Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke harddisk ved formatering


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har kjøpt meg en HP DV6840, men blir mer og mer lei av Windows Vista, så etter en laang prosess med samling av XP-drivere, skal jeg nå hoppe i det, og heller installere XP.

 

Problemet oppstår når jeg booter maskinen med XP-plata. Når plata har lastet inn alle nødvendige filer, og jeg skal velge å fortsette i prosessen, får jeg beskjed om at det ikke blir funnet noen harddisk, og at jeg får beskjed om å sjekke om den er tilkoblet osv.

 

Har aldri opplevd noe slik før, og lurer spent på om noen har noen forslag på hvordan jeg kan ordne dette. Disken er en 320gb S-ATA.

 

Takker for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et svært vanlig problem, du vil nok finne løsningen hvis du søker litt.

Det kommer av at XP CD ikke inneholder drivere for så nye SATA kontrollere, og AHCI modus. Du kan antagelig finne drivere og slipstreame dem inn på en ny CD (nLite).

Eller du kan muligens slå av AHCI i BIOS.

Lenke til kommentar
Det er et svært vanlig problem, du vil nok finne løsningen hvis du søker litt.

Det kommer av at XP CD ikke inneholder drivere for så nye SATA kontrollere, og AHCI modus. Du kan antagelig finne drivere og slipstreame dem inn på en ny CD (nLite).

Eller du kan muligens slå av AHCI i BIOS.

 

Aha!

 

Men hvis jeg slår av AHCI i bios, formaterer og installerer XP, må jeg da slå AHCI på igjen da?

 

Takk

Lenke til kommentar

Tror XP opperer etter gamle normer i installasjonen. Dvs. med diskettstasjon.

 

JEg vet ivertfall at man før brukte disketter i XP installasjon(trykk på F6 i starten), for å legge inn drivere. MEn dette var mest berørt av oppsett til RAID, men det kan jo hende at dette kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Det er nok som mange sier manglende driver til harddisk kontrolleren, er ikke sikkert HP har drivere til XP for denne maskinen, men det lar seg gjøre å finne dem, sjekk gjerne hjemmesidene til de som har produsert chipsetet på hovedkortet (Intel, nvida......)

 

Driveren lar seg installere hvis du har en USB floppydrive, ellers så må du lage en ny XP cd hvor du integrerer driveren

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...