Gå til innhold

BK: Solfylt og fargerikt i Bergen for tiden

si

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

post-135133-1213562329_thumb.jpg

Synes dette bildet er til å bli i godt humør av. Men jeg er jo en enkel sjel. Hva syns du?

-si

edit: Det var grusomt stort, lasta opp nytt...

Endret av si
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takktakk, PM! Ballongene blåste mye rundt, så det tok litt tid å få en komposisjon jeg var fornøyd med. Likte dette pga s-formen som krysser linja fra husene, og at kula liksom markerer "roten" av ballongrekka.

Skrevet

Morsomt og fint bilde - sommer i Bergen er ikke å kimse av.

Jeg har ikke så mye å legge til da det viktigste allerede er sagt. Men jeg kunne tenkt med at du hadde lettet litt på skyggene på ballongene. Slik de er nå, så er de i det mørkeste laget.

Tom

Skrevet (endret)
Takk! Kan trøste deg med at det er forholdsvis kaldt her...
Av en eller annen grunn får jeg også følelsen av det på bildet - godværet til tross... Mulig det er vinden og dermed formen på ballongformasjonen som gjør det. Fint komponert, ville kanskje prøvd å flytte meg slik at jeg fikk én bygning i bakgrunnen, men det vil kanskje krevd at du hadde valgt et annet objektiv med lenger brennvidde.

Tok meg den frihet å lysne litt på skyggene, croppe litt tettere og rette opp perspektivet litt. Bildet ble i mine øyne ryddigere da, uten at den fine godværskarakteren du fikk frem her. Vil du ha min versjon fjernet, må du selvfølgelig bare si i fra:

post-7280-1213616066_thumb.jpg

Edit:

Legger til en versjon der perspektivet bare er rettet opp på venstresiden, der jeg synes det var mest rotete:

post-7280-1213616298_thumb.jpg

Endret av k-ryeng
Skrevet
Takk! Kan trøste deg med at det er forholdsvis kaldt her...
Av en eller annen grunn får jeg også følelsen av det på bildet - godværet til tross... Mulig det er vinden og dermed formen på ballongformasjonen som gjør det. Fint komponert, ville kanskje prøvd å flytte meg slik at jeg fikk én bygning i bakgrunnen, men det vil kanskje krevd at du hadde valgt et annet objektiv med lenger brennvidde.

Tok meg den frihet å lysne litt på skyggene, croppe litt tettere og rette opp perspektivet litt. Bildet ble i mine øyne ryddigere da, uten at den fine godværskarakteren du fikk frem her. Vil du ha min versjon fjernet, må du selvfølgelig bare si i fra:

post-7280-1213616066_thumb.jpg

Edit:

Legger til en versjon der perspektivet bare er rettet opp på venstresiden, der jeg synes det var mest rotete:

post-7280-1213616298_thumb.jpg

Det var definitivt det øverste som var best!

Det var mye skarpere og klarere enn det nederste. Du har fått vekk skyggen, bra :)

Skrevet
Tok meg den frihet å lysne litt på skyggene, croppe litt tettere og rette opp perspektivet litt. Bildet ble i mine øyne ryddigere da, uten at den fine godværskarakteren du fikk frem her. Vil du ha min versjon fjernet, må du selvfølgelig bare si i fra

Jeg blir bare glad for at noen gidder å bruke tid på bildene mine, så takk for det:) Jeg er enig i at ballongene bør lysnes, tenkte litt på det selv. Så vidt jeg husker brukte jeg en slags "beach"-funksjon for å ikke få for mørk forgrunn (husker ikke helt, jeg tok en del ulike bilder). Har jo ikke skaffet meg SRL ennå, så jeg er henvist til å la ferdigfunksjonene gjøre jobben.

Jeg synes noe av "blankheten" i ballongene forsvant når de ble lysnet, men jeg regner med det er lettere å få det fint i originalbildet enn i denne lille jpeg-en her.

Perspektivet ble mye bedre når du rettet det opp, særlig venstre side. Hvordan gjør man det egentlig? Jeg klarer bare å vri hele bildet, jeg.

Takk for kommentarer, alle sammen.

-si

Skrevet
Jeg synes noe av "blankheten" i ballongene forsvant når de ble lysnet, men jeg regner med det er lettere å få det fint i originalbildet enn i denne lille jpeg-en her.
Helt klart - dessuten er det bare et lite minutts arbeid i PS, så jeg tar meg ikke tid til å finjustere alt perfekt. Når jeg legger ut slikt, er det bare for å vise hva jeg tenker.

Perspektivet ble mye bedre når du rettet det opp, særlig venstre side. Hvordan gjør man det egentlig? Jeg klarer bare å vri hele bildet, jeg.
Det kommer litt an på programmet. I Photoshop kan du klikke på "perspective" ved siden av innstillingene for croptool når du har valgt området du vil croppe, da får du mulighet til å flytte på hvert hjørne individuelt. Lar du sidekanten av bildet gå parallelt med loddrette linjer i bildet, vil du rette opp disse når du er ferdig. Legg gjerne linjene oppå hverandre, og flytt dem lenger fra hverandre for å få luft i bildet etterpå - det gjør det lettere å få pent. Så er det selvfølgelig lettest å få bra resultat når du ikke trenger å korrigere så mye...
Skrevet

Så fint, har lurt litt på det der! Det skal prøves. Takk for konstruktiv tilbakemelding:)

Skrevet (endret)

Fikk det ikke helt til, formen på ballongene ble veldig snodig. Prøvde distort i stedet for perspective, da slapp jeg å gjøre det symmetrisk om midten. Skal prøve litt til, kommer sikkert ny versjon etter hvert!

Endret av si

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...