Gå til innhold

Hjelp med sportsfotografering...


Anbefalte innlegg

Nå har jeg vært og tatt noen bilder av søsteren min sin taekwon do-gradering. Noe som ikke gikk så veldig bra. Hun klarte det og fikk beltet sitt, men så og si alle bildene ble mislykket. Så da trenger jeg vel noe tips.

 

Først må jeg bare si at det var vanskelige forhold. Måtte sitte på en tribune...litt vel langt i fra - noe blits hadde hvertfall ingen sjangs til å nå frem. Sånn jeg har skjønt det så er blits en fin måte å fryse bildet på, men det var altså ikke mulig her. Kort lukkertid hjalp heller ikke så mye. Bildene ble mørke.

 

Jeg er forresten heeelt nybegynner, og slike bilder er egentlig ikke det jeg interesserer meg for - men det hadde jo vært greit å få til, særlig for min søsters del. Neste gradering skal hun hvertfall kunne få noen fine(re) bilder.

 

Legger ved et eksempel her (selv om det nesten er flaut å legge ut noe så dårlig):

 

 

 

 

 

Utstyr:

Nikon D60 pluss kit-objektivet 18-55.

 

 

Takker for svar...

 

 

Ps. søsteren min er hun som ikke er en gutt.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det ville vært fint med EXIF (bildeinformasjon).

 

Bilder i en forholdsvis mørk sal, der du trenger korte lukkertider er vel ikke helt lett. Å skru opp ISO og bruke et lyssterkt objektiv er jo muligheter.

 

Edit: Da sa visst jeg så godt som det samme som Sn0dig ... =P

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

I følge exif har du hatt f/5.6, 1/25s lukkertid og ISO400. Her bør du sette opp ISO til max, altså ISO1600. Eller har D60 3200? Jeg husker ikke.

 

Da vil du under samme forhold kunne bruke lukketid på 1/100s (ISO1600) eller 1/200s (ISO3200).

 

Det vil fortsatt være litt lang lukketid for å fange bevegelser.

Lenke til kommentar
Du må skru opp ISO og eventuelt kjøpe objektiv med større blender. 85mm F/1.8 vil nok være bra i dette tilfellet.

 

Bortsett fra at denne ikke har fokusmotor, og dermed ikke gir AF. Og det er derfor mitt valg kommer til å bli D80. 85 1.8 står meget høyt oppe på prioriteringen for optikk-kjøp da jeg har barn i familien som driver med bådr TKD og turn.

 

Lite lys, avstand og hurtige bevegelser er en vanskelig kombinasjon.

Lenke til kommentar

Med objektivet du har kan du zoome ut, da vil du kunne ta bildet med litt åpnere blender. Simon sier bildet er tatt med f/5,6, dette er sikkert åpneste blender du kan bruke på den brennvidden du har her. Nå vet ikke jeg hva objektivet yter på full vidvinkel, men sikkert mellom 3 og 4,5..? Da kan du altså ha enda noen trinn raskere lukkertid. Dette er noe du kan gjøre i tillegg til de andre tipsene du har fått her. Kluet er å få så rask lukkertid som mulig.

 

Og: Prøv å ta bildene i RAW, da kan du også gjøre de lysere i etterbehandling, hvis noen skulle bli for mørke.

Lenke til kommentar
Takker for svar.

 

ISO'en sto på auto - det var altså helt feil?

 

 

Nytt objektiv er nok sikkert ikke dumt, men det er langt i fra førsteprioriteringen her. Må da gå an å få bedre bilder enn dette med objektivet jeg har.

 

Auto-Iso kan fungere greit det, spørs bare hvordan den er stilt inn, hva er høyeste ISO den er stilt inn på, og laveste lukkertid?

Imidlertid er det også greit å kunne sette den selv, da her du full kontroll.

 

Når det gjelder objektivet ditt, så går det selvsagt å få bra bilder med det, men noe sportsobjektiv er det ikke. Vanskelig å kunne fryse bevegelser når største blender er 5.6 på 55 mm.

Når det gjelder sport er det korte lukkertider som gjelder, helst over 1/500 sek. Skal du få så korte lukkertider innendørs så er det stor blender (2.8 eller større) og høy ISO (800-1600) som gjelder.

