Gå til innhold

Kjøpe flatskjerm plasma eller lcd?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal som sagt kjøpe en flatskjerm. Men har ikke peiling på hva jeg burde kjøpe!!

 

Skal brukes til:

 

Playstation 3, bærbar data med HDMI utgang. Se filmer samt jeg blir å kjøpe surroundanlegg.

 

I utgangspunktet blir det mest playstation, film og vanlig tv.

 

Burde jeg kjøpe lcd HD-ready, full-HD, plasma eller hva??

 

Tenker på en 40-42"

 

Mvh Alex

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om forskjellen på LCD og plasma TV-er aldri har vært mindre, er det fortsatt slik at de fosforbaserte plasmaskjermene er mer utsatt for innbrenning.

 

Planlegger du å mate TV-en med mye statisk billedmateriale som PC og dataspilltilkobling innebærer, ja så vil en LCD-TV derfor være å foretrekke. Ser du utelukkende film og TV, bør du seriøst vurdere en plasma-TV.

 

Sort og kontrastnivået er gjerne bedre, fargegjengivelsen og opplevelsen av dybde og organiske bevegelser likeså. Men når det er sagt: LCD-TV-ene har aldri vært bedre.

Lenke til kommentar
Selv om forskjellen på LCD og plasma TV-er aldri har vært mindre, er det fortsatt slik at de fosforbaserte plasmaskjermene er mer utsatt for innbrenning.

 

Planlegger du å mate TV-en med mye statisk billedmateriale som PC og dataspilltilkobling innebærer, ja så vil en LCD-TV derfor være å foretrekke. Ser du utelukkende film og TV, bør du seriøst vurdere en plasma-TV.

 

Sort og kontrastnivået er gjerne bedre, fargegjengivelsen og opplevelsen av dybde og organiske bevegelser likeså. Men når det er sagt: LCD-TV-ene har aldri vært bedre.

 

Eller, vi kan utelukke det med at jeg kobler datan til tven, for er mest interessert i film og ps3. Så hva er smartest og velge hvis jeg skal ha det? kjører jo Blu-ray filmer via ps3 også? samt. vanlig dvd filmer..

Lenke til kommentar

Her vil man få en 50/50 mening jeg valgte plasma for to år siden og har aldri opplevd innbrenning. Jeg valgte plasma grunnet jeg ser mye på film/tv men også for jeg spiller, reaksjonstiden på plasma er som kjent på mye mye bedre en på en LCD skjerm selv om dagens LCD skjermer er blitt bra men fortsatt ikke i nærheten av plasma skjemene.

 

Så var det pris? Den beste tvn man får nå for under 8000,- er helt klart Panasonic X80

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=99916

 

Du må legge rundt 4-5000,-til på bordet for å få en LCD skjerm som matcher denne og da tenker jeg på Sony W4000 eller Samsung A656.

 

Her er fakta og nylige tester!!

 

http://www.aftenposten.no/forbruker/digita...icle2410331.ece

 

http://www.teknofil.no/wip4/seks_supre_fot.../d.epl?id=29816

 

http://www.aftenposten.no/forbruker/digita...icle2400078.ece

 

Edit- Da du skriver at du ser mye på film så er valget enkelt Plasma grunnet reaksjonstid og sortnivå hvis du liker filmer med litt action da ;)

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Her vil man få en 50/50 mening jeg valgte plasma for to år siden og har aldri opplevd innbrenning. Jeg valgte plasma grunnet jeg ser mye på film/tv men også for jeg spiller, reaksjonstiden på plasma er som kjent på mye mye bedre en på en LCD skjerm selv om dagens LCD skjermer er blitt bra men fortsatt ikke i nærheten av plasma skjemene.

 

Så var det pris? Den beste tvn man får nå for under 8000,- er helt klart Panasonic X80

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=99916

 

Du må legge rundt 4-5000,-til på bordet for å få en LCD skjerm som matcher denne og da tenker jeg på Sony W4000 eller Samsung A656.

 

Her er fakta og nylige tester!!

