Gå til innhold

OK utstyr - dårlig fotograf


Anbefalte innlegg

Har hatt mitt Canon 40D i en uke nå. De første dagene kun med et fastobjektiv (Canon 50mm 1.8) og de siste dagene med et Tamron 17-50mm 1.8.

Jeg har sikkert tatt minst 100 bilder nå, de aller fleste på "auto". De bildene hvor jeg har prøvd andre innstillinger har som oftest vært tydelig dårligere.

 

Det som går igjen, er at feil del av bildene er blitt skarpe. Jeg kan ta bilder av folk som sitter ved et bord- og så er det glassene og vinflaska på bordet som blir skarpe, mens menneskene (som er en mye større del av bildet) er uskarpe.

Jeg lurer på om dette har en sammenheng med at jeg har kjøpt forholdsvis lyssterk optikk - etter anbefalinger her på forumet. Er det kanskje det smale fouksområdet man får på stor blenderåpning som er for krevende for en uerfaren hobbyfotograf?

Men jeg har da fått noen bilder jeg er fornøyd med også, da. :D

 

Neste spørsmål er dette med manuell innstilling. Har jo lest at det er manuelle innstillinger "som gjelder" og at full automatikk (grønn firkant) er for amatører. Vel, jeg er jo amatør i aller høyeste grad, men har veldig lyst til å utnytte utstyret mitt bedre.

Men jeg kan ikke helt se hvordan jeg skal vurdere lysforhold og slikt bedre enn kameraets målinger.

 

Foreløpig har jeg tatt alle bildene i JPEG med største oppløsning. Prøvde å ta et i RAW, men vet ikke hvor det ble av da jeg importerte fra minnebrikken med Photoshop. Jeg har fått med meg at RAW har mye større muligheter enn JPEG, så det blir nok det etter hvert.

 

Og til slutt - ser at mange refererer til EXIF på bildene. Hvordan finner jeg denne informasjonen på mine bilder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

M er for masochister ;)

 

For å kunne bruke manuellt fornuftig, så bør du kunne en del om lukker, blender, ISO og eksponering. Et par runder med fotokompendiet kan hjelpe på det.

 

Jeg foreslår at du går vekk fra grønn firkant og over til P i første omgang, og når du blir mer trygg på kamera, så kan du over til Av.

 

Når du tar bildet, så vil kamera vise hvilke fokuspunkter det velger (de røde firkantene i søkeren). Sjekk disse før du trykker helt av. Det er mulig at du heller bør sette opp kamera til å bruke det midterste fokuspunktet, men da må du komponere etter at du har fokusert.

 

Tom

Lenke til kommentar

Fokuser på menneskene og ikke vinglassene. Bruk kun ett fokuspunkt, du må vri en bryter, slå på en knapp?? Har ikke peiling på Canon, les bruksanvisningen. Heter sikkert noe som senterfokus, punktfokus eller noe. Når du har gjort det, finn ett motiv. Fokuser ved å trykker utløserknappen halveis ned, hold den der, rekomponer bildet slik du vil ha det og klikk!

Lenke til kommentar

Det riktig som de andre skriver. Det er nemlig du som må bestemme hvor det skal være skarpt, og kamera kan bare gjette hva du ønsker. Hvis du går over til å bruke bare ett fokuspunkt i midten, så er det mye enklere. Du peker på det som skal være skarpt, trykker halvveis ned - så flytter du kamera mens du fremdeles holder knappen nede (komponerer), og da blir bildet skarpt der du ønsker det skal være skarpt. På 20/30D skal du trykke ned knappen like bak ved tommelen som har en firkant med fire punkter inne, og vrir på det flate hjulet ved siden av skjermen til kun et punkt vises på lcd oppå kameraet. Det er selvfølgelig punktet i midten som skal stå igjen. De andre punktene bruker du kun når det står på stativ, og du vet hvor fokus skal ligge. Selv bruker jeg aldri den funksjonen.

