Gå til innhold

Heve Kjøpet På En Ødelagt PS3?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jo jo. du har krav på en låne ps3 når din blir reparert.

vis reprasjoen tar over 2 uka.

 

Dette skal ses i forhold til brukers behov og kostnader dette medfører butikken. Det at butikken må sende deg en ny salgspakning (pr post fram og tilbake) og så må dem selge den som b-vare i etterkant og tape penger, gjør at dette blir en urimelig kostnad/ulempe for selger. Noen som igjen, pr lov, ikke gir deg krav på låne-gjenstand når det ikke er et særskilt behov for det.

 

Når det kommer til reparasjoner og heving;

 

Selger har 2 avhjelpsforsøk på samme feil. Skjer samme feil en 3. gang kan du kreve å få omlevert eller hevet kjøptet. Kjøper har dog da rett til å sende den inn til verksted for å konstantere at det er samme feil.

Hvis det er forskjellige feil hele tiden kan dem pr lov reparere den i det uendelige, men det er stort sett en bransjenorm å heve kjøpet etter 4. feil.

Lenke til kommentar
Norske regler : 5 års reklamasjonrett, noe som innebærer at du (etter loven) kan velge å reparere gratis, bytte i ny, eller heve kjøpet.

Men siden dette er en site med amerikansk opphav...hvem vet

Det er faktisk en grunn til at man bør kjøpe enkelte varer i Norge.

 

http://forbrukerportalen.no/faq/1125300714.59

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...eklamasjonsrett

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Å gi en ny PS3 er en urimelig kostnad for selger, og selgeren kan da forsøke reparere produktet

 

 

jo jo. du har krav på en låne ps3 når din blir reparert.

vis reprasjoen tar over 2 uka.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Har en forbruker et stort behov for en PS3? Det er ikke det samme som feks en mobiltelefon, og om selgeren må gi en ny PS3 i utlån er dette en kostnad eller ulempe større enn kundens behov for en playstation. Jeg regner uansett med at de fleste spillbutikker som er litt serviceinnstilte har liggende demomodeller, modeller som er returnert av ulike grunner etc. til utlån, men noe krav vil du ikke komme igjennom med.

Lenke til kommentar

Den lovteksten om vesentlig ulempe er åpen for tolkning. Både til fordel for selger og kjøper.

 

Du kan jo se det sånn at hvis du har lagt 4000 kroner i en PS3, og investert mye utstyr til den, så kan det være en vesentlg ulempe for deg å ikke ha selve maskineriet. La oss si den blir brukt som linuks PC, blu ray spiller og mediesenter i stua. For en gamer vil det uansett være en vesentlig ulempe å ikke ha noe å game på. - I sommerferien, hvor man har tid til å spille.

 

Poenget er at det går ann å prøve seg.

Lenke til kommentar
Norske regler : 5 års reklamasjonrett, noe som innebærer at du (etter loven) kan velge å reparere gratis, bytte i ny, eller heve kjøpet.

Men siden dette er en site med amerikansk opphav...hvem vet

Det er faktisk en grunn til at man bør kjøpe enkelte varer i Norge.

 

http://forbrukerportalen.no/faq/1125300714.59

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...eklamasjonsrett

 

Så var det dette med å lese hele lovtekster. Ikke bare de linjene som gagner en selv. Heving av kjøp på en så dyr vare som en PS3 vil være en urimelig kostnad for butikken, og ikke aktuelt. Heving av kjøp av en PS3 er kun aktuelt ved 3 gangs samme feil eller 4 gangs forskjellig feil.

I dette tilfellet er det kun vanlig servicereparasjon som er aktuelt. Eller swap, da PS3 ikke repareres men swappes av Nordisk Film (leverandøren i Norge).

Lenke til kommentar

Jeg jobber i GameStop kjeden og kan gi deg et par pekepinner på hva vi gjør i sånne situajoner.

 

Hvis det skjer noe innen 30 dager etter kjøp får du en ny PS3 fra oss.