 

http://www.aftenposten.no/forbruker/digita...icle2410331.ece

 

http://www.teknofil.no/wip4/seks_supre_fot.../d.epl?id=29816

 

http://www.aftenposten.no/forbruker/digita...icle2400078.ece

 

Edit- Da du skriver at du ser mye på film så er valget enkelt Plasma grunnet reaksjonstid og sortnivå hvis du liker filmer med litt action da ;)

 

Okey, dette hørtes jo spennende ut, hvordan er denne Panasonic X80 når man spiller ps3? I motsetning til en lcd full-HD? bare for å høre liksom.. er det stor forskjell?

Lenke til kommentar
Vel så bra men du skal ikke henge deg opp i full HD grunnet du må ha nesa i skjermen for å se forskjell kontra HD Ready... med en avstand på 2-4 meter fra tvn så er det umulig å se forskjell på tv bildet.

okey, jeg skjønner. hehe..

 

Men da er det like bra og spille ps3 på en plasmatv som lcd?

Lenke til kommentar

Jeg har en Px80 37" med playstation 3 og det ser helt supert ut. Tv-ens høye kontrast og evne til å takle bevegelse gjør dette til en av de klart beste tv-ene i sin prisklasse. Du skal punge ut store summer for en lcd som leverer liggnende bilder. Den takler også sd signaler som bare det. Fargege gjengivelsen er enorm. Jeg har ikke sett en lcd som matcher dette bildet enda.

 

Hvis du skal se film så er dette tv-en...

 

Innbrenning er nok ganske overdrevent og noe lcd eiere bruker som argument igjen og igjen. Middlertidig innbrenning derimot. Det kommer og tidvis en god del, men dette gjelder de første 100 timene. Jeg har kun sett det når det ikke er noen kilder koblet til.

Lenke til kommentar
Jeg har en Px80 37" med playstation 3 og det ser helt supert ut. Tv-ens høye kontrast og evne til å takle bevegelse gjør dette til en av de klart beste tv-ene i sin prisklasse. Du skal punge ut store summer for en lcd som leverer liggnende bilder. Den takler også sd signaler som bare det. Fargege gjengivelsen er enorm. Jeg har ikke sett en lcd som matcher dette bildet enda.

 

Hvis du skal se film så er dette tv-en...

 

Innbrenning er nok ganske overdrevent og noe lcd eiere bruker som argument igjen og igjen. Middlertidig innbrenning derimot. Det kommer og tidvis en god del, men dette gjelder de første 100 timene. Jeg har kun sett det når det ikke er noen kilder koblet til.

 

Men er ikke middlertidig innbrenning noe problem? Hvordan blir man kvitt det?

Hva mener du med at det gjelder de første 100 timene?!?

 

Hadde egentlig bestemt med for LCD, men lurer nå på om jeg skal gå for plasma, bruker den 95% til tv og film.

 

Hvordan blir analoge signaler inn på en plasmaskjerm? (Bruker harddisk opptaker innimellom) Ellers har jeg digitalt Get.

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg skal gå for en panasonic 42" PZ80, Noen som har noe og si om den? positivt-negativt?? Koster 14000 kr på mpx.no

denne oppsummeringen

http://www.hdtvtest.co.uk/Panasonic-TH42PZ85B/Conclusion/

er nok ikke irrelevant for pz80. spesielt det med zzzzz og reflektiv skjerm har vært en showstopper for meg

når jeg har shoppet flatskjerm

 

Jeg har fått en Panasonic PX80 i hus og den danker ut alt jeg har sett av lcd, inkludert den nye w4000 serien til Sony. Det er riktignok først når tv-en kommer hjem i stua at man ser hvor bra en plasma faktisk er. Fargene er mer naturlige, bevegelsene er mykere og sortnivået er dypere. En lcd skjerm har mer slep og viser flere digitale artefakter. Når det gjelder retention, eller middlertidig innbrenning så er dette noe som forekommer på plasma paneler. Dette ser du når alt eksternt utsyr er skrudd av og kun tv står på. Dette fjerner seg selv når tv-en har stått av en liten stund. Ingen tv teknologier er perfekte... Lcd sliter med clouding, døde piksler og diverse ghost effekter og plasma har altså retention. Permanent innbrenning i en nyere plasma skjerm skal godt gjøres, men joda det kan skje. Selv er jeg opptatt av bilde kvalitet og en lcd kan ikke nærme seg plasma teknologien enda. I størelsen 42" og oppover så er plasma iferd med å tygge seg inn på markedet. Det er nok ikke tilfeldig da folk gjerne vil ha den beste billedkvaliteten de kan få...

