Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ingen bilde på skjerm og ingen pip fra hovedkort


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har ett lite problem med PCen min her, den viser ingen bilde på skjermen og skjermen går i dvalemodus da jeg starter PCen. Alle viftene går og lyset på hovedkortet lyser. Aldri komt noen pip, selv om det pleier å komme ett pip hver gang jeg starter opp så skjer det ikke nå. Jeg har hatt nesten samme problem og da hjalp det å skifte skjermkortet bort til den andre skjermkort sloten og alt fungerte som normalt. Så kan hende den andre skjermkort sloten har tatt kvelden også nå?

 

Hvorfor piper det ikke fra hovedkortet da lyset virker? Er ikke det ett lys som sier at alt er bra osv?

 

 

PC specs:

 

7900 GT

4200+ AMD dualcore

Asus A8N32-SLI Deluxe

Hiper 580 W strømforsyning

2 GB crosshair RAM

 

EDIT: Skjermkort vifta går heilt bananas og kjører for fullt med en gang jeg starter den selv om det ikke er noe spesielt varmt eller noe sånt her..

Endret av superninja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har testet skjermkortet i en annen PC, deg gikk helt fint. Testet også RAMen på en annen PC, det funket helt fint det også.. Prøvd å ta ut lydkortet og boote men det hjalp ikke noe særlig.. Er det noen måte jeg kan teste om det er PSUen (alle viftene går men kanskje det er noe som ikke får strøm?) eller CPUen? Eller hovedkortet?

Lenke til kommentar
Har testet skjermkortet i en annen PC, deg gikk helt fint. Testet også RAMen på en annen PC, det funket helt fint det også.. Prøvd å ta ut lydkortet og boote men det hjalp ikke noe særlig.. Er det noen måte jeg kan teste om det er PSUen (alle viftene går men kanskje det er noe som ikke får strøm?) eller CPUen? Eller hovedkortet?

 

Ser ut som hovedkortet er kaputt. Dvs. skjermkortet får ikke strøm/signaler fordi brikkesettet (NB - nordbrua) er gåen. Det er nok grunnen også, til at du ikke hører det velkjente pipet i oppstarten (POST).

 

Tviler på at CPU er skadet, fordi du ikke nevner noe om overklokking og det hender så sjelden uansett. PSU virker å være i orden også, fordi lampa lyser og viftene går.

 

Hvis du lurer på om hdd spinner, legg en finger på den og du kan kjenne vibrasjon hvis den går.

Lenke til kommentar
Ingen vibrering, nei. Er det bra eller dårlig? Kan jo være at PCen tror jeg ikke har i skjermkort og at den ikke vil starte opp noe som helst pga det?

Nja, blir svaret fra meg... ;) Hvis du er skeptisk på om hdd er død og resten er i orden?

 

Hadde det vært tilfellet, ville du fått det vanlige pipet + melding på skjermen ("No system disk detected" e.l.). Dvs. skjermkortet sjekkes av POST før hdd i oppstarten, og kommer ikke lenger i dette tilfellet.

 

Så, det blir forsåvidt opp til deg om du syns at det er bedre å miste systemdisken enn et hk. Spørs vel hva du har lagret der, hva du har av backup osv. Kan ikke huske å ha sett at hdd kræsjer pga. den type feil på hk, så den risken er liten.

Lenke til kommentar

Du ville fortsatt fått POST selvom en HD har tatt kvelden. ( Da ville boot fortsatt inntil Windows skal starte opp ) Derimot er det relevant pga. HD'er spinner opp først etter at flere ting har blitt sjekket i POST, husker ikke helt rekkefølgen men.

 

Hovedkortet er defekt, garanti eller kjøp nytt :)

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Henger meg litt på her! :)

 

Grunnen til at jeg fant denne tråden er pgr. at jeg søkte på google etter dette problemet (siden jeg har det selv) :)

 

Jeg vil legge til at mine disker sviver, alle viftene, cd-rommet, skjermkortet, men det oppstartspipet mangler.

 

Dette problemet fikk jeg når jeg prøvde å sette opp FSB-frekvensen. Så jeg har allerede begynnt å jakte på nytt hovedkort. Du bør benytte deg av garantien til kortet, og få et nytt! :)

 

Mvh. Fredrik!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har sendt det inn nå, eneste som er at jeg var så heldig at kortet av en eller annen grunn stoppen en plass pga posten, men ringte inn i dag så sa de at de skulle se på saken så håper det går bra..! går veeeeeldig sakte det her da, men har bærbare PC så overlever sånn sett men hadde vært fint å ha PCen min på plass, og fungerende.. :)

 

 

EDIT: Har det noe å si om det er D-link eller noe annet? Har D-link router fra før. :)

Endret av superninja
Lenke til kommentar

Heisann. Er ikke meningen å stjele tråden din, men har samme problem :(

 

Jeg har nettopp kjøpt meg et EVGA nforce 780 sli kort (og en intel 8400), og har innstalert Vista home 32 bit. Innstaleringen og alt gikk veldig fint, innstalerte hovedkortdrivere og restartet maskinen. Etter restarten lastet jeg ned oppdateringer fra windows update + driverne til de to 8800GTS kortene mine. Etter det var ferdig startet jeg maskinen på nytt, men nå er skjermen svart under oppstart, og jeg får ikke noe pip fra hovedkortet. Alle vifter går og det høres ut som begge HD'ne starter opp. Det lyser ett grønt, ett blått og ett orange lys fra HK....Har prøvd med bare ett grafikkort uten at det hjalp.

 

PSUen min er relativt ny (ca et halvt år), 700W.

 

Som nevnt er både HK og CPU helt nye.

 

Noen tips?

Endret av Yahh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...