Derfor er nok objektivbytte en nødvendighet for at du skal få bra bilder innendørs. Og da hest et teleobjektiv for å kunne komme nær innpå utøverne. Selv bruker jeg 70-200 f/2.8 VR som er et glimrende objektiv til sportsfotografering.

Lenke til kommentar

Hostebo, rett nok er 70-200 et glimrende objektiv, men det koster 15 000 skinnende kroner!

 

For trådstarter tror jeg kanskje det vil være lurere å vente på Sigmas kommende 50mm f/1.4.

 

Denne vil være mer enn lyssterk nok for innendørssport av denne typen, vil gi autofokus på D60 da det får HSM - og det vil være rimelig nok.

 

Trådstarter kommer ikke så nært som han ideelt burde være med brennvidde rundt 50mm, men om han er veldig interessert i å ta bilder kan han jo kanskje undersøke om han kan få stå litt nærmere aktiviteten når det skjer, kanskje sitte et par meter unna, uten å komme i veien for noen. Kanskje kan han til og med tilby seg å ta bilder på arrangementene dersom arrangørene har nettsider de kunne tenke seg å legge bildene ut på.

 

;)

Lenke til kommentar

RAW vil ikkje hjelpe deg noe med disse problemmene. Du må som alle andre skriver grave litt i lommeboken. Du trenger ikkje vente på noe 50 mm. Kjøp det du får til 990 kr, og du blir hjulpet. Det er ingenting i veien for å gå tett innpå, iallefall har det ikkje vært det for meg i noen idrett til no.

Lenke til kommentar

Steden for å bruke penger på en standard 50mm der AF ikke virker, så kan man like godt finne noe gammelt Nikkor som er virkelig bra. Skal man først leve uten AF, kan man bruke histogrammet som helpemiddel til eksponeringen også. Jeg ha nylig tatt i bruk en Nikkor 50mm F/2 AI-S, som slår det meste moderne AF jeg har sett resutater fra. Les hva Bjørn Rørslett skriver: "To show age doesn't mean a thing, this lens is probably one of the sharpest Nikkors I've deployed on my D2H. A pity it isn't comfortable with my D70 because of the AI construction." Det skal ha vært mekaniske problemer med AI-S og D-kameraer med to siffer. Det var før de uten fokusmotor i huset. De kan man true en 1959 F-modell på.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
RAW vil ikkje hjelpe deg noe med disse problemmene.

 

 

Kort lukkertid hjalp heller ikke så mye. Bildene ble mørke.

 

Nå skal ikke jeg påberope meg noen voldsomme fotokunskaper, men vil du ikke, i større grad, kunne redde undereksponerte bilder hvis de er fotografert i RAW??

Lenke til kommentar

Trådstarter bør nok oppgradere optikken og utnytte de innstillings/justeringsmulighetene som fins med ISO, blender og jpg-bearbeiding før han begynner med RAW!

 

Men LIKE etterpå, kan han gå løs på RAW ;)

 

I dette tilfellet:

- Max ISO som kameraet tillater

- Prøve seg med litt negativ eksponeringsjustering for å stjele enda litt

- Fylle ut bildeflaten. F.eks skaffe et 55-200-objektiv, gjerne det billige uten VR. 55mm er håpløst om han ikke kommer nærmere, 85 er trolig ogspå for kort på så små aktører. Cropping og høy-ISO går dårlig i hop.

- Lukkertidsprioritert, prøve seg fram med max 1/100

- Kjøre seriemodus på det raskeste kameraet greier, da kan enkelte bilder bli vellykka sjøl om lukkertidene egentlig er for lange

- Skal han først legge mer penger i optikk, se på Sigmas 50-150/2.8. Det hadde vært bortimot optimalt i denne situasjonen. IKKE sett nybegynnere til å slite med 70/80-200/2.8-svina hvis de ikke må ha det! Heller 70-300 VR-Nikkoren da, 200 vil nemlig ofte være for kort når en trenger rekkevidde.

- Monopod: Urolig kamera kan fort bli større problem enn aktører i bevegelse i sånne situasjoner. Til nød en ertepose på ei anleggsflate.

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...