Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Betalt solidarisk erstatning - dem andre fått ny dom :S


Demantios

Anbefalte innlegg

Jeg og fire kamerater hadde en sak oppe hos tingretten for 1,5år siden grunnet hærværk

En del av dommen lød på solidarisk erstatning, og jeg skrev under på stedet og overførte 24.000 til fornærmedes advokat siden jeg ville ha hele saken ut av verden. Det var da beløpet for alt jeg hadde vært med på å skadegjøre pluss advokatutgifter til fornærmede, og vi regnet ut at jeg ville få igjen omkring 15.000 når dem andre hadde betalt sin del. I ettertid valgte tre av dem andre som var med på vår felles dom å anke saken. Dem har senere vært gjennom flere runder i retten og forliksråd og ihvertfall en av dem har fått ny dom som ikke omhandler solidarisk erstatning.

 

Det ser nå ut til at jeg sitter igjen som taperen her. Er virkelig dommen gjeldende? Jeg kan ikke skjønne hvordan vi kan få en felles dom og få innkrevelse før alle har godkjent det. Jeg må vel ha noen rettigheter her? Finner fint lite som omhandler solidarisk erstatning på nettet også, og jeg synes det er idiotisk at den som prøver å gjøre opp for seg skal gå ut som taperen etter en helt urettferdig saksbehandling

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Nærmer seg et år siden jeg la ut denne nå, så tar meg friheten til å bumpe.

 

Tre av partene er nå igang med å nedbetale sine enkelte summer (som er på mindre enn min, enda dem gjorde større skade), mens en av dem betaler på solidarisk dom som han godtok, om han betaler for det samme jeg har betalt for, eller om det er trukket ifra er jeg usikker på. Uansett mangler det enda penger her

 

Er også blitt 3år siden dette skjedde og jeg føler jeg har lite å få gjort med dette siden det har tatt så lang tid

Endret av Demantios
Lenke til kommentar

Solidarisk ansvar:

Flere juridiske personer er ansvarlig for den samme gjelden, slik at hver enkelt plikter å betale kreditor fullt ut, hvis de øvrige skyldnere (debitorene) ikke betaler. Ved prinsipal solidaritet kan kreditor kreve beløpet fra hvem som helst av debitorene. Ved subsidiær solidaritet må kreditor først gå på den enkelte debitor å søke å kreve inn det beløp den enkelte skylder. Debitor som har betalt, kan søke regress hos de øvrige debitorer.

Kilde

 

Loven sier også litt om dette:

Skadeserstatningsloven § 5-3. (skade voldt av flere)

1. Flere som plikter å betale erstatning for samme skade, svarer en for alle og alle for en. Det samme gjelder den som plikter å betale oppreising for samme skade.

2. I hvilken utstrekning den som har betalt erstatning eller oppreising kan gjøre krav gjeldende mot andre ansvarlige, avgjøres under hensyn til ansvarsgrunnlaget og forholdene ellers.

 

Svarer en for alle og alle for en? Isåfall skulle dem harr klagerett eller min godkjente dom skulle bortfallt?

 

Jeg føler egentlig at jeg har krav på å få dommen min avsagt jeg i hendhold til gjeldsbrevlova § 2, selskapsloven § 2-4 og skadeserstatningsloven § 5-3 da dem nevner alle for en, en for alle. Jeg er dømt med en fellesdom jeg står igjen alene med uten noen muligheter

http://www.lovdata.no/all/tl-19390217-001-001.html#2

http://www.lovdata.no/all/tl-19850621-083-002.html#2-4

http://www.lovdata.no/all/tl-19690613-026-005.html#5-3

Endret av Demantios
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...