Gå til innhold

Føler jeg har blitt feilvurdert på IT-oppgave


Anbefalte innlegg

Det har seg slik at vi har hatt en "eksamensoppgave" hvor vi skulle lage en nettside, oppgaven var som følger:

 

En skole skal arrangere en skoletur til et europeisk land og vil presentere den planlagte turen på skolens hjemmesider. Her skal elevene finne turprogram og pris, fakta om reisemålet og presentasjon av noen av de viktigste severdighetene reisemålet har.

Reisen er et valgfritt tilbud til elevene, så de som ønsker å være med må melde seg på vha et skjema på nettet.

 

- Du skal lage et nettsted for denne skoleturen som oppfyller kravene over. Nettstedet skal inneholde multimediekomponenter.

 

- I etterkant av turen skal det legges ut bilder, lyd og film fra turen. Alle som er med på turen oppfordres til å bidra med innhold. Lag en orientering om hvilke filformat dere ønsker at innholdet skal leveres i. I tillegg skal nettstedet inneholde en gjennomgang av hvilke lover og regler som gjelder for publisering av slikt materiell.

 

- De som melder seg på skal registreres i en egen database, lag denne databasen. Det skal ikke lages skjemaer, spørringer eller rapporter.

 

slik som dette ble nettside

 

Vurderingen på arbeidet mitt ble som følger:

En skole skal arrangere en skoletur til et europeisk land og vil presentere den planlagte turen på skolens hjemmesider [Reisemål er Helleas (hele Hellas?), startsiden er ikke spesielt godt rettet mot målgruppen, det burde kommet mye tydligere fram at dette er en skoletur, ikke en side om Hellas].

 

Her skal elevene finne turprogram [ok] og pris [ok], fakta om reisemålet [ok] og presentasjon av noen av de viktigste severdighetene reisemålet har [bra, men her hadde det gjort seg med litt bilder].

 

Reisen er et valgfritt tilbud til elevene, så de som ønsker å være med må melde seg på vha et skjema på nettet [ok, men det kommer ikke godt nok fram på startsiden hvor en melder seg på – det burde nok vært synlig i menylinja].

 

- Du skal lage et nettsted for denne skoleturen som oppfyller kravene over. Nettstedet skal inneholde multimediekomponenter [fin design og heading med menyrad, men startsiden signaliserer innholdet av nettstedet for dårlig. Mangler en skikkelig multimediakomponet]

 

- I etterkant av turen skal det legges ut bilder, lyd og film fra turen. Alle som er med på turen oppfordres til å bidra med innhold. Lag en orientering om hvilke filformat dere ønsker at innholdet skal leveres i. I tillegg skal nettstedet inneholde en gjennomgang av hvilke lover og regler som gjelder for publisering av slikt materiell [ok].

 

- De som melder seg på skal registreres i en egen database, lag denne databasen. Det skal ikke lages skjemaer, spørringer eller rapporter [bruk feltene Etternavn og Fornavn, eventuelt bare Navn, du kunne hatt med et felt betalt/ikke betalt].

 

Liten analysering:

ikke rettet mot målgruppen, ikke noe som sier om hvor en ska melde seg på turen.

Står på første siden(første avsnitt). Gjør det ikke?

 

Reisemål er Helleas (hele Hellas?)

- Trykker en inn på linken - "Om turen" vil all informasjon om turen komme opp. Grunnen til at jeg har gjort det er for å "tvinge" at folk må gjøre det, altså de må være våken for å få informasjon.

 

 

Dette var en "prøveeksamens oppgave" som vi fikk karakter på, denne oppgaven teller også en del. Men det jeg ikke klarer å forstå er hvorfor vi elever må redigere tekst inn på siden, skrive helt ordrett, og teksten må være på de stedene læreren syntes vi burde ha det.

