Gå til innhold

pc til kun 1 bruksområde

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har lyst å lage en pc til kun fps spill.

Fant fort ut at det er lenge siden jeg har sett idetheletatt på

en "hardware" side. lurte jeg på om dere kunne hjelpe meg.

Jeg har 15000-17k å bruke på dataen + skjerm.

Jeg er veldig optatt av å få en data som er kun for "cs og source",

spiller jo wow også, men ikke på samme måte.

ting som blir viktig for meg blir jo fps, skjerm, osv

Håper noen kan hjelpe meg med prosjektet mitt :)

- Med vennlig hilsen dAlexandre

Endret av dAlexandre
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Systemkrav:

CS:

* 500 MHz processor, 96 MB RAM

SC Source:

* Windows ME/2000/XP/Vista

* 1.2 GHz CPU (2.4 GHz CPU recommended)

* 256 MB RAM (512 MB RAM recommended)

* DirectX 7 graphics card (DirectX 9 graphics card recommended)

WoW:

* Windows 2000, Windows Vista or Windows XP

* Intel Pentium III or AMD Athlon 800 MHz

* 512 MB or more of RAM

* 32 MB 3D video card with Hardware T&L or better

* 6.0 GB free HD space

* 4× CD-ROM drive

* 56 kbit/s or faster Internet connection

Kravet er høyest for SC Source, så da tar vi utgangspunkt i det.

Prosessor: Intel Celeron D 2,8 GHz 274kr

Hovedkort: Asus P5K SE 246kr

Skjermkort: XFX 8600GT 510kr

Minne: Corsair PC6400 2x512MB 295kr

=1325kr + skjerm + kabinett + strømforsyner + harddisk + mus & tastatur

Med andre ord, du trenger ikke særlig kraftig data til så gamle spill. Kommer vel på en totalpris på 4500kr + frakt, så får du penger til overs.

Endret av Abigor
Skrevet

Systemkrav:

CS:

* 500 MHz processor, 96 MB RAM

SC Source:

* Windows ME/2000/XP/Vista

* 1.2 GHz CPU (2.4 GHz CPU recommended)

* 256 MB RAM (512 MB RAM recommended)

* DirectX 7 graphics card (DirectX 9 graphics card recommended)

WoW:

* Windows 2000, Windows Vista or Windows XP

* Intel Pentium III or AMD Athlon 800 MHz

* 512 MB or more of RAM

* 32 MB 3D video card with Hardware T&L or better

* 6.0 GB free HD space

* 4× CD-ROM drive

* 56 kbit/s or faster Internet connection

Kravet er høyest for SC Source, så da tar vi utgangspunkt i det.

Prosessor: Intel Celeron D 2,8 GHz 274kr

Hovedkort: Asus P5K SE 246kr

Skjermkort: XFX 8600GT 510kr

Minne: Corsair PC6400 2x512MB 295kr

Med andre ord, du trenger ikke særlig kraftig data til så gamle spill. Kommer vel på en totalpris på 4500kr + frakt, så får du penger til overs.

Han bør ha 100 fps i CS Source og da nytter det ikke å gå etter systemkravene.

Skrevet (endret)

HER er en fin PC som vil kjøre CS Source fint :) .

Kabinett:

Antec P182. Ingen bedre i den prisklassen. Lekkert og støyfritt kabinett med god kjøling.

Prosessor:

E8400. Veldig god ytelse i spill, er også 45 nm teknologi.

Skjermkort:

Geforce 9800 GTX. Beste singel GPU skjermkortet på markedet.

RAM:

OCZ Gold XTC 4 GB DDR2 PC6400. Billig RAM som duger.

PSU:

OCZ StealthXStream 600 Watt. Billig PSU som yter bra, bråker heller ikke noe særlig.

Hovedkort:

Gigabyte GA-P35-DS3. Veldig bra P-35 hovedkort. Hadde tenkt til å velge et Abit kort som er bedre, men nesten ingen butikker har det på lager.

DVD-brenner:

Samsung SH-S203D. Billig DVD-brenner som støtter de raskeste lese og brenne hastighetene.

Harddisk:

Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA. Billig harddisk på 500 GB som yter relativt godt.

