Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overta "foreldrerett" uten biologisk tilknytning eller giftemål?


Hazno

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg var usikker på om dette skulle under Juss eller Familie og barn, men føler dette er et mer Juss-relatert spørsmål/problem.

"Foreldrerett" er kanskje ikke helt det riktige ordet, men det var det nærmeste jeg fant.

 

Saken er at ei venninne av meg på 20 år har vært samboer med en fyr i noen år (de ble også forlovet under denne perioden, men ikke gift), men de er ikke sammen lengre nå. De bor fortsatt sammen av akkurat den grunnen jeg skal nevne under. Han har da ei datter som er 9 år nå som har bodd med dem omtrent hele tiden så vidt jeg vet, så min venninne har nærmest vært som en mor for dette barnet. Saken er at han ikke ønsker å ha denne ungen på 9 år som han selv er den biologiske faren til (aner ikke hvordan den biologiske mora ligger an, glemte helt å spørre om det oppi det hele), og min venninne ønsker da å ta med seg dette barnet videre når hun flytter, for det er nettopp dette som gjør at hun ikke har lyst til å flytte ut av leiligheten de har sammen enda. Hun ønsker ikke å flytte om hun ikke kan ta med seg barnet. Hun kan ikke bare ta det med seg slik uten videre (selv om han sier det er greit), for da kan hun bli anmeldt for kidnapping (don't ask).

 

Spørsmålet i denne saken er da; er det noen vei hun/de kan gå i forbindelse med loven eller liknende som gjør at hun kan bli fulle forsørger for denne ungen (evt med barnebidrag fra han, men det er ikke noe som skal settes i fokus) ?

Hun har absolutt ingen problemer med det økonomiske med faste inntekter og stor arv, så selve forsørgingen pengemessig sett er ikke noe problem. Er det noen skriftlig avtale partene i denne saken kan inngå med noe system som gjør at hun kan få "foreldreretten" (igjen, usikker på hvilket ord som blir riktig å bruke her), at kanskje barnevernet kommer innom en gang i uken for å se hvordan det går eller noe?

 

Alle forslag kan hjelpe for å vinkle denne saken i alles favør 100% lovlig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...