 

Trodde at en eksamensoppgave fulgte læreplanen jeg:

 

Nettsteder og multimedier

 

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

 

· gjøre rede for hvilke standarder og prinsipper som muliggjør Internett

 

· planlegge nettsteder som inneholder multimediekomponenter

 

· utvikle nettsteder i henhold til planer og vurdere om krav til brukergrensesnitt er oppfylt

 

· redigere nettsteder ved bruk av standardiserte oppmerkingsspråk

 

 

Står ingenting om at vi må sette inn tekst på siden, men vi må kunne lage en skikkelig nettside.

 

Karakteren jeg fikk på denne oppgaven var 4. Det er jo opplagt hva grunnen til dette er.

Hva syntes dere`?

Har jeg godt grunnlag til å sende klage?

Syntes jeg har blitt passe urettferdig vurdert.

Endret av 13375k1133z
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ganske enig med sensor. Normalt når man lager websider, bør man sikte til de litt "dummere" nett brukere, og som vil ha alt lett tilgjengelig. Feks påmeldings biten, da hadde det gjort seg med noe blikk fang til en link som det står "trykk her for påmelding" o.l

 

Kan og være enig med at headeren er litt dårlig, da som han skriver det ser ut som om det er en fakta side om hellas, hadde kanskje gjort seg med et bilde av noen folk som tar bilder og den slags, og gjerne litt annen tekst.

 

Når det gjelder siden der det skal være presentasjon av noen av de viktigste severdighetene reisemålet har, så hadde det hjulpet MYE med bilder. Ser skikkelig kjedelig ut.

 

Kan og nevne at multimediakomponenten som det etterlyses, så vet jeg ikke om flash defineres som multimediakomponent, men om det gjør det, så kunne du løst det med og hatt en liten flash banner istedet for det bilde som er der nå. Og da samtidig løst problemet med lite beskrivende banner.

 

Og database oppbyggingen, så ville jeg tro at betalt/ikke betalt feltet hadde vært naturlig å ha med, så der tror jeg du bare glemte deg.

 

 

Så vil ikke si du har noen grunn til å klage.. For det resultatet du leverte burde du være fornøyd med en 4r. Sånn bortsett fra punktene, som jeg og sensor kritiserer så er den ganske så fin. Fint utgangspunkt, men der stopper det.

 

Ønsker deg lykke til på neste oppgave, ser uansett ganske lovendes ut!

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg hatt det aktuelle faget og kjenner ikke til hvordan opplæringen har vært og hva dere har fokusert på. Men jeg synes ikke at du har blitt urettferdig vurdert.

 

Førsteinntrykket når jeg så siden var ikke at dette var en skoletur, mulig dette burde vært plassert lettere tilgjengelig. Det står på forsiden, ja men ikke akkurat med verdens største skrift.

 

Er det intuitivt at registrering ligger under turprogram ?

 

- Trykker en inn på linken - "Om turen" vil all informasjon om turen komme opp. Grunnen til at jeg har gjort det er for å "tvinge" at folk må gjøre det, altså de må være våken for å få informasjon.

 

Hvorfor vil du tvinge folk til å få med seg informasjon ?. Hvorfor skal ikke døgenikter og andre som ikke er helt våkne ikke kunne få ta del i den informasjonen som de "våkne" får.

 

Men som sakt dette blir bare hvordan jeg tolker det ut fra oppgaven og svarene du har fått, jeg har ikke kjennskap til hva det blir lagt vekt på i faget.

Lenke til kommentar

@ Serrghi

 

Er enig med det du sier ”trykk for påmelding”

Ang headeren kan jeg også være litt enig, men I og med at denne siden bare var for elever på en skole, og visste I utgangspunktet hva alt handlet om, de skulle bare få informasjon fra den siden / melde seg på. Så jeg så ikke akuratt noen grunn til å skrive noe annet en hellas, med tanke på det som var skrevet over.

Er egentlig enig med alt du sier. Poenget mitt, er at hvorfor må vi skrive så utrolig mye fakta om ett eventuelt reisemål?

