Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bruk av utenlandsregistrert bil i Norge


Goffi1983

Anbefalte innlegg

Jeg er en student i utlandet som har kjøpt meg bil i utlandet.

Bor her over lengre tid så blir praktisk med bil.

Jeg vil da gjerne ha den bilen med meg hjem til Norge under min ferie. Jeg er registrert i Folkeregisteret.

Ergo jeg må søke om tillatelse for å bruke bilen. Greit tenker jeg.

Før jeg søker får jeg den tilbakemeldingen fra Tolldirektoratet at det er bare å søke, de finnes hjemmel.

 

Så søker jeg om tillatelse til å bruke utenlandsregistert bil i Norge, og får avslag, fair enough.

 

På forespørsel ang grunnlag for avslaget får jeg som svar at det ikke finnes hjemmel for å innvilge slike søknader.

Derimot, jeg vet folk som har fått innvilget slike søknader.

 

Under lovdata sine sider kan jeg se at det kan finnes muligheter for å få innvilget en tidsbegrenset bruk av bilen i Norge.

Da med tanke på seksjon G.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...620-0381.html#5

 

 

Noe annet som gjorde meg utrolig irritert var at tollsekretæren kommer å sier at man kan ikke få i pose og sekk når man bor i utlandet som student..... hadde jeg ikke vært 300 mil borte så hadde jeg vært i fengsel nå.

 

Er det noen som har løst problemet med å bruke en utenlandsregistert bil i Norge som student?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du er student eller ikke, speller ingen rolle.

 

Etter hva jeg har hørt, kan du som polakk kjøre inntil tre måneder innad i EØS. Så lenge det ikke er taxi-virksomhet eller annen form for inntjening du driver med. Da blir det i såfall noen toll-greier uten like.

 

Jeg vet dog at på 1970-tallet kunne man som dansk statsborger kjøre en dansk-registrert bil i Norge i inntil èn måned. Da måtte man ut av landet i 24 timer, før man igjen var klar for nye 30 dager.

 

Gi beng. Bare kjør!

Lenke til kommentar
Om du er student eller ikke, speller ingen rolle.

Ikke så lenge han har en "familiemessig tilknytning til Norge" og er registrert i det norske folkeregisteret (§3, 3.ledd) , men om du er polakk eller ikke spiller derimot en rolle.. Jeg ser ikke noe tegn på at trådstarter er noe annet enn norsk statsborger, og da kan han IKKE kjøre tre måneder i Norge med utenlandskregistrert bil.

 

Gi beng. Bare kjør!

Betaler du engangsavgiften på bilen når han blir stoppet?

 

 

Til trådstarter: Klag på avslaget til angitt klageinstans, og vis til paragrafen som gir hjemmel for å tillate det. Lykke til!

Lenke til kommentar

Haha, om du hadde betalt så ja :)

 

Sånn for å klargjøre omstendighetene.

 

Ja, jeg er norsk statsborger. Hadde jeg vært utmeldt av norsk folkeregister hadde saken stilt seg en helt annen.

 

Jeg holder nå på å grave frem en sak der jeg vet noen som har fått tillatelse for å kjøre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Se det ja, folk med de samme problemene jeg en gang også hadde!

 

Det er utmerkede muligheter å løse dette problemet på!

Nemlig å melde flytting! dette er noe jeg BARE ville gjort, OM jeg fikk støtte fra Statens lånekasse. (da er du nemlig pliktig medlem av folkeregisteret, og det er jo greit, hvertfall om du har tenkt deg tilbake til norge etter studiene). Når du melder flytting, kan du kjøre bilen din så myue du vil i norge! ( om du hadde fått innvilget søknaden din, om å bruke bilen i norge, ville det bare vært fra grensen til adressen din, og ikke no mer).

 

Har hørt om folk som er blitt nektet å melde flytting, selv om de faktisk studerer i utlandet, og det absolut er mange plusspnukter på å ha adressen sin i utløandet!!!( post kommer direkte til deg, osv, og det staten ikke liker, men som vi seff digger, er det at vi kan kjøre fete biler til en slikk og ingenting i norge, du slipper også å betale moms på det du kjøper i norge.)

 

I søknaden bør du passe på visse "feller" som er utsalgsgivende på om du får meldt flytting eller ikke. du bør angi at du nesten ikke kommer til å oppholde deg i norge, i tillegg til at du ikke er sikker på om du kommer til å vende tilbake til norge etter entdt opphold.( man kan jo aldri vite).

 

Og ja, har vært borti flere av de utrolig kjipe kontorrottene som sitter hjemme i norge, som vil gjøre alt de kan for å hindre oss i å få kjøre bilene våre hjem til norge! de er uforskammede, men sikkert skyld misunneligheten!

At vi som drar til utlandet og studerer ikke skal få brukt bilene være hjem på ferie, er helt utrolig spør du meg!

 

Du bør også passe på å ikke kjøre bilen hjem om du ikke har fått meldt flytting! da må du punge ut med hele beløpet det ville kostet og tatt den inn, pluss ekstragebyrer, pluss at bilen ikke kan bli i norge... så da kan det bli dyrt!!!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...