Gå til innhold

Oppgradering av PC, GPU, CPU, RAM og HK

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Okei, blir E8400, 4gb ram,vista og 3870, men er det vits med noe mere en PC6400 ram? og hvilket HK kan dere anbefale sterkt?

og

Hvilken Vista versjon skal man isåfall bestille? Hva er forskjellen på de, regner med det blir Home 64bit, men hvilken versjon?

og

Holder Nexus 5000, 500w PSU til dette?:)

Mvh Thomas Pedersen

Endret av king_pedersen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo nevne hva jeg selv har bestilt.

Abit IP35 PRO ,P35.

Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB

Intel Core 2 Quad Q9300

Dette Abit kortet er på en måte blitt til en klassiker.

Stabilt , god bios , lett å overklokke med .

Er ikke siste chipsett selvfølgelig men klarer seg godt nok om man ikke skal kjøre ATI/AMD i crossfire , da får man kun 4X i PCI-e slot nr. 2 (gjelder alle p35 chipsett) .

GigaByte GA-P35-DS4 og DQ6 er også et slike "gode" kort.

Skrevet
Okei, blir å gå for Intel E8400 istedefor.

Så er det jo spørsmålet, om jeg ikke kjøper Vista, vil jeg da ha bruk for 4gb ram? blir å kjøpe det om jeg kjøper vista, men ikke helt sikker enda.

Og skal man velge ATI eller NVidia, hva får man mest for pengene om man går for den prisklassen 3870 er i? 11-1200kr. ?

Og er det vits med noe mere en PC6400 ram?

Hvilken Vista versjon skal man isåfall bestille? Hva er forskjellen på de, regner med det blir Home 64bit, men hvilken versjon?

Kom fram til dette nå:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=15834.

Ser det bra ut eller?

Vil helst ha svar på alle disse spørsmålene så jeg kan bestille snarest mulig:)

Mvh Pedersen

Dette oppsettet ser veldig bra ut spør du meg. Når du går for det hovedkortet vil jeg si at HD3870 er et bedre valg iforhold til 8800GT som noen andre nevnte. Du har CrossFire som en nødutgang :)

Ellers har jeg faktsisk de samme rambrikkene som du har tenkt på, og kan ikke si annet enn at de er knallgode :new_woot: har du tenkt å overklokke de så er det heller ikke noe problem! Drar dem lett opp i 1066MHz (PC8500)

Skrevet

Vista så du får directX10 i spill.

vista hadde mye trøbbel i starten, men jeg har hatt det i over 1 år og har kunne spillt alle spill uten et eneste problem så lenge man velger høyreklikk og kjør som admin.

Skrevet (endret)

Vil anbefale deg å bytte ut rammen. DDR2 skal være spesifisert for 1.85V. De OCZ modulene krever 2.0V for å kjøre stabilt ved 800MHz. Har selv dårlige erfaringer med at OCZ ikke holder det som loves, selv om du øker spenningen til det de krever.

Kjøp heller skikkelige DDR2 brikker som du slipper å overklokke for å nå den frekvensen som de er spesifisert for. Altså noen som er spesifisert for 1.85V ved 800MHz.

@Loffen1 : Det er ikke riktig som du skriver at jeg sammenlignet 90nm AMD med 45nm Intel. Jeg sammenlignet 65nm Brisbane, som er en rimelig ny arkitektur fra AMD som har maks effekt på 65W. Den kan godt sammenlignes med Intel.

@Pedersen : Hadde du gått for det AMD-hovedkortet jeg linket til og f.eks. denne eller denne prosessoren, kunne du spart 400 kr, fått firekjerne, mye bedre prosessor og noe bedre grafikk-ytelse enn det oppsettet du ser ut til å ha bestemt deg for.

Edit: Var noe feil på forumet, slik at teksten kom to ganger.

Endret av HavarN
Gjest Slettet-QjT4b9
Skrevet
Vil anbefale deg å bytte ut rammen. DDR2 skal være spesifisert for 1.85V. De OCZ modulene krever 2.0V for å kjøre stabilt ved 800MHz. Har selv dårlige erfaringer med at OCZ ikke holder det som loves, selv om du øker spenningen til det de krever.

Kjøp heller skikkelige DDR2 brikker som du slipper å overklokke for å nå den frekvensen som de er spesifisert for. Altså noen som er spesifisert for 1.85V ved 800MHz.