Mus:

Logitech MX518. Beste musa jeg noen gang har prøvd. Eneste minuset i forhold til nyere muser som G5 og G9 er at det ikke går ann å stille vekta, men dette synes jeg ikke gjør så mye.

Tastatur:

Logitech G15 v2. Veldig fint tastatur med 18 programmerbare hurtigtaster som er veldig høvelig når man f eks skal kjøpe ting i CS.

Musematte:

Her er det bare å velge en billig musematte av stoff som er i passe stor størrelse.

Skjerm:

Her har jeg rett å slett ingen aning. Vet heller ikke hva du foretrekker av 4:3 og widescreen.

Velg et du liker, XP eller Vista, men husk at det være 64-bit.

Endret av KnewtFan
Skrevet

He he, litt av en diskusjon nå på morgenkvisten. Men er enig i at det er VEL overkill med en pc til 17000 for å spille CS og WOW. Du klarer deg fint med 8-10000. Da kan du jo også prøve noen andre spill som ikke alle andre spiller også.

Skrevet

He he, litt av en diskusjon nå på morgenkvisten. Men er enig i at det er VEL overkill med en pc til 17000 for å spille CS og WOW. Du klarer deg fint med 8-10000. Da kan du jo også prøve noen andre spill som ikke alle andre spiller også.

Trådstarter skrev 15-17000 inkl skjerm. En veldig bra skjem koster fort 5K.

Skrevet

Hvis han er så opptatt av FPS i CS at han har planer om å bruke 17000 kr på en PC til akkurat det bruksområdet, så skal han garantert ha CRT, og da koster ikke skjerm allverden.

Det viktigste når det kommer til FPS og CS er at du har en CRT skjerm.

En CRT klarer gjerne dobbelt så høy FPS som en LCD (60). Om du skal bruke LCD kan du like så godt kjøpe PC-en Abigor anbefalte.

Skrevet
Hvis han er så opptatt av FPS i CS at han har planer om å bruke 17000 kr på en PC til akkurat det bruksområdet, så skal han garantert ha CRT, og da koster ikke skjerm allverden.

Det viktigste når det kommer til FPS og CS er at du har en CRT skjerm.

En CRT klarer gjerne dobbelt så høy FPS som en LCD (60). Om du skal bruke LCD kan du like så godt kjøpe PC-en Abigor anbefalte.

Han skal spille CS Source i hvert fall (han har ikke sakt om han skal spille 1.6) og da trenger han kraftigere PC enn det Abigor anbefalte. PC-en må takle 2-3 smoke + 5-6 mennesker i bildet samtidig uten fps drops.

Skrevet

Skjønner at jeg har forklart litt dårlig =)

men er interessert i en pc som takler det scenraioet du forklarer. "PC-en må takle 2-3 smoke + 5-6 mennesker i bildet samtidig uten fps drops."

Når det kommer til spørsmålet om skjerm, så er jeg litt usikker. vil gjerne høre hva du mener der? :)

Lydkortet må jo være såpass bra at jeg kan høre nøyaktig hvor jeg skal sikte, headsettet må jo ha mic.

Noen innspill? =)

Skrevet
Skjønner at jeg har forklart litt dårlig =)

men er interessert i en pc som takler det scenraioet du forklarer. "PC-en må takle 2-3 smoke + 5-6 mennesker i bildet samtidig uten fps drops."

Når det kommer til spørsmålet om skjerm, så er jeg litt usikker. vil gjerne høre hva du mener der? :)

Lydkortet må jo være såpass bra at jeg kan høre nøyaktig hvor jeg skal sikte, headsettet må jo ha mic.

Noen innspill? =)

PC-en jeg satt sammen litt lengere oppe bør takle CS Source på nesten full grafikk med veldig god fps og uten fps drops. Finn bare en god skjerm og et bra headsett (du skulle vel ha det?). Lydkortet bør holde, kun hvis du spille musikk i lossless kvalitet eller mp3 filer med veldig høy bitrate du vil merke forsjell til et dedikert.

