Gå til innhold

Blasse og livløse bilder med D300...


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et forholdvis nytt Nikon D300 med 16-85mm objektiv og sliter litt med at en del av mine bilder (f.eks. av skip på havet) blir blasse og livløse, slik som bildet nedenfor. Det var forøvrig en solfylt dag, muligens litt disig.

 

Hva kan jeg gjøre for å forbedre dette?

 

Jeg brukte modus P. Forsøkte også å leke meg litt frem og tilbake med eksponeringskompensasjon, men synes ikke at det hjalp så veldig mye. Det ble forøvrig mye bedre bilder med mitt gamle Canon Powershot G6 kompaktkamera.. :dontgetit:

 

post-143168-1213075592_thumb.jpg

 

Jeg har forøvrig bedre erfaringer med kameraet og objektivet under portrettfotografering i overskyet vær, da bruker jeg forøvrig modus A med stor blender for å få en sløret bakgrunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke noen problemer med bildet. For meg ser det ut som du har tatt bildet under dårlige lysforhold. Kameraet har gjort en fin jobb med å ikke overksponere de hvite flatene. Et brukbart grunnlag for etterbehandling.

 

Bruk solblender, ta bildene i råformat og lær deg å etterbehandle dem på en skikkelig måte. Generelt sett så er det aldri kameraet det er problemer med, i 99,9% av tilfellene er det fotografen.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke noen problemer med bildet. For meg ser det ut som du har tatt bildet under dårlige lysforhold.

 

Bruk solblender, ta bildene i råformat og lær deg å etterbehandle dem på en skikkelig måte. Generelt sett så er det aldri kameraet det er problemer med, i 99,9% av tilfellene er det fotografen.

 

Brukte solblender, og har tatt bildene i JPEG + RAW-format, men håper å få det til slik at utgangspunktene blir best mulig, slik at man ikke må etterbehandle så mye.

 

Og det du sier om fotografen stemmer nok i dette tilfellet også :)

Lenke til kommentar
så vidt jeg har erfart, blir bilder tatt midt på dagen ofte litt "blasse"! (ser du tok bildet ditt nesten på slaget 12...)

 

Det stemmer at bildet ble tatt ca. 12:00, idet Color Lines Superspeed 2 besøkte Larvik havn for første gang i historien.

Lenke til kommentar
Det ble forøvrig mye bedre bilder med mitt gamle Canon Powershot G6 kompaktkamera.. :dontgetit:

 

Ikke ukjent fenomen dette når folk går fra kompaktkamera over til dSLR, og kanskje regner med det gjør underverker med bildene.

Poenget er at med en speilrefleks er mye av etterbehandlingen overlatt til deg. Mens G6 gjerne var innstillt fra fabrikk slik at det gav spreke farger og sterke kontraster er det motsatt med en speilrefleks.

Du kan selvsagt gå inn i en eller annen meny og jukke opp farger, kontrast og skarphet til det maksimale på JPG bildene - men det beste er nok å lære deg å kontrollere dette selv.

:)

Lenke til kommentar
men håper å få det til slik at utgangspunktene blir best mulig, slik at man ikke må etterbehandle så mye.
Et speilreflekskamera vil generelt ikke behandle bildene like mye som et kompaktkamera. Grunnen til det er at du kan alltid behandle bildene selv, men du kan aldri omgjøre det kameraet har gjort. Så det følger filosofien om at fotografen bestemmer selv over bildet.

 

Det er flere justeringsmiuligheter i kameraet som du kansje burde prøve for å få mer trøkk i bildene.

