Gå til innhold

Båter/motorer og anbefalinger.


Anbefalte innlegg

Da jeg ser alle trådene om "Hvilken båt skal jeg kjøpe" og "Hvilken motor er best" tenker jeg alltid at vi burde hatt en tråd hvor det står mange eksempler med annbefalinger (basert på hva du selv har erfart). Kanskje det også vil blir litt færre av disse "Hva skal jeg kjøpe"-trådene :)

 

White Shark 170

- God plass (både til å bevege seg på, og til å oppbevare)

- Går fint i sjøen

- Ser bra ut (etter min mening)

- Kan ha 90 hk, selv har jeg 75 hk (ca. 35 knop med propellen jeg har nå)

2000 modell: 149.000

Båten er ikke lengre i produksjon.

 

Askeladden Commuter 805

- Mange smarte løsninger

- Går fint i sjøen

- Meget praktisk (enda mer praktisk når man har kalejse på den bak)

- God å fiske fra

- Greie soveplasser

- God uteplass

- Litt trang hytte

- Lite toalett (ihvertfall med tanke på høyden)

- Gjør ca. 42 knop med 320 hk

2006 modell: 1.000.000

2008 modell: 1.169.700 +++

 

 

Hurrycane 370

- Går fint i sjøen

- Artig leketøy!

- Litt liten (ihvertfall for mitt bruk)

- Mye plass som ikke kan utnyttes skikkelig, men det er fortsatt bare et leketøy.

- Gikk vell 33 knop med Yamaha 25.

Kommer veldig ann på stand, men ligger på ca. 20.000.

Hvis man skal ha ny må det bli Cyber, og den ligger på ca. 50.000.

 

 

Minor 29 long cabin

- Stabil i vannet (merket ikke at man gikk på sidene)

- God plass, både utvendig og innvendig

- Meget god å fiske fra

- God oversikt

- Greie soveplasser

- Bra bad

- Litt treg

Hvis jeg ikke husker feil kan man få en liten flybrigde på den bak, men mister da litt plass inni.

2005 modell: 1.450.000

Fant ingen nyere. Tror også de har sluttet med å produsere LC (long cabin), nå heter den 29 coupe.

 

 

Bella Falcon 26

- Får god fart, men er litt ustabil i vannet (spesielt når man ligger i 36 knop)

- Lav under taket

- Greit toalett

- Lager for mye støy fra vannet, når man kjører på bølger o.l. så hører man det altfor godt.

2000 modell: 635.000

2008 modell: 818.000 +++

 

 

NB 840 FLY

- Grei flybrigde

- Stor uteplass bak

- Bra toalett

- God inneplass

- "Passe" fart (makset vell på 25 knop med den motoren vi hadde)

- Supre sovemuligheter :)

- Ligger godt i vannet, både til land og i fart

2006 modell: 1.210.000

 

 

Askeladden 430

- God plass

- Litt lite oppbevaringssteder

- Gikk greit med 25 hk

- Ligger godt i vannet

1996 modell: ca. 50.000

Ute av produksjon, nykommeren er 435 LITE.

 

 

Askeladden 525 Excel

- Lå godt i vannet

- God fart (ca. 40 knop med 115 hk)

- Mange praktiske løsninger

- Gode sitteplasser

- Slo ikke så mye

- Høye sider

Denne kan man også ha kalesje på, fra vindskjermen og bak, og den ser ikke altfor jalla ut med det.

2006 modell: 235.000

2008 modell: 284.800 +++

 

 

Askeladden Hunter

- Fort på plan, og god fart (ja, kommer litt ann på hvilken motor)

- Litt ustabil på full pinne og motoren tiltet

- Begynner å hoppe med en gang man tilter litt for mye

- God plass

2003 modell: 93.000

2008 modell: 136.400 +++

 

 

Askeladden Z8

- Fet båt (etter min mening)

- Ligger godt i sjøen, men slår en del på bølger

- Mange smarte løsninger

- Stor solseng

- Fin patent på kalesjen (slipper å knappe blant annet)

- Greit bad

- Gode sovemuligheter

- God oversikt

- Smart med tau inni pullerne

- Ingen fenderfeste bak

- Badestigen gikk nesten ikke ned i sjøen, og var dessuten dårlig å gå i.

2006 modell: 1.100.000

2008 modell: 1.274.900

 

 

Yamarin 4300

- Lå fint i vannet helt til jeg ga full pinne og tiltet motoren litt (40 hk), da ble den veldig vinglete og ustabil

- God plass

- Brei vindskjerm

- Kan ta vekk toften i midten, og man får stor plass

1999 modell: 75.000

 

 

NB 750

- Grei å fiske fra

- Litt trang inni, 2 personer kan ikke krysse hverandre i "gangen"

- Snekkefart, egentlig

1998 modell: 550.000

 

 

NB 840

Må nesten stå det samme her som på NB 840 FLY, men her har man et stort soltak istedet for flybrigde.