Skrevet (endret)

hva med skjerm da... crt, hva er best?

er optatt av ms, hz, oppløsning

men hz er det viktigste + msen

oppløsningen kommer på kjøpet =)

kan tilogmed kjøre cs i 640

Endret av dAlexandre
Skrevet (endret)
hva med skjerm da... crt, hva er best?

er optatt av ms, hz, oppløsning

men hz er det viktigste + msen

oppløsningen kommer på kjøpet =)

kan tilogmed kjøre cs i 640

Hvis du kjøper en litt dyr skjerm er responstiden som oftest god nok. Viktig at den er 8 eller under, du vil ikke f eks ikke merke forsjell på 2 ms og 5 ms. Oppløsningen på eksterne skjermer går etter størrelsen (med noen unntak), 17" (4:3) skjerm har 1280×1020 punkters oppløsning, 19" (4:3) skjerm har 1400×1050 oppløsning, 19" (widescreen) har 1440×900 osv. Antall hertz (Hz) på skjermen er det som er viktigst når du ser etter en skjerm til hardcore fps gaming. 100 Hz eller mer er best, men veldig få LCD skjermer har så mange hertz, så da må man nesten gå for en CRT skjerm. Viktig å se på kontrastforhold, fargegjengivelse, lysforhold og panelet på skjermen også. Så er det også hva slags størrelse du foretrekker på skjermen du bruker.

trolling på gang

Har du noen grunn til å tro at det er trolling?

Endret av KnewtFan
Skrevet

Kjører LCD skjermer hertz? :o

Gå nå for all del for en LCD skjerm. CRT er bare tull, den veier 50 kg, tar opp 1 kubikk, og har ofte bieffekten av lav irriterende elektronisk summing. Mener også å ha lest et sted at LCD stråler mindre varme enn en CRT. Med andre ord mindre tørr hud på deg!

Trenger man 9800 GTX for 100 fps source? Jeg har ikke fasitten, men innbiller meg at det vil gå greit med 8800 GT også.

Om han har windows XP i dag, og ikke vil kjøpe ny lisens er det like greit å beholde sitt gamle OS. Ja, han får ikke utnyttet all RAM, men Source krever neppe opp mot 3 GB?

Skrevet
Kjører LCD skjermer hertz? :o

Gå nå for all del for en LCD skjerm. CRT er bare tull, den veier 50 kg, tar opp 1 kubikk, og har ofte bieffekten av lav irriterende elektronisk summing. Mener også å ha lest et sted at LCD stråler mindre varme enn en CRT. Med andre ord mindre tørr hud på deg!

Trenger man 9800 GTX for 100 fps source? Jeg har ikke fasitten, men innbiller meg at det vil gå greit med 8800 GT også.

LCD har hertz ja. Vanligvis støtter de 60 Hz, men er enig med deg om at LCD er best. Kun veldig hardcore fps gaming krever CRT.

Source krever faktisk en del på maks uten fps drops og er greit å ha et kort som holder til andre spill han eventuelt måtte finne på å kjøpe senere :) . Trådstarter har uansett et budsjett på 15-17000 kroner.

Skrevet

Alle spillene han har tenkt å spille er minst fire år gamle! Da skulle det holde i lange baner med en toppmaskin anno 2004. Å kjøpe dual core, 9800GTX, 4gb ram og 500gb harddisk blir bare så jævlig overkill.

"Hei, jeg vil gjerne kjøre Fifa 98 på PC-en min i full oppløsning uten hakking. Hva trenger jeg?"

-Jo, sleng på de beste dyreste komponenente så går det bra. Spillere har måttet vente til i år med å spille det, fordi det er kun idag at vi har bra nok PC-er til å kjøre det.

Folk spilte WoW og SC: Source glatt for fire år siden!

Skrevet

Poenget mitt er at om man bruker LCD så får man ikke mer enn 60 fps uansett, og da går hele poenget med å kjøpe dyr PC til CS og CS: Source vekk.

Er ikke vits med 300 fps når skjermen bare kan vise 60. Sier ikke at man trenger over 60 fps, men om ikke så trenger man heller ikke PC-en det er snakk om heller.

Skrevet
Ellers er G5 2007 edition som MX518 i utseende og form, men bedre innhold.

Den må du utdype litt. Det eneste som er bedre på G5 2007 er at man kan stille vekten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...