 

[Edit: ragamuffin vant den duellen]

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Redigerte litt på bildet i Capture NX og kom opp med dette resultatet. Som sagt bare noen små justeringer, kunne sikkert gjort mye mer. Men skulle ønske det som kom ut av kameraet så litt mer sånn ut :roll:

 

post-143168-1213078363_thumb.jpg

 

Jeg er forøvrig i opplæringsfasen på kameraet og speilrefleks generelt, selv om jeg har knipset en del med Canon IX7 (APS), Canon 400D, og Nikon D80 tidligere. Men det er mulig at den nye D300'en ligger litt over hodet på meg, selv om jeg forsøker å eksperimentere meg frem med ulike programmer og innstillinger. Mulig jeg skulle hatt den nye D90 istedet, men den er jo ikke kommet enda :)

Lenke til kommentar
Mulig jeg skulle hatt den nye D90 istedet, men den er jo ikke kommet enda :)

 

He-he. For å si det sånn; det er nok ikke så veldig mange som bør føle at det som finnes av av speilreflekser på markedet per dags dato, er begrensende for de fotografiske utfordringene man møter ... :whistle:

 

Jeg tenkte det jeg skrev mer i retning av at jeg kanskje burde gått ett trinn ned fra "proffmodellene" til Nikon, noe jeg regner med at D90 vil være, iogmed at det skal erstatte D80.

 

Egentlig kunne jeg jo i teorien ha kjøpt D80, men det er litt kjedelig å kjøpe et kamera som nærmest er på god vei til å bli erstattet av en etterfølger.

Endret av martinz
Lenke til kommentar
Jeg tenkte det jeg skrev mer i retning av at jeg kanskje burde gått ett trinn ned fra "proffmodellene" til Nikon, noe jeg regner med at D90 vil være, iogmed at det skal erstatte D80.

 

Egentlig kunne jeg jo i teorien ha kjøpt D80, men det er litt kjedelig å kjøpe et kamera som nærmest er på god vei til å bli erstattet av en etterfølger.

 

Når du først har kjøpt D300 kan du likegodt legge fra deg slike tanker. D80 er nok ikke noe særlig "enklere" å bruke enn D300, med mindre du har tenkt å gå rundt å skyte i disse "dame-med-hatt" og "blomster" modusene og det samme vil nok gjelde for en eventuel D90.

 

Som allerede påpekt kan du stille inn kameraet til å gi litt mer smell i jpeg-bildene, RAW må redigeres uansett.

Lenke til kommentar
Redigerte litt på bildet i Capture NX og kom opp med dette resultatet. Som sagt bare noen små justeringer, kunne sikkert gjort mye mer. Men skulle ønske det som kom ut av kameraet så litt mer sånn ut :roll:

 

post-143168-1213078363_thumb.jpg

 

Jeg er forøvrig i opplæringsfasen på kameraet og speilrefleks generelt, selv om jeg har knipset en del med Canon IX7 (APS), Canon 400D, og Nikon D80 tidligere. Men det er mulig at den nye D300'en ligger litt over hodet på meg, selv om jeg forsøker å eksperimentere meg frem med ulike programmer og innstillinger. Mulig jeg skulle hatt den nye D90 istedet, men den er jo ikke kommet enda :)

Du må notere deg justeringene, og så sette opp kameraet til å lage JPG nærmest mulig den måten. Deretter bør du prøve å sette opp et opplegg for å gjøre dette i RAW. Det pleier å kunne gå, og da kan du rette opp mye mer av problemer enn du kan med JPG. Litt mer jobb i utgangspunktet, men jeg tror du snart vil få sans for mulighetene. Som er veldig mye større med D300. Hvis du overhode er villig til å grave litt i bildebehandlings-problematikk, har du nok gjort et godt valg. Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Anbefaler deg også å bruke Vivid innstillingen i Picture Control, bare husk at hvis du tar Raw bilder og bruker et annet program enn Capture NX vil ikke disse innsilligene vises, tar du jpg derimot er det ikke noe problem.

 

Selv bruker jeg vivid med +2-3 saturation for spreke naturbilder med litt "smell" i, men på bilder av personer blir det for mye, så der bruker jeg standard med +3 saturation og +6 sharpening for jpg bilder. Raw filer behandler jeg i Lightroom, da jeg ikke orker å bruke Capture NX, tungt og vanskelig sammenliknet med LR.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...