 

Håper det var forståelig for deg. Hvis du fremdeles er i tvil får du konsultere manualen.

 

M er ikke alltid for masochister, men lær deg litt om forholdet mellom lukker og blender først. Det tar ikke nødvendigvis så lang tid. I min ungdom måtte du lære slik før du begynte å bruke kamera. Prøv deg på å bruke modusen som heter Av. Da trenger du kun bestemme blender selv, og det er vel det du ønsker å ha kontroll over (siden du har kjøpt lyssterk optikk). Siden du er uerfaren så bør du passe på at du ikke kommer under 1/100s uten blits. Det vises inni søkeren og på topp-displayet. Hvis lukkertiden blir mye lavere så øker du iso, eller setter på blitsen. Den kommer ikke opp automatisk på noen annen modi enn grønn firkant. Iso reguleres ved å trykke inn knappen som heter drive/iso, og vrir på bakhjulet.

 

Bruker du blits så bør du begynne å bruke P. Den grønne firkanten kaller vi idiot-modes, fordi den kun brukes av de som har investert over evne. P gir samme funksjonalitet, men du må selv velge iso. Du kan også påvirke den, men det er en annen sak som jeg lar være å kommentere nå.

Lenke til kommentar
På 20/30D skal du trykke ned knappen like bak ved tommelen som har en firkant med fire punkter inne, og vrir på det flate hjulet ved siden av skjermen til kun et punkt vises på lcd oppå kameraet. Det er selvfølgelig punktet i midten som skal stå igjen. De andre punktene bruker du kun når det står på stativ, og du vet hvor fokus skal ligge. Selv bruker jeg aldri den funksjonen.

Det er helt likt på 40D. Har nå prøvd med kun å ha det midterste fokuspunktet aktivt. Det kan se ut for at det passer meg bedre.

Ellers har det blitt mange testbilder også i dag. Nå fikk jeg i tillegg prøvd RAW. Har ikke behandlet disse, så de ser for meg ganske like ut som JPEG-bildene - de tar bare mye mer plass.

 

Grønn firkant er altså idiot-modus. Er det samme kategori på de andre automatiske innstillingene : Portrett, landskap, makro, sport og natt-innstilling?

Lenke til kommentar

Bruker som oftest Av eller M jeg, er det bilder jeg tar i farta, og ting som skal knipses fort er Av tingen,

så lenge man ikke trenger blitz... ^_^

 

M brukes hvis jeg tar bilder av noe jeg kan bruke "lang" tid på.

 

Den grønne firkanten er ikke noe særlig, den funker bare ok, den viser ihvertfall ikke hva kameraet kan :)

 

 

Skal prøve det med å fokusere med en prikk ( det har jeg aldri gjordt før :O )

Lenke til kommentar
Og til slutt - ser at mange refererer til EXIF på bildene. Hvordan finner jeg denne informasjonen på mine bilder?

Jeg fikk aldri noe svar på denne, så jeg spør igjen. Vet at jeg kan finne det meste ved å trykke "info" på kameraet når man ser på bildet man har tatt. Men det virker som om flere kan finne denne informasjonen på bilder i etterkant.

Lenke til kommentar
Det er ikke så vanskelig. :) Høyreklikk på bildet i Windows, velg Egenskaper -> Sammendrag -> Avansert.

Jeg prøvde dette som en test på taekwon do-bildet i denne tråden. Her kan du (under i samme tråd) fastslå bl.a. blenderåpning og lukkertid.

Med den nevnte fremgangsmåten får jeg bare opp : "width, height, horizontal resolution, vertical resolution, bit depth og frame count".

Jeg har kjøpt Photoshop Elements, så det er mulig at jeg kan finne full exif-informasjon på bilder der.

Lenke til kommentar
Det er ikke så vanskelig. :) Høyreklikk på bildet i Windows, velg Egenskaper -> Sammendrag -> Avansert.

Jeg prøvde dette som en test på taekwon do-bildet i denne tråden. Her kan du (under i samme tråd) fastslå bl.a. blenderåpning og lukkertid.

