Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Regler for basseng


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er det noen som har link til forskrifter eller bøker for hvilke regler og krav som stilles i Norge når det gjelder bygging av basseng?

 

Det jeg hovedsaklig lurer på er hva som kreves i grunnen. Kan man bare grave et hull, legge armeringsjern, og støpe, eller er det noen spesiell frostsikring som kommer inn i bildet? Altså slik som de gjør her: http://www.howibuiltmyownpool.com/modules....phase=shotcrete

 

Men, som sagt, jeg er ute etter forskriftene fra staten ol. som sier hva som er lov og ikke lov.

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det er noen store krav for bygging av ett basseng (mulig jeg tar feil). Men, med ett basseng så kan du fort få problemer hvis noe skjer. Hvis f.eks noen drukner i bassenget når du er på ferie, eller innbruddstyver faller og drukner står du som eier ansvarlig og kan bli strafferetslig bli dømt for det.

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar

Gjerne og ansvar er relativt greit. Et gjerde setter jeg definitivt opp, det er penere og så absolutt sikrere.

 

Planen min er i så fall et støpebasseng. Trenger man ingen form for isolering på baksiden? Hverken jackfoam eller lecakuler? I så fall blir det meget lett :-)

Lenke til kommentar

Takk for linken RVF.

 

Det jeg så langt har kommet frem til er følgende:

 

Plan- og bygningsloven, Kap. XIV. Særlige bygninger og anlegg m.v. sier følgende:

 

§ 83. Basseng, brønn og dam

 

Basseng og brønn skal til enhver tid være sikret slik at barn hindres fra å falle i dem. Brønn eller dam som antas å medføre særlig fare for barn kan kommunen pålegge gjenfylt eller sikret på annen måte innen en fastsatt frist. Gjenfylling kan ikke skje dersom brønn eller dam er påkrevet av hensyn til vannforsyningen. Dammer som faller inn under vannressursloven skal sikres etter reglene i vannressursloven.

 

Grunneieren er ansvarlig for at anlegg er sikret som nevnt i første ledd. Er grunnen bortleid mer enn 2 år, påhviler ansvaret leieren (festeren). Blir anleggene bare brukt av noen som ikke er ansvarlig etter foranstående regler, påhviler ansvaret brukeren.

 

 

 

I tillegg må det søkes til komunen, og nabovarsel skal sendes ut. Søknaden til komunen skal inneholde tegning som viser alt av det elektriske, drenering og eventuelt gass(hvis oppvarming skjer via naturgass.

 

Bassenget skal sikres spesielt for barn. Dette kan gjøres enten med et gjerde som skal være minimum 1,5m høyt og har låsbar port, overbygg eller sikkerhetspresenning som også er låsbar.

 

Bassenget må ikke monteres nærmere enn 2 meter fra felles kloakk, vannforsyning eller høyspentkabel. Avstanden fra nabogrensen må minst være fire meter.

 

 

Når det gjelder frostsikringen jeg lurte på tidligere, ser det ut som om det holder med en halvmeter pukk og 10 cm subbus på toppen av det igjen. Dette blir derimot rettet av komunen om du skriver feil i søknaden.

 

 

Er det noen som har tolket det andreledes?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tror du burde konsultere noen som har peiling på dette, får du sprekker pga frost så har du et evigvarende problem. Du burde og tenke på hvordan du skal passe på å holde det tett, skal du ha duk eller epoksymaling (betonggrå blir grønn i vann, iallefall heydi k11). Pris er og noe å ta hensyn til.

 

I tillegg burde du tenke på om det skal være vann om vinter, vantilførsel ved fylling og drenering til kum ved tømming (mulig du må melde noe for å tømme så mye vann på en gang)

Lenke til kommentar

Skal vi se, da har jeg klart å finne frem en god del info som kanskje er interresat for andre:

 

Under bassenget bør det ligge minst 0,5 meter med pukk eller lignende drenerende masse. Det skal også legge opp dreneringsrør. Pukket skal ligge på en filterduk. Det samme gjelder for sidene, 0,5 meter i bredde med enten pukk eller løs leca. Slisset dreneringsrør er godt nok til å få vekk vannet.

 

Betongoverflaten kan også behandles med et blankt epoxy-middel fra Hey'di om man vil ha den naturlige betongfargen.

 

Som Admin'C skriver, så lønner det seg å prate med noen profesjonelle. Bygningsetaten hos komunen kan også være til stor hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...