@Loffen1 : Det er ikke riktig som du skriver at jeg sammenlignet 90nm AMD med 45nm Intel. Jeg sammenlignet 65nm Brisbane, som er en rimelig ny arkitektur fra AMD som har maks effekt på 65W. Den kan godt sammenlignes med Intel.

@Pedersen : Hadde du gått for det AMD-hovedkortet jeg linket til og f.eks. denne eller denne prosessoren, kunne du spart 400 kr, fått firekjerne, mye bedre prosessor og noe bedre grafikk-ytelse enn det oppsettet du ser ut til å ha bestemt deg for.

Edit: Var noe feil på forumet, slik at teksten kom to ganger.

HVOR får du at det er mye bedre med Phenom enn C2D? Det er få programmer og spill som støtter flere kjerner, Phenom har en lav ytelse i forhold til TDP. AMD har dreti på draget, ferdig med det

Skrevet
HVOR får du at det er mye bedre med Phenom enn C2D? Det er få programmer og spill som støtter flere kjerner, Phenom har en lav ytelse i forhold til TDP. AMD har dreti på draget, ferdig med det
Noe av det værste som er, er fanboys (som dere kalles her på forumet) eller "snobber" som ikke kan se lenger enn til hvilke bokstaver som står i merkenavnet til produktet de kjøper.

Phenom har fire kjerner, hver av de kjernene yter omtrent likt som C2D kjernene. Du kan google å lete opp sammenligninger mellom Phenom 9850 og Q6600 og du finner ut at de yter helt på linje.

Mange spill utnytter i dag flere kjerner. Dessuten er forskjellen i generell responsivitet til systemet stor. Jeg har ennå tilgode å oppleve at min firekjerne-maskin henger seg opp en stund. I tillegg kan I/O funksjoner i operativsystemet kjøre på en egen kjerne mens programmet du bruker kjører på en annen, altså hjelper det også iforhold til lese og skriveytelse til HD. Uansett...

@Pedersen: Det er et helt ok oppsett til den prisen der. Thermalright-kjøleren er 161mm høy. Du burde være sikker på at du får plass til den i kabinettet ditt. De fleste vanlige kabinetter har ikke plass til kjølere som er høyere enn ca 141mm. Du må også vurdere om den strømforsyningen du har i dag er god nok.

Gjest Slettet-QjT4b9
Skrevet
Noe av det værste som er, er fanboys (som dere kalles her på forumet) eller "snobber" som ikke kan se lenger enn til hvilke bokstaver som står i merkenavnet til produktet de kjøper.

Phenom har fire kjerner, hver av de kjernene yter omtrent likt som C2D kjernene. Du kan google å lete opp sammenligninger mellom Phenom 9850 og Q6600 og du finner ut at de yter helt på linje.

Mange spill utnytter i dag flere kjerner. Dessuten er forskjellen i generell responsivitet til systemet stor. Jeg har ennå tilgode å oppleve at min firekjerne-maskin henger seg opp en stund. I tillegg kan I/O funksjoner i operativsystemet kjøre på en egen kjerne mens programmet du bruker kjører på en annen, altså hjelper det også iforhold til lese og skriveytelse til HD. Uansett...

@Pedersen: Det er et helt ok oppsett til den prisen der. Thermalright-kjøleren er 161mm høy. Du burde være sikker på at du får plass til den i kabinettet ditt. De fleste vanlige kabinetter har ikke plass til kjølere som er høyere enn ca 141mm. Du må også vurdere om den strømforsyningen du har i dag er god nok.

Jeg har da hatt AMD og Intel om hver andre, og valget har falt på Intel de to siste årene, i tillegg til nå, for Intel er bedre på ytelse/watt.

Skrevet
Okei, joda skal få plass, flytter så å si aldri på kabinettet mitt og det står åpent:p

Dårlig for luftgjennomstrømningen da, varmer opp luften rundt seg og så blir den der uten sirkulere og ta inn ny klad luft.

Du merker fort om psu er for slapp,

Dårlige 3d egenskaper, krasjing i spill,OC problemer ,pcen slår seg av,

pcen/bildet fryser + at du kan skalde psu.

105 til skjermkortet

65 til cpu

osv.

Skrevet
Jeg har da hatt AMD og Intel om hver andre, og valget har falt på Intel de to siste årene, i tillegg til nå, for Intel er bedre på ytelse/watt.
Det stemmer vel ikke akkurat. Brisbane er veldig kjølig iforhold til hvilken ytelse du får fra den.

@Pedersen : Nexus 500W burde holde godt til det oppsettet du har der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...