1996 modell: 800.000

2002 modell: 950.000

 

 

Aquador 25WA

En godt utnyttet 25-foter. Meget god i sjøen, og er for såvidt praktisk med tanke på at det er kalesje båt. En del støy med tanke på at du sitter mer eller mindre uskjermet fra motoren.

Hadde en 320-hesters Mercruiser Cummins, var vell oppi 44 knop ved optimale forhold.

Nypris: ca. 1.300.000.

 

 

NordStar Patrol 28

Fantatisk sjødyktig båt, og en meget godt utnyttet 28-foter. Praktisk, mye plass og mange lure løsninger.

Litt trang flybridge, men god å ha selv om.

370-hesters Volvo Penta, gjør i underkant av 40 knop.

Pris: 1.600.000.

 

Når det gjelder innenbordsmotorer annbefaler jeg Yanmar. Selv har vi aldri hatt problemer med den.

Mercruiser er det vi har nå, foreløpig alt vell.

Etter min mening er Volvo Penta ingenting å satse på. Kanskje de nye KAD, men ikke de eldre. Hadde bare problemer med den motoren :(

 

Når det gjelder utenbordsmotorer har jeg alltid likt Yamaha. Ingen problemer på de jeg har hatt, og når først problemet er ute, er det lett å skru på motoren (god plass osv, så intet problem å ta service og slikt selv).

Jeg synes Tohatsu bråker en del, høres ut som diesel-motor, men alikavell virker det som at det er en pålitelig motor.

Suzuki har jeg også god erfaring med, men den er litt trag hvis man først må skru på den.

Selva 2-takt er noe jeg ALDRI ville kjøpt. En god drittmotor, med masse problemer.

 

 

Nå er det bare å komme med innspill, og deres annbefalinger. Men vil helst ikke ha "jeg tror" og lignende. Det dere skriver skal være basert på erfaringer.

Det dere skriver skal også være seriøst. Ikke bare pisspreik som en idiot kunne sagt i fylla. Begrunn!

 

Og, skal jeg ta med noe av utstyret på båtene? Da tenker jeg ikke på; flaggstang, teppe osv, men el. kvern på dassen, el. soltak osv..

 

 

Ikke skyt meg for skrivefeil, det ble litt langt dette ;)

 

Hvis noen ønsker utvidet info om båtene, gi en lyd. Blir for mye å skrive alt om alle!

Endret av vbjornevik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Heh:P har selv en "hvilken båt skal jeg kjøpe" tråd. Selv bryr jeg meg ikke om merke, men om utseende, fart, og plass. Og kanskje litt tilstander til motor og båt da... Men hovedtingen er at jeg ikke har mer enn 30.000 å rutte med =( Hadde en Hurrycane/Cyber 370 før, da jeg solgte den pga. at den var alt for liten, og kjørte ikke oppå bølgene, men under=( Etter 3 bølgeknas gav jeg meg. Farten var jo god da... Ser andre folk med tilsvarende båt. De bruker blodtrimmet 9.9hk. Farten blir selfølgelig ikke den samme, men det gjør heller ikke tryggheten, den øker=)

 

Også, selfølgelig, utstyr koster!

Endret av omfgusjsuki
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Nordkapp 600 avant 2006 modell

 

så bra ut det. men jeg så ikke noe om nordkapp. vi har en nordkapp 600 avant med 115 johnsen selv den er veldig lett kjørt går fort og godt i bølger dunker nesten ikke i store bølger. eneste minus med den er at stolene er litt høy elr at vinskjermen er litt lav så vist du er rundt 1.60 - 1.78 sånn cirka vill du se midt på den aluminiums bøyla skjermen er i. den går sånn cirka 40 knop med 115 hester johnsen. maks motor er 150 men da går den bare noen få knop raskere. grei vannski båt med sånn passe store bølger. grei på lange turern god plass under kalesjen vist du er cirka 1.70 høy. koster fra 250-300 000 mener jeg at det var med 115 hester johnsen.

