Gå til innhold

Dårlig skjerm vs. god skjerm


Anbefalte innlegg

Hei. Pr dags dato har jeg en 2-3 år gammel 1280x1024 17" lcd skjerm. Jeg trenger derfor mindre specs på maskinen for å få kjørt på høyere grafikk enn om jeg hadde hatt en 1920x1200 24". Om jeg da kjøper en 1920x1200 24", vil jeg jo ikke kunne få kjørt på f eks high i crysis (scroll ned ti crysis), da ville fps vært for lav og jeg ville ha opplevd lagging. Men, grafikken ville ikke ha blitt noe dårligere av den grunn (selv om jeg måtte ha skrudd ned på grafikken)?

 

Altså, det jeg lurer på:

 

Bildet og grafikken blir bedre med en 24" 1920x1200 skjerm enn med en 17" 1280x1024 skjerm (i dette tilfellet Crysis), med de specs'ene jeg har på PC-en min nå (de ser dere i signaturen min), samtidig som jeg kan spille uten lagg?

 

Lamborgini

Endret av Lamborgini
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg forstår hva du spør om. Høyere oppløsning = bedre bilde, men samtidig så må du sette ned detaljnivået.

 

Det blir litt to forskjellige ting da. Detaljnivået slår av og på features og detaljene på texturer osv. mens oppløsnignen bare gjør bildet mer definert. Om noe så vil jeg si at høyt detaljnivå kommer mest til sin rett med høy oppløsning, om du forstår meg. Med lave oppløsninger så får du ikke i like stor grad se alt det fine du slår på.

 

Alt i alt så vil nok bildet kanskje se hakket dårligere ut om du setter instillingene slik at det kjører like bra, men det oppheves til stor del av den deilige innlevelsen du får av en mye større skjerm.

 

Husk dette: For spill og video så MÅ du ikke nødvendigvis kjøre native oppløsning på skjermen. Det er som regel vanskelig å se forskjellen i det hele tatt uten å ha side-ved-side sammenligning, så ikke føl deg tvunget til å kjøre på maks oppløsning om det ikke er det som gir den beste balansen for din opplevelse. Jeg har en 1920x1200 skjerm selv forøvrig, og det var den beste investeringen jeg har gjort på lenge ;)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Jeg tror jeg forstår hva du spør om. Høyere oppløsning = bedre bilde, men samtidig så må du sette ned detaljnivået.

 

Det blir litt to forskjellige ting da. Detaljnivået slår av og på features og detaljene på texturer osv. mens oppløsnignen bare gjør bildet mer definert. Om noe så vil jeg si at høyt detaljnivå kommer mest til sin rett med høy oppløsning, om du forstår meg. Med lave oppløsninger så får du ikke i like stor grad se alt det fine du slår på.

 

Alt i alt så vil nok bildet kanskje se hakket dårligere ut om du setter instillingene slik at det kjører like bra, men det oppheves til stor del av den deilige innlevelsen du får av en mye større skjerm.

 

Husk dette: For spill og video så MÅ du ikke nødvendigvis kjøre native oppløsning på skjermen. Det er som regel vanskelig å se forskjellen i det hele tatt uten å ha side-ved-side sammenligning, så ikke føl deg tvunget til å kjøre på maks oppløsning om det ikke er det som gir den beste balansen for din opplevelse. Jeg har en 1920x1200 skjerm selv forøvrig, og det var den beste investeringen jeg har gjort på lenge ;)

 

-Stigma

 

Ja, det var det jeg lurte på. Går nok for en 24" uansett, bare lurte på hvordan det ble, i forhold til den jeg har nå. Takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...