 

Hvis det skjer noe etter 30 dager så sender vi den inn til Nordisk Film (SONY) som sender deg en ny/reparer i retur. Det er ca. 3-4 ukers ombytte tid.

 

Det er ikke mulig å heve kjøpet hos oss pga. vi har ikke garantien på den etter 30 dager. Nordisk Film har ingen "angrerett" på def. PS3 sist jeg snakka med dem.

 

edit: btw. tror ikke du får lånt en PS3 i mellomtiden. Da skal du ha helt utrolig flaks med han som står bak disken.

Endret av CyMTeC
Lenke til kommentar

Stort sett er ikke dette noe problem. I slike situasjoner pleier jeg å oppsøke selger med den defekte varen under den ene armen, og Norges Lover under den andre. Forbrukerkjøpsloven er din venn, og gjelder mellom deg som kjøper, og BUTIKKEN som selger.

 

I utgangspunktet er det som nevnt her retting eller omlevering som skal utføres når en vare har en mangel. Det er riktig at det ikke skal omleveres dersom dette gir selger urimelige kostnader, men vuderingen av dette skal bero på verdien av en mangelfri gjenstand av samme art, mangelens betydning, og de reelle konsekvenser for kjøper. I dette tilfellet er mangelen vesentlig, BR-leseren er vesentlig for bruk av en PS3. Verdien av en mangelfri PS3 er ikke mer en noen få tusen, noe som tilsier at omlevering kan være aktuelt, i alle fall dersom det er handlet hos en stor kjede. Den reelle konsekvensen for kjøper er her at du ikke får brukt PS3en din. Jeg vil tippe at denne saken ender med retting, altså reparasjon. Vær da klar over at du sannsynligvis da kan kreve å få låne en annen PS3 mens den er på reparasjon.

 

For heving av kjøp heter det seg at mangelen må være vesentlig. At BR-leseren ikke fungerer, vil i mine øyne være en vesentlig mangel. Så lenge du som kjøper reklamerer innen rimelig tid, har du rett på heving av kjøpet. Men, dette gjelder kun dersom retting og omlevering ikke kan finne sted.

 

Dersom du selv er skyld i at BR-leseren er ødelagt, gjelder selvsagt andre regler.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Du kan ikke hevde at du har hjemmel i lov når du krever en erstatningsmaskin, siden erstatningsparagrafene først og fremst gjelder økonomisk tap som er lidt av kjøper.

 

Det er likevel vanlig å stille en lignende vare til disposisjon mens du venter på at din egen vare skal repareres, i alle fall når det blir snakk om forsinkelser. Siden dette som sagt ikke er lovfestet, styres det av blant annet bransjepraksis. Grunnen til at jeg skrev at du sannsynligvis ville ha rett på en erstatningskonsoll, er at det er vanlig med erstatningsgjenstander i de fleste bransjer. Hvorvidt det er vanlig i denne bransjen vet jeg ærlig talt ikke, da jeg aldri har vært borti lignende scenario. Beklager dersom min uttalelse fikk deg i en ugrei situasjon.

Lenke til kommentar
Du kan ikke hevde at du har hjemmel i lov når du krever en erstatningsmaskin, siden erstatningsparagrafene først og fremst gjelder økonomisk tap som er lidt av kjøper.

 

Det er likevel vanlig å stille en lignende vare til disposisjon mens du venter på at din egen vare skal repareres, i alle fall når det blir snakk om forsinkelser. Siden dette som sagt ikke er lovfestet, styres det av blant annet bransjepraksis. Grunnen til at jeg skrev at du sannsynligvis ville ha rett på en erstatningskonsoll, er at det er vanlig med erstatningsgjenstander i de fleste bransjer. Hvorvidt det er vanlig i denne bransjen vet jeg ærlig talt ikke, da jeg aldri har vært borti lignende scenario. Beklager dersom min uttalelse fikk deg i en ugrei situasjon.

 

 

Er dessverre ikke vanlig med utleie konsoller i denne bransjen.. Dette er en SELGSELGSELG bransje..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...