Gå til innhold

BK: Hytten vår på vidden


Con

Anbefalte innlegg

Var på fjellet i helgen og knipset litt bilder.

Vi har hytte langt oppe på fjellet i hardanger (ca 900m over havet), en enslig liten hytte ved ett ferskvann.

Mitt paradis på jord :love:

 

1: Båten vi har der. Herlig stemning der :) (som jeg håper jeg har klart å fange)

F/9

1/250

ISO 100

lia01mq0.jpg

 

2: Utsikt på vei opp der.

F/22

1/400

ISO 400

lia04zx7.jpg

 

3: Hytten vår.

F/10

1/200

ISO 200

lia08uz4.jpg

 

4: Utsikt over vannet, hytten og fjellene rundt.

F/3,5

1/200

ISO 100

lia09by1.jpg

 

5: Ekkodalen på vidden der. Morsomt sted med ekko :)

F/3,5

1/500

ISO 400

lia10uf1.jpg

 

Dette var de jeg synest var brukbare av nesten 200 bilder.. Men øvelse gjør mester har jeg hørt :p

Tips og kritikk mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange fine landskapsmotiv her, men du bør helst vente med landskapsfotograferingen til det har blitt litt mer soft lys enn det er midt på dagen. Kraftig sollys er et nokså ugunstig fotolys.

Men om du vil bruke dette tidspunktet på dagen til foto, bør du ikke ta bilder mot sola (gjelder i nesten alle situasjoner, dog unntak finnes selvsagt). Sola i ryggen eller 90 grader inn fra siden er ideellt for å få en flott og blå himmel og ikke bare en hvit, utvasket flate.

Lenke til kommentar

Jeg syns det nederste bildet er pent. Litt for mørkt mener jeg det er, selv om det er øverskyet og tunge skyer kunne det vel vært litt lysere? Men jeg likte motivet. Lengter litt til fjells når jeg ser det, og jeg gleder meg litt mer til senere i sommer når jeg ser på bildet. (takk for den.. :p ) For meg trenger ikke ett bilde som dette være helt teknisk perfekt for å være bra. Jeg syns dette er ett bra bilde.

 

 

Det er vanskelig å forklare hva jeg mener med "lysere:

Edit: Fjernet bildet da trådstarter ikke viste innt. for innlegget, jeg da antar da at slikt ikke er ønsket i tråden.

 

 

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Først og fremst er jeg misunnelig...

 

Hehe. Ja, det der er verdens beste sted å være. Helt stille, og med elven rennende nedover fjellsiden rett bak hytten :)

Null strømm, null innlagt vann, og null mobildekning.

Hytten er forresten bygget i 1890. Så jeg vil påstå den holder seg bra. :)

Lenke til kommentar
Når solen står i zenit, er det ingen vits i å forsøke å ta tradisjonelle landskapsbilder. Dette er likevel greie bilder, men jeg ville tatt dem på ny neste gang du er på vidda - på riktig tidspunkt.

 

Ja, tenkte på det selv når jeg så bildene. Problemet er bare at for å få solen på perfekt plass må jeg være oppe i 6-7 tiden om morgenen..

Og det er ikke alltid like enkelt når man er på hyttetur ;)

Blir døgning neste gang.

Lenke til kommentar

Radio får vi inn der med merkelig god dekning :blink:

Har en gammel radio/kasette på batteri der. Men den virker bare når vi gidder å ta med batteri :p

 

Deilig å leve primitivt en stund.

Må skaffe meg stativ før neste tur. Pluss at det er mye finere der senere på sommeren. Da er alt grønt og blomstrende :)

Fant enormt mange flotte motiver underveis, men ble ikke helt bra uten stativ, og gjerne en skikkelig linse + blits.

 

Slikt som det her for eksempel tror jeg hadde blitt mye bedre med noe lengre lukketid.

lia02jk3.jpg

Det er forresten elven/vannfallet som kommer ned bak hytten.

Lenke til kommentar

Bortsett fra skrekkelig utbrent himmel syns jeg flere av disse er brukbare. Men så store utvaskede flater får jeg problemer med. En grei regel er at timen før og etter solopp/nedgang er bra tidspunkter for landskapsfoto. Da får man et varmt og mykt lys som kommer fra siden, og lager fine skygger og detaljer. Midt på dagen blir kontrastene for harde.

Det er hardt, men man har mye igjen for å stå opp grytidlig og ta bilder.

 

Det med båten er ganske bra komposisjonsmessig, syns jeg. Ta det samme bildet på et annet tidspunkt om du har sjansen.

Lenke til kommentar
Bortsett fra skrekkelig utbrent himmel syns jeg flere av disse er brukbare. Men så store utvaskede flater får jeg problemer med. En grei regel er at timen før og etter solopp/nedgang er bra tidspunkter for landskapsfoto. Da får man et varmt og mykt lys som kommer fra siden, og lager fine skygger og detaljer. Midt på dagen blir kontrastene for harde.

Det er hardt, men man har mye igjen for å stå opp grytidlig og ta bilder.

 

Det med båten er ganske bra komposisjonsmessig, syns jeg. Ta det samme bildet på et annet tidspunkt om du har sjansen.

 

Takk takk :)

Det bildet skal tas på nytt. Skal sannsynligvis opp igjenn nå til helgen. (med stativ denne gangen) Håper på sånn halveis overskyet morgenvær da :)

Solen står opp bak meg der jeg står og tar det bildet. Så kanskje det kan bli bra..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...