Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows forsinket skriving mislyktes - Harddisken tok kvelden?


Anbefalte innlegg

Windows frøs opp og denne beskjeden poppet opp nede til høyre på oppgavelinjen:

 

"Windows kan ikke lagre dