Gå til innhold

Jeg skal kjøpe mer Rambus (RD) RAM - Hjelp!


Raqid

Anbefalte innlegg

Jeg har en Dell Dimension 8100 datamaskin med følgende spesifikasjoner som er verdt å nevne for dette emnet:

 

Pentium 4, 1.4 GHz

128 MB RD RAM

Basis (Standard) minne: 128MB Removable

Maksimum minne: 512MB with WINME

2GB with WIN2000

Ekspansjon: 4 Socket(s) (2 bank(s) of 2)

Det står ikke noe om pinnetype, men jeg er nokså sikker det er 184 Pins.

 

Jeg ønsker å oppgradere minnet med minst 256 mer RD RAM. Det jeg håper dere kan hjelpe meg med er å velge riktig minne.

 

Jeg kan kjøpe dette fra Kingston via Dell:

256MB Kit, 2,251,-

512MB Kit, 4,318,-

256MB ECC Kit, 2,593,-

512MB ECC Kit, 5,002,-

Dette er veldig dyrt syntes jeg, og jeg lurer på om jeg kan kjøpe det på websjapper på Internett. Hva er ECC?

 

Fra PS Data selger de følgende RD RAM:

 

Apacer 128MB-DRDM-800, Memory 128MB Rambus/RIMM 800MHz 184Pin 435,-

Apacer 256MB-DRDM-800, Memory 256MB Rambus/RIMM800MHz 184Pin 16Bit 765,-

Apacer 512MB-DRDM-800, Memory 512MB Rambus/RIMM 800MHz ECC 184 Pins 2759,-

 

Hva er forskjellen mellom Apacer og Kingston RAM? Kan jeg velge for eksempel Apacer Memory 256MB Rambus/RIMM800MHz 184Pin 16Bit fra PS Data? Jeg har ikke peiling hva RIMM800MHz, 16Bit betyr for RAMen.

 

En annen ting, hvorfor er RD RAM blir frosset ut? Er ikke RD RAM kvalitets RAM, men littegrann dyrt?

 

Vær så snill å hjelp meg! :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan vet du at denne RAMen passer til chipsetet mitt? Har du DELL? Jeg har ikke så mye peiling på hvilken RAM jeg skal velge, er det andre ting som jeg bør passe på? Hvordan sjekker jeg hvilken klokkefrekvens jeg skal ha, siden den linken du referete til arbeidet på 400 MHz.

 

Hjertelig takk for at du svarte i stad.

Lenke til kommentar

ECC = "error correction code" eller "error checking and correcting". Begge deler er riktig. Tror det er en feilsjekking i RAM`en som gjør den litt tregere en vanlig RAM, men muligens litt mer pålitelig, skal ikke si meg for sikker på det, unødvendig etter min mening hvertfall...

Lenke til kommentar
Og det er vel ikke noe sinnsvakt ved en slik RAM, - du burde kanskje lese litt om RAM i guidene på hw.no i stedet for å stille dumme spørsmål. Ikke bare lese, - men lese og lære. Lykke til.  :roll

 

Hehe. Joda. Jeg burde nok det :)

Er nokså usikker siden jeg ikke har laget dataen selv, og jeg vil heller ikke kjøpe feil siden den er så dyr.

 

Takk for alle svarene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...