Lenke til kommentar

LCD... om du vil ha ful-hd eller hd-klar, må du bestemme ut fra pris. men siden skjermen er såpass stor ville jeg kansje valgt full-hd. m,en de kommer egentlig are utpå hvor store prisfoskjelder det er og hvormye du vil gi..

 

edit: hmm.. jeg var litt sent ute...

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Jeg tror jeg skal gå for en panasonic 42" PZ80, Noen som har noe og si om den? positivt-negativt?? Koster 14000 kr på mpx.no

denne oppsummeringen

http://www.hdtvtest.co.uk/Panasonic-TH42PZ85B/Conclusion/

er nok ikke irrelevant for pz80. spesielt det med zzzzz og reflektiv skjerm har vært en showstopper for meg

når jeg har shoppet flatskjerm

 

Jeg har fått en Panasonic PX80 i hus og den danker ut alt jeg har sett av lcd, inkludert den nye w4000 serien til Sony. Det er riktignok først når tv-en kommer hjem i stua at man ser hvor bra en plasma faktisk er. Fargene er mer naturlige, bevegelsene er mykere og sortnivået er dypere. En lcd skjerm har mer slep og viser flere digitale artefakter. Når det gjelder retention, eller middlertidig innbrenning så er dette noe som forekommer på plasma paneler. Dette ser du når alt eksternt utsyr er skrudd av og kun tv står på. Dette fjerner seg selv når tv-en har stått av en liten stund. Ingen tv teknologier er perfekte... Lcd sliter med clouding, døde piksler og diverse ghost effekter og plasma har altså retention. Permanent innbrenning i en nyere plasma skjerm skal godt gjøres, men joda det kan skje. Selv er jeg opptatt av bilde kvalitet og en lcd kan ikke nærme seg plasma teknologien enda. I størelsen 42" og oppover så er plasma iferd med å tygge seg inn på markedet. Det er nok ikke tilfeldig da folk gjerne vil ha den beste billedkvaliteten de kan få...

 

Men for størrelsene 37" og 40" mener du LCD er best eller?

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg skal gå for en panasonic 42" PZ80, Noen som har noe og si om den? positivt-negativt?? Koster 14000 kr på mpx.no

denne oppsummeringen

http://www.hdtvtest.co.uk/Panasonic-TH42PZ85B/Conclusion/

er nok ikke irrelevant for pz80. spesielt det med zzzzz og reflektiv skjerm har vært en showstopper for meg

når jeg har shoppet flatskjerm

 

Jeg har fått en Panasonic PX80 i hus og den danker ut alt jeg har sett av lcd, inkludert den nye w4000 serien til Sony. Det er riktignok først når tv-en kommer hjem i stua at man ser hvor bra en plasma faktisk er. Fargene er mer naturlige, bevegelsene er mykere og sortnivået er dypere. En lcd skjerm har mer slep og viser flere digitale artefakter. Når det gjelder retention, eller middlertidig innbrenning så er dette noe som forekommer på plasma paneler. Dette ser du når alt eksternt utsyr er skrudd av og kun tv står på. Dette fjerner seg selv når tv-en har stått av en liten stund. Ingen tv teknologier er perfekte... Lcd sliter med clouding, døde piksler og diverse ghost effekter og plasma har altså retention. Permanent innbrenning i en nyere plasma skjerm skal godt gjøres, men joda det kan skje. Selv er jeg opptatt av bilde kvalitet og en lcd kan ikke nærme seg plasma teknologien enda. I størelsen 42" og oppover så er plasma iferd med å tygge seg inn på markedet. Det er nok ikke tilfeldig da folk gjerne vil ha den beste billedkvaliteten de kan få...

 

Men for størrelsene 37" og 40" mener du LCD er best eller?

 

Jeg mener at plasma er best...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...