I it verden er det aldri oppdragstaker som skriver teksten, det er oppdragsgiver som gjør, såvidt jeg har hørt. Oppdragstaker tar seg av design å programmeringsdelen. Det står jo også i læreplanen, mer eller mindre. Så det jeg ikke forstår er hvorfor faktaen og det andre jeg har skrevet har så stor innvirkning på karakteren.

Lenke til kommentar

Eg synes det har blitt gjort ein god jobb, det som er problemet er at du ikkje veit kva sensor vil ha og han formidler det uklart til deg.

 

Dette er eit heilt vanleg kommunikasjonsproblem som er også svært vanleg i arbeidslivet. Skal ein ha toppkarakterer så må ein *aktivisere* sensor sånn at du heile tida får mest mogleg med tilbakemeldinger.

 

Det som er så fint her er at du lærer av dine feil, sjølv om dette er bare smått fillepirking. Neste gong gjør du det betre ;)

 

GUI design er eit veldig komplekst tema, og er utroleg vanskeleg å vurdere då folk er så forskjellige. Det er heilt sikkert nokon som digger måten du har satt det opp på og ville ha gitt deg toppkarakter. Men sånn er det ikkje og derfor er karakterer ein altfor upresis vurderingsform.

Lenke til kommentar

Det virker som at jeg har fått dårligere karakter, grunnet ikke helt optimal plassering av tekst. Jeg visste ikke at siden ble vurdert på tekstplassering og tekst innhold. JEg trodde det var infrastruktur og design de vurderte. DEt var også det som stod i læreplanen. men ser ut som jeg har failet.

Lenke til kommentar

Fortvil ikkje, sånn er det bare! Til min hovudoppgåve der vi skulle lage ein webapplikasjon og lage ein rapport så blei vi kraftig trukke i frå då vi brukte engelske uttrykk istadenfor norske i rapporten. Vi blei trukke fordi stoffet i rapporten var for teknisk for den vanlege personen i gata.

 

Men det værste var at vi blei trukke for å være heilt ærlig. Vi kom med detaljer om at vi ikke fikk tid til å teste godt nok, sånn at vi ikke kunne garantere 100% stabilitet over lengre tid. Kven kan det liksom?

 

Akkurat der og da så fekk eg lyst til grisebanke sensor, men noen kameler må svelges skal man koma seg vidare. "Kunden" vi laget dette for var deimot kjempefornøyd med det dei fekk.

 

Ta lærdom og vær meir aggresiv til neste gong og finn ut kva dei ønsker.

Lenke til kommentar

Hehe.. Man skal være litt forsiktig med å si for mye om alt mulig på hovedprosjekt oppgaver. Hvis man f.eks. skriver at "vi rakk det ikke, men burde ha fått gjort det", så gir det et negativt inntrykk som sensor kjøper tvert.

 

Vi fikk heldigvis litt veiledning i forkant til hvordan vi skulle forholde oss til det greiene der, og vi fikk en B enda oppgaven/dokumentasjonen endte med å ha vesentlige mangler pga tidsnød. Greia var at vi klarte å trekke fram arbeidet og det positive bak prosjektet i en slik grad at svakhetene ble bagataller, og sensor syntes prosjektet var spennende og interessant :)

Lenke til kommentar

Første regel: Ikke tro at bruker vet noe. Anta alltid at brukeren er dum og ikke vet en dritt. Da har du kommet langt :)

 

Men når man designer og lager sider så ligger det jo alltid ting i bakgrunnen. Kode, database, struktur, funksjoner und so weiter. Alt dette bør dokumenteres. I denne dokumentasjonen/rapporten så bør også valg av løsninger skrives. Hvorfor dette er valg ovenfor noe annet osv?

Analyse, design, brukervennlighet, nærhet, ordvalg, ting skal være intuitivt.

 

Selv har vi levert inn en bachelor oppgave der vi fikk A i dokumentasjon, produkt og muntlig eksamen :)

 

Men litt mer rundt eksamen... Greit nok at dette var oppgaven... Men hvor lang tid hadde dere? Hadde dere styringsgruppemøter, var det gruppearbeid, var det krav til arbeidsmetode og dokumentasjon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...