokker du agp/pci og ram.

 

Hvis du er ute etter brukte deler foreslår jeg bruktmarkedet på www.hardware.no .

Lenke til kommentar

Ser helt greit ut dette. Ok chipsett, USB2.0, onboard lyd, PC2700 støtte....selvfølgelig ikke det aller hotteste kortet, men hvis du får dette billig er det nok bare tut og kjør.

 

Når det gjelder strømforskyning må du huske at P4-hovedkort skal ha en ekstra spesiell kontakt i tillegg til de vanlige. Mulig det går an å montere en slik på en gammel strømforskyning. Ellers bør det gå fint hvis strømforskyningen er på minst 180 watt, er av god kvalitet og ikke minst fungerer som den skal. Jeg forutsetter selvfølgelig at du da ikke lasser på med masse greier, da vil den fort bli for liten. I grenseland er det uansett.

 

Et godt tips vil være å investere i et nytt kabinett med strømforskyning som er beregnet for P4. Et slikt får du fra 3-400 kroner.

Lenke til kommentar

Kabinettet er en god idè, men mamma skal egentlig ikke finne ut at jeg kjøper en pc (sier at jeg bare oppgraderer den gamle familie pc'en). Hadde jeg kommet med et gammelt kabinett kunne jeg ha sagt at jeg har fått det, men det virke mystisk hvis jeg har et helt nytt et... :(

 

Vel, jeg får prøve å finne på noe bull. Kjøper jeg den for å ta den på mitt eget rom trenger jeg plutselig tastatur og skjerm (skjermkort, cd-brenner eller dvdrom napper jeg ut fra famili-pcen), og iallfall en skjerm koster en liten slump med penger. Jeg kan jo håpe på å få en gammel skjerm av noen, da... Blir nok hovedsakelig en serverpc uannsett.

Bruker gamle skjermer (opptil 10år gamle) like tilkoblinger i pcer som brukes nå?

 

Lurer på en cpu her... Er det slik at P4 1,6ghz og oppover er gode å klokke?

Lenke til kommentar
Er det slik at P4 1,6ghz og oppover er gode å klokke?

 

Husk at du må få tak i en prosessor av Nortwood-typen. Disse har begynner på 1.6ghz, men den tregeste i butikkhyllene nå er 1.8 ghz. De fleste av disse går opp til 2.4 ghz uten å sette opp kjernespenningen.

 

Hvis du skal kjøpe brukt må du huske at Willy-P4`ene (som ikke er like overklokkingsvillige) finnes opp til 2.0 ghz, så vær sikker på hva du kjøper.

 

Hvis du skal bruke det gamle kabinettet har Komplett.no billige strømforskyninger som skulle passe. Kjenner ikke til kvaliteten på disse, men hvis de ikke funker er det jo garanti.

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...3&GrpID=10&s=pl

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...