alfie70 Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 Jeg har skaffet meg en nettverksharddisk som er ganske romslig. På den har jeg tenkt å sikkerhetskopiere alle CD-ene mine og alle DVD-filmene mine. CD-platene går greit å lagre der, men jeg får et lite problem når jeg skal kjøre backup av DVD`ene. Jeg bruker DVDshrink. Programmet ser ut til å fungere som det skal, men resultatet blir to mapper. Den ene heter AUDIO TS og den andre heter VIDEO TS. Jeg er usikker på hva dette er. Betyr det at jeg må brenne disse to mappene i sin helhet for å spille av filmen? Hva om jeg vil spille den av på PC`n. Hva gjør jeg da?
aspic Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 Ja, du må brenne båe mappene inn på DVD-en. Om du vil sjå filmen i sin heilskap på dataen, kan du navigere deg fram til VIDEO TS og opne den mappa, der kan du spele av nokre filer vha. f.eks. WMP (om du har DVD-codec installert) eller VLC, og ting skal fungere fint. Slik eg har gjort det tidlegare i alle fall.
phax Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 Den beste løsningen i mine øyne er derimot å lage image filer av dvd-platene. Da kan du enkelt brenne de ut ved behov eller spille de av med f.eks VLC som en vanlig videofil.
alfie70 Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Skrevet 6. juni 2008 Den beste løsningen i mine øyne er derimot å lage image filer av dvd-platene. Da kan du enkelt brenne de ut ved behov eller spille de av med f.eks VLC som en vanlig videofil. Hvordan lager jeg en imagefil da? Kan jeg gjøre det med DVDShrink? Så vidt jeg vet kan ikke MediaPlayer spille av en imagefil?
phax Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 Du skal kunne lage ISO image med DVDshrink. MediaPlayer kan nok ikke spille av iso filer direkte, men jeg anbefaler deg sterkt og velge en annen mediaspiller uansett med tanke på bildekvalitet..
johanf Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 WinImage eller ImgBrn er vel to gode programmer å lage images av. Om du bare skal sikkerhetskopiere med tanke på mulighet til å brenne ut en ren kopi en gang i fremtiden, ville jeg brukt denne metoden på både DVDer og CD-er. Det tar veldig stor plass, bare.
alfie70 Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Skrevet 6. juni 2008 WinImage eller ImgBrn er vel to gode programmer å lage images av. Om du bare skal sikkerhetskopiere med tanke på mulighet til å brenne ut en ren kopi en gang i fremtiden, ville jeg brukt denne metoden på både DVDer og CD-er. Det tar veldig stor plass, bare. Takk for svar alle sammen. Da lager jeg en iso-fil med DVD Shrink (Har funnet ut hvordan), og laster ned VLC som jeg tidligere brukte på en Linux-maskin. Blir spennende å se om jeg får VLC til å spille av ISO-filen. Men det er som det blir sagt her. Hovedpoenget er ikke å kunne spille av på maskina, men å ha en kopi lagret.
phax Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 VLC spiller av iso-filer uten problemer. Jeg bruker det som standard DVD-avspillingsprogram på HTPC'n min.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå