Gå til innhold

Musikkanlegg i Scooter :p


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har lenge vurdert å bygge et anlegg i scooter! Jeg har en Cerwin Vega 75w-rms 4ohm, men ingen forsterker.

 

Spørsmål:

- Holder det med en bil radio (4x45w), eller må jeg anskaffe meg en ekstern forsterker?

- Må jeg anskaffe et nytt eksternt bilbatteri, da det på mopeden er uhyre lite?

- Hvis nei til sistnevnte spørsmål, er det fare for at dynamoen ryker?

- Hvordan lager man "plata" som høytaleren skal monteres på oppi trunken?

 

Hadde tenkt meg noe lignende (bare uten alt dill dallet :p):

 

Håper på respons! :)

 

Mvh

Napster

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generatoren på en 50cc scooter er sjelden på så mye som 100 watt engang. Rundt 80 tror jeg er vanlig, det var ihvertfall det på den jeg hadde. Frontlyset bruker 25 watt, baklyset 5, diverse annet lys og lading av batteriet ca. 20 watt. Da har du ca. 30 watt igjen. I tillegg bruker tenningsanlegget litt, og diverse annet som står på av og til, som blinklys og bremselys, så da kan du regne med at 25 watt til er i bruk, noe som trekker deg ned mot så lite som 5-10 watt ledig kapasitet, som igjen kan gi deg 2,5-5 watt kontinuerlig lydeffekt. Jeg hadde anlegg på min, i form av en kasse på bagasjebrettet med en gammel bilradio og en 7" Seas-høyttaler (oppgitt til max. 20 watt). Den løsningen fungerte problemfritt i nesten to år med MYE bruk. Ladespenningen lå oppimot 14 volt med litt turtall på motoren og moderat lydnivå på radioen. Oppsettet holdt fint til å høre på musikk mens man kjørte, men "dunk-dunk"-faktoren var totalt fraværende (bassen på minimum, diskanten på max). Men så var jo poenget også å faktisk kunne høre musikken, ikke bare la andre høre det. Når det gjelder strømtilførsel koblet jeg den direkte til batteriet med en lampettledning og med en saftig kondensator i kassa for å jevne ut spenningen når den gikk på tomgang, pluss at den dempet den værste tenningsstøyen.

Lenke til kommentar
Hva svarten skal du med anlegg på scooteren?

Hvorfor ikke? :p

 

Ble ofrresten til å kjøpe meg en 600 watts forsterker og sub XD

Driver å bygger på ann nå i skrivende stund, akuratt ferdig med bunnplata!

 

Kjenner en som har det på mopeden. Det er jo drit tøfft da^-^ Lurer på om jeg også ikke skal anskaffe meg det? STÅ PÅ! ^-^

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Er ikke det litt lite vits? Bråker ikke Scooteren veldig?

Nei faktisk ikke, er en Derbi Atlantis City, og hvis du har hørt disse kjøre (utrimmet vel og merke), så er det ikke mye motoren ødelegger lyden. har kjørt GoldWing, og når jeg har forsøkt å kjøre med annlegget på, blir lyden ganske lik lyden i anlegget på en GoldWing :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...