Gå til innhold

gode teknikker for å holde kamera rolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei..

jeg elsker å ta bilder, men har et lite problem. alle de bildene som er fine, er uskarpe. så er det noen som veit eller bruker noen gode teknikker for å få skarpe bilder?

trenger all den hjelpen jeg kan få! :p

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger litt hjelp til å forstå hva ISO betyr og hva det er bra for og slik. Mange slike ord jeg ikke forstår enda. Har et nikon D40 :p

Skrevet
Hva bruker du for å ta bilder?

jeg er utkikk etter å ta skarpe bilder uten stativ, altså bare med å bruke hendene.. har dere noen tips da?

Skrevet

Trenger litt hjelp til å forstå hva ISO betyr og hva det er bra for og slik. Mange slike ord jeg ikke forstår enda. Har et nikon D40 :p

Vet at akam skal ha en del guider. Ta en titt på dem. Der får du garantert noen svar. Eller ta en titt i fotokompendiumt her på forumet.

Skrevet

jeg er utkikk etter å ta skarpe bilder uten stativ, altså bare med å bruke hendene.. har dere noen tips da?

Hvilken type kamera har du (navn/modell/objektiver).

For å kunne ta bilder uten bevegelsesuskarphet (fra fotografens/kameraets side) må du ha en lukkertid som er rask nok i den belysningen du har. Hvilke innstillinger? Avhengig av har du har av utstyr. Ved lengre lukkertider er stativ eller støtte et must.

Skrevet

Det beste er å legge ut et eksempel, ikke i original-størrelsen. Hvis du ikke vet hvordan du gjør det, så gi beskjed. Det ligger nemlig en sticky øverst i Bildekritikken, under Fotografering. Da er det enklere for oss å se hva som er problemet. For lang lukkertid? Feil fokus?

Skrevet

Hvilken type kamera har du (navn/modell/objektiver).

For å kunne ta bilder uten bevegelsesuskarphet (fra fotografens/kameraets side) må du ha en lukkertid som er rask nok i den belysningen du har. Hvilke innstillinger? Avhengig av har du har av utstyr. Ved lengre lukkertider er stativ eller støtte et must.

jeg har canon eos 400d med orginal objektet :p

Det beste er å legge ut et eksempel, ikke i original-størrelsen. Hvis du ikke vet hvordan du gjør det, så gi beskjed. Det ligger nemlig en sticky øverst i Bildekritikken, under Fotografering. Da er det enklere for oss å se hva som er problemet. For lang lukkertid? Feil fokus?

ja... kan jo legge ut et prakteksempel, som også ligger ute på bildekritikk.

post-161157-1213335892_thumb.jpg

Skrevet

Ser at bilder er uskarpt på venstre side. Liten dybdeskarphet grunnet stor blenderåpning forårsaket av dårlig lys? Hva er Exif-data?

Skrevet
Hva er Exif-data?

Camera Model: Canon EOS 400D DIGITAL

Image Date: 2008:06:11 20:13:09

Flash Used: Yes (Manual)

Focal Length: 55.0mm

Exposure Time: 0.017 s (1/60)

Aperture: f/5.6

ISO equiv: 100

White Balance: Auto

Skrevet
Ser at bilder er uskarpt på venstre side. Liten dybdeskarphet grunnet stor blenderåpning forårsaket av dårlig lys? Hva er Exif-data?

Exif er digital informasjon for et bilde tatt med et digitalt kamera. Denne informasjonen ligger innbakt i selve bildefilen, og kan hentes ut av ulike programmer.

Skrevet

Exif er digital informasjon for et bilde tatt med et digitalt kamera. Denne informasjonen ligger innbakt i selve bildefilen, og kan hentes ut av ulike programmer.

Dette er jeg selvsagt klar over - men sitter på en maskin uten denne type programmer installert.

Skrevet

Bra kamera, ser det er til knallpris hos Coop/Obs for tiden, tror kr 2395.-

For å sette deg inn i en del tekniske uttrykk kan du prøve denne siden:

http://www.foto.no/leksikon/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...