Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

trenger litt info om hybel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som sagt, 40 KM unna skole/hjem.

Minste stipend er 17 500 halvåret (+ 800 i utstyrstipend første halvår) etter dette kommer reisestiepnd (har selv 550 kr i halvåret, bor 280KM hjemmefra) og selvfølgelig grunnstipend som kommer helt annpå om foreldre er gift eller ikke og inntekt/formue..

 

Så i værstefall hvis du flytter ut 40KM hjemmefra sitter du igjen med 17 550 i halvåret som blir ca 3000 i mnd (første stipende høst og etter jul er bestandig større enn de som du eller vil få)

Lenke til kommentar

Så kan man ta opp lån for å få ca 3000 ekstra, men jeg anbefaler ingen å ta opp ett slikt lån fordi man trenger det. Det blir nok av lån senere i livet som man må betale på. Ingen klarer seg alene med 3000 i måneden når man skal betale reise, mat, strøm, hybel og småting (du vet du må handle inn dopapir, såpe, tannkrem, mat, drikke, oppvaskmiddel, vaskemiddel og at du med jevne mellomrom må til med vasking av leilighet, dusj, dass og bord osv?)

 

Jeg greide meg fint med helgejobb og 3000 pluss lommepenger fra foreldrene mine da jeg flyttet ut når jeg var 17. Men med det ansvaret du faktisk får ved å flytte ut i dag, så skulle jeg ønske at jeg bodde lengre hjemme da man slapp å tenke på å kjøpe seg mat til neste dag, eller å måtte lage seg middag etter en lang dag på skolen. I tillegg til strømregninger og andre teite ting man ikke tenkte på engang i den alderen.

 

Tenk deg om, vil du virkelig ha så mye ansvar så tidlig? Er det verdt det bare for den lille stunden du er med foreldrene dine per dag? (Antar du er mye på rommet ditt, eller er ute med venner uansett..)

Du får jo alt servert på sølvfat, du er bare ikke klar over det før du selv har flyttet ut..

Endret av LOOM
Lenke til kommentar

Siden du ikke er 18, er det vel foreldrene dine som bestemmer til slutt. Men hvis du legger frem en god begrunnelse på hvorfor du vil flytte, så ordner det seg som regel. Vær saklig, ikke bare klag og si at de ødelegger livet ditt osv...

 

Jeg har bodd på hybel et år nå, men flytter tilbake igjen nå. :p Lei av matlaging, klesvask og vasking generelt .. :p

Lenke til kommentar

Du har ingenting du skulle ha sagt hvis dine foreldre nekter deg å flytte ut. De har det fulle ansvaret og en plikt i å ta seg av deg (ref. barnevernloven § 30.) inntil du selv blir myndig den dagen du fyller 18 år. Så lenge de mener det er uforsvalig av deg å flytte ut har du ingenting du skulle ha sagt. Det du derimot har mulighet til er å påvirke dine foreldres meninger, i tillegg til at dine foreldre også skal ta din alder og hva du selv mener i betrakning når de avgjør hva som er best for deg (ref. barnevernloven § 31.).

 

Du får ta en diskusjon med dine foreldre for å høre hva de mener. Husk at de tre tusen du får i stipend er noe som allerede går bort til hybel/husleie, du må fortsatt ha mat og andre penger i tillegg. Eneste måten du kan skaffe deg dette på er igjennom dine foreldre eller en deltidsjobb i tillegg til skolen.

Lykke til.

Endret av LOOM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...