Med den nevnte fremgangsmåten får jeg bare opp : "width, height, horizontal resolution, vertical resolution, bit depth og frame count".

Jeg har kjøpt Photoshop Elements, så det er mulig at jeg kan finne full exif-informasjon på bilder der.

 

Du får prøve igjen. Følger du oppskriften til Simon vil du se bildet er tatt med D60 på 55mm osv...

Lenke til kommentar

Jeg låner denne tråden da jeg føler spørsmålet mitt er litt relevant i denne tråden.

Jeg tar også oftest bilder i Av modus, i mitt tilfelle kan jeg velge mellom f/4 og til ca 30 tror jeg det var. Har fått høre av noen att for best dybdeskarphet bør man ikke ha mindre blender enn f/11 hva er da de resterende valgene opp til 30 gode for ?

Lenke til kommentar
ser at mange refererer til EXIF på bildene. Hvordan finner jeg denne informasjonen på mine bilder?
http://wiki.diskusjon.no/index.php/EXIF

 

 

Har fått høre av noen att for best dybdeskarphet bør man ikke ha mindre blender enn f/11 hva er da de resterende valgene opp til 30 gode for?
Hvilken blenderåpning som er optimal varierer en del fra objektiv til objektiv og hvilke egenskaper du synes er viktigst. De fleste bilder er et kompromiss mellom forskjellige instillinger, hvis du trenger stor dybdeskarphet eller lang eksponeringstid så vil man kunne få brukbare bilder langt over f/11. Jeg har sett bilder tatt på f/30 som jeg ikke la merke til noe feil med.
Lenke til kommentar
Det er helt likt på 40D. Har nå prøvd med kun å ha det midterste fokuspunktet aktivt. Det kan se ut for at det passer meg bedre.

Ellers har det blitt mange testbilder også i dag. Nå fikk jeg i tillegg prøvd RAW. Har ikke behandlet disse, så de ser for meg ganske like ut som JPEG-bildene - de tar bare mye mer plass.

 

Grønn firkant er altså idiot-modus. Er det samme kategori på de andre automatiske innstillingene : Portrett, landskap, makro, sport og natt-innstilling?

 

Det skal også nevnes at du kan stille inn fokuspunktene mens du kikker inn i søkeren! Hold inn den knappen med de blå firkantene på, og snurr på hjulet. Da ser du hvilke fokuspunkter som velges inne i søkeren, veldig enkelt og sparer deg mye tid når du tar bilder av mennesker!

 

 

Bruker som oftest Av eller M jeg, er det bilder jeg tar i farta, og ting som skal knipses fort er Av tingen,

så lenge man ikke trenger blitz... ^_^

Streng tatt så er vel regelen P når du skal knipse ting i farta?? Du kan ødelegge ellers gode bilder ved å gå nedover en gate med A på høyeste blender, eller 6,3 for den saks skyld, og plutselig finne et godt motiv du bare må ta bilde av og ikke rekker snurre på hjul eller tenke komposisjon!

Lenke til kommentar
Har fått høre av noen att for best dybdeskarphet bør man ikke ha mindre blender enn f/11 hva er da de resterende valgene opp til 30 gode for?
Hvilken blenderåpning som er optimal varierer en del fra objektiv til objektiv og hvilke egenskaper du synes er viktigst. De fleste bilder er et kompromiss mellom forskjellige instillinger, hvis du trenger stor dybdeskarphet eller lang eksponeringstid så vil man kunne få brukbare bilder langt over f/11. Jeg har sett bilder tatt på f/30 som jeg ikke la merke til noe feil med.

 

Sensorstørrelsen spiller også inn.

 

Et eksempelbilde med Canon 24-105 blendet ned så langt det lar seg gjøre, f/22.

Vil ikke si det lider av akutt mangel på skarphet.

 

2552194658_883b4c563e_o.jpg

 

For spesiellt interesserte, se denne http://www.cambridgeincolour.com/tutorials...photography.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...