Gå til innhold

Olympus E-520 vs Canon/Nikon?


Anbefalte innlegg

Da får du ha lykke til, og jeg er oppriktig spent på å få se noen av dine undervannsbilder her på forumet. Undervannsfoto med slr er dyrt, men tar du deg råd så blir det gøy å se hva du får til. De fleste som driver med slikt lar seg skremme bort av prisen, og ender opp med et kompaktkamera i et langt rimeligere UV-hus. Derfor er det tynt med slike seriøse UV-bilder her på forumet. Og det gleder vi oss til å endelig få se på våre sider, hvis du er så vennlig å delta i bildekritikken med dine fremtidige arbeider.

 

Velkommen tilbake skal du være :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

En noe gammel tråd, men den er relevant for det jeg lurer på så jeg slenger meg på.

 

Jeg har lenge gått og lurt på å kjøpe speilrefleks. Har lenge tenkt at det skulle bli et Canon 450d. Mest fordi jeg fra før har hatt en Canon ixus og har vært veldig fornøyd med det. Det har imidlertid noen begrensninger og jeg har vært noe misfornøyd med at det ikke har vært kjapt nok og at en del av bildene av ungen har blitt uklare. Kamerat kommer nok mest til å bli brukt til barnefoto og portrett men jeg liker også å ta litt naturbilder.

 

Olympus E-520 har begynt å se litt interessant ut men jeg lurer på en par ting ang denne. Har ikke funnet noen tester på akam i hvertfall.

 

1. Hva er folk oppfatning av søkeren? Jeg forstår at Liveview har fått skryt på Olympusen men dette er ikke noe jeg ønsker å benytte med av i vesentlig grad.

 

2. Hvordan er kitobjektivet i forhold til kitobjektivet på 450d? Da tenker jeg på canonobjektivet med IS.

 

3. Værtetting på Olympusen?

 

4. Er det punktlysmåling?

 

5. Hastighet i forhold til Canon?

 

6. Så var det dette med formatet som jeg så var tatt opp i tidligere i tråden...På ixusen min kommer bildene i et format som passer til svært få rammer. Noe som egentlig er ganske irriterende. Dere vet det sikkert, men jeg husker ikke nå om det er 4:3 eller 2:3. Hvilket format er bildene i Olympusen? Er dette anderledes enn i canon 450d?

Lenke til kommentar

1. Olympus søkeren er vel noe trang, men hvordan Canon søkeren er skal jeg ikke uttale meg om.

 

2. Kitobjektivet til Olympus har fått bra kritikk, IS sitter i kamerahuset.

 

3. Ingen værtetting på Olympusen, men det er det vel heller ikke på Canon 450d?

 

4. Punktlysmåling er mulig ja.

 

5. Olyen tar 3.5 bilder i sekundet. Om du skyter i Fine jpeg, så kan du ta serier på inntil 9999 bilder. I RAW er det vel en 8 eller 9 bilder før kameraet tar en pause for skriving til minnekortet.

 

6. Olympus har 4:3.

Lenke til kommentar

Olympus er bra. Den eneste store forkjellen er størrelsen som sensoren. Olympus har minst sensor (2x crop) enn Canon (1,6x) og Nikon (1,5x) osv, kontra 35mm på fullformat. Ulempene er at du får mer støy og svakere Depth Of Field effekter. Fordelen er at både kameraene og objektivene blir billigere på grunn av mindre sensor, og mindre og lettere i størrelse. Bildekvaliteten er det ikke noe å si noe på, og Olympus har etter rykter bedre innebygget støvfjerning. Sånn grovt oppsummert iallfall. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...