 

litt negativt er at båten har en ganske liten vibrasjon på tomgang som kan bli litt plagsom men gi litt mer gass så er den borte. båten er stødig men den går fra venstre til høyre side med gjevne mellomrom. har du revers og svinger på det kraftige vill du få en 360 elr en helomdrening vist du vrir rattet på andre siden den stopper ikke med en gang. elrs er det en kjempe fin båt som går godt annbefales

 

Grand 370 s 2008 modell

 

til den litt midre må jeg annbefale grand 370 s det er en liten rib på 3.7 meter lang den går fra cirka 25 knop med 25 hester suzuki v twin. den går lett i plan med 2 voksne og en ungdom. maks antall pers er 5 voksne og 1 barn maks motor er 40 hester. den stopper å svinger med en gang du svinger til den andre siden når du har i revers. den er stødig som f... og den er god i bølger. den koster cirka 70-80 000 kr med suzuki 25 hester v-twin på andres gjeldnes i Kr.Sund

 

litt negativt er at den kan gå rundt vist man sitter for langt bak i mens man kjøre i store bølger og kraftig motvind slik at baugen blir løftet og kommer over deg. og det var en maks sperrre på motoren slik atr den ikke kunne gå på full guffe lengere en maks 10 sek da ville motoren gå ned til 3000 omdreinginger. man kan få krampe i låret vist man har sports utgaven av styrekonsolen men det har aldri jeg hadd men broren min på 2 m ble den litt liten. elr er det en kjempe god båt å kjøre for ungdomen som er vant til sjøen fra 13-16 år sånn cirka.

 

begge båtene må sees

Endret av SSRZipper
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Kan liksom ikke skrive erfaringer på båter jeg ikke har kjørt, eller hvor jeg ikke husker så mye. Tviler på det er folk her som er interessert i "beskrivelse" på en trebåt som akkurat tålte 5 hk liksom.. Sier seg selv :) Men skal snuse litt rundt på priser :)

 

EDIT: Har vell faktisk skrevet priser.. ?

Endret av vbjornevik
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Jeg synes Tohatsu bråker en del, høres ut som diesel-motor, men alikavell virker det som at det er en pålitelig motor.

 

har du prøvd nye motorer som er kjørt in skikkelig og alltid varmet opp skikkelig først før den gis gass på?

de nye motorene bråker ikke noe spessielt mer en andre syns jeg. har en tohatsu 9,9 totakt 06 eller 07 mod den bråker ikke mye. men vi hadde for lenge siden en tohatsu 50hk den bråkte mye.

 

kan legge til at tohatsu er kjappe, sterke og gode motorer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Jeg (og familien min) skal kjøpe ny båt nå (brukt båt/finn.no?) , og ingen av oss har spesielt mye peiling på motor og båt. Dvs det tekniske og hva som trengs, for alle har kjørt båt masse før, så den delen er ikke noe problem.

 

Bruksområder:

 

Båten kommer til å bli brukt til litt turer og masse fisking, vannski, rompepute (tube?), wakeboard og lignende.

 

Prisklasse:

 

Båten vi ser etter bør ligge på mellom 50.000 - 80.000 kroner.

 

-

 

Et annet spørsmål:

Hva slags motor bør vi ha? Hvor mange knop bør det være for at vi kan kose masse med fart, spenning og morsomme turer?

Vi vil gjerne ha litt fart. Minimum 30 knop, over 40 knop hadde vært strålende.

 

Da håper jeg dere kan komme med tips og forslag til hva som trengs og forskjellige båter.

 

Hjertelig takk!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Hei!

 

Jeg (og familien min) skal kjøpe ny båt nå (brukt båt/finn.no?) , og ingen av oss har spesielt mye peiling på motor og båt. Dvs det tekniske og hva som trengs, for alle har kjørt båt masse før, så den delen er ikke noe problem.

 

Bruksområder:

 

Båten kommer til å bli brukt til litt turer og masse fisking, vannski, rompepute (tube?), wakeboard og lignende.

 

Prisklasse:

 

Båten vi ser etter bør ligge på mellom 50.000 - 80.000 kroner.

 

-

 

Et annet spørsmål:

Hva slags motor bør vi ha? Hvor mange knop bør det være for at vi kan kose masse med fart, spenning og morsomme turer?

Vi vil gjerne ha litt fart. Minimum 30 knop, over 40 knop hadde vært strålende.

 

Da håper jeg dere kan komme med tips og forslag til hva som trengs og forskjellige båter.

 

Hjertelig takk!

Til de pengene blir det en eldre båt om man skal nå opp mot 40klikk.

 

Et tips kan være en fjordling, som er en båt produsert i fra 60 tallet og fremover. ca 17-18 fot og unikt skråg. Utseende messig ligner den en typisk familie/HT båt alla skibsplast 555HT. Disse tåler stor motor. Har ikke eksakte tall på fart, men 40 bør gå med ca 100 hester. Har hørt om folk med 250 hester og påstander om nærmere 60 knop. Akterspeilet er så bredt at det tillater dobeltinnstallasjoner, noe som var populært den gang, før store utenbordsmotorer ble vanlig/tilgjennelig.

 

Båten er et ikon blandt entusiaster. Man kan eventuelt se på wesling eller musling som er lillebrødre, med mange av de gode egenskapene til en fjordling.

Endret av masterboy
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ryds 510 GTI

- gjelder vel strengt tatt alle 520 modellene også, samme skrog.

80hk 4-takt Mercury gir 34+ knop med 17" propell og 5900 o/min.

Vil tro motor har mer å gå på med 19" propell, kanskje +2 knop og -300 o/min.

 

Går fint i sjøen, motorens tyngde (185kg) gjør at den ikke går på nesa, som noen opplever med 60hk (ca 120kg)

Forholdsvis skarp forskip gjør at den lander fint etter hopp om den er trimmet rett, lander den bakpå merker en det bedre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Båter som er testet i større eller mindre grad:

 

Yamarin 58 BR (19fot skjærgårdsjeep)

 

+Ligger mykt i sjøen.

+Bra sammenskrudd båt.

+Høyt fribord.

+Gode seter, samt gode og solide taufester.

+Selvlensende.

 

-Lite utrustet i forhold til andre merker.

 

Uttern D55 (18fot)

 

+Svært behagelige førerseter.

+Praktisk stuverom som også har overnattings muligheter.

+Godt teknisk utrustet (Kartplotter med ekkolodd og gps, samt cd/radio-anlegg er standard og inkludert i prisen).

+Ligger godt i sjøen.

+Innenbords og utenbords alternativer.

 

-Båten kan oppleves litt trang for enkelte.

-Båten føltes tyngre enn den egentlig er.

 

Uttern S64 (21fot)

 

+Praktisk landstedsbåt med litt sporty egenskaper.

+Dregg og kartplotter med sonar og gps medfølger i prisen, samt fendere og nødvendig tauverk.

+Høyt fribord.

+Høye solide førerseter.

+Solide taufester.

+Selvlensende

+Praktisk stuverom som også har muligheten for overnatting.

+Ligger godt i vannet og tar sjøen godt.

 

-Putesett medfølger ikke.

-Levers kun med innenbordsmotorer.

-Lydanlegg er ikke standard.

 

Avon rib (18fot)

 

+Ligger usedvanlig godt i sjøen.

+40knop barrieren brytes forholdsvis lett selv med mindre motoralternativer.

+Selvlensende.

+Har en sportslig reaksjon ved berøring av gassen.

+Funker utmerket til vannsport.

 

-Få sitteplasser.

-Lavt fribord like som hos andre rib båter.

 

Bever 350 (alias Morgan 350)

 

+Hendig og praktisk båt som ligger godt i sjøen.

+Bra med sitteplasser.

+Selvlensende.

+Solide taufester.

 

-Ingen påviselige.

 

Karnic 2250 (22fot)

 

+Praktisk landstedsbåt.

+Godt stuverom som også fungerer til overnatting.

+Selvlensende.

+Innenbords og utenbords alternativer.

 

-Få sitteplasser.

-Ligger rart i sjøen, får en følelse av at den graver.

-Taufestene virker veldig spinkle i forhold til mye annet.

 

Nimbus 230 R (23fot)

 

+Ligger godt i sjøen.

+Sporty kjøreegenskaper.

+Praktisk stuverom.

+Gode førerseter.

+Selvlensende.

+Båten føles romslig.

 

-Kun innenbords alternativer.

-Noe stiv pris.

 

Gozzi 29 open (29fot)

 

+Stor landstedsbåt med godt potensiale for fart.

+Godt teknisk utstyrt.

+Ligger godt i sjøen.

+Praktisk stuverom og toalett ombord.

+Selvlensende.

 

-/+Føles ikke like romslig som størrelsen skulle tilsi.

 

-Ikke bestandig like lett å parkere pga størrelse.

-Noe stiv pris.

 

Har vært borti flere båter, men de får jeg ta en annen gang.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Noen med erfaringer angående Hydrolift, ikke racerbåtene, men landstedsbåtene. S-24 eksempelvis.

 

EDIT: Er det ingen som har erfaringer å dele angående Hydrolift sine fritidsbåter?

 

Jeg er forøvrig også spent på å se den nye SX-22 båten til Hydrolift som kommer til sommeren. Det blir litt uvant å se en Hydrolift av den typen med utenbordsmotor. Så får vi også se hva det blir til med den nye S-27, som blir storebroren/overtageren til S-24. S-27 er fremdeles et konsept som ikke har kommet lenger enn skrivebordet, men Hydrolift har lettet litt på sløret angående båten og har for såvidt hintet til at båten vil komme i produksjon i løpet av nær fremtid.

 

Noen som har testet den nye Oceanmaster 720 WA eller Ryds 23 WA?

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...