Gå til innhold

Hjelp med sportsfotografering...


Anbefalte innlegg

Nå har jeg vært og tatt noen bilder av søsteren min sin taekwon do-gradering. Noe som ikke gikk så veldig bra. Hun klarte det og fikk beltet sitt, men så og si alle bildene ble mislykket. Så da trenger jeg vel noe tips.

 

Først må jeg bare si at det var vanskelige forhold. Måtte sitte på en tribune...litt vel langt i fra - noe blits hadde hvertfall ingen sjangs til å nå frem. Sånn jeg har skjønt det så er blits en fin måte å fryse bildet på, men det var altså ikke mulig her. Kort lukkertid hjalp heller ikke så mye. Bildene ble mørke.

 

Jeg er forresten heeelt nybegynner, og slike bilder er egentlig ikke det jeg interesserer meg for - men det hadde jo vært greit å få til, særlig for min søsters del. Neste gradering skal hun hvertfall kunne få noen fine(re) bilder.

 

Legger ved et eksempel her (selv om det nesten er flaut å legge ut noe så dårlig):

 

 

 

 

 

Utstyr:

Nikon D60 pluss kit-objektivet 18-55.

 

 

Takker for svar...

 

 

Ps. søsteren min er hun som ikke er en gutt.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det ville vært fint med EXIF (bildeinformasjon).

 

Bilder i en forholdsvis mørk sal, der du trenger korte lukkertider er vel ikke helt lett. Å skru opp ISO og bruke et lyssterkt objektiv er jo muligheter.

 

Edit: Da sa visst jeg så godt som det samme som Sn0dig ... =P

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

I følge exif har du hatt f/5.6, 1/25s lukkertid og ISO400. Her bør du sette opp ISO til max, altså ISO1600. Eller har D60 3200? Jeg husker ikke.

 

Da vil du under samme forhold kunne bruke lukketid på 1/100s (ISO1600) eller 1/200s (ISO3200).

 

Det vil fortsatt være litt lang lukketid for å fange bevegelser.

Lenke til kommentar
Du må skru opp ISO og eventuelt kjøpe objektiv med større blender. 85mm F/1.8 vil nok være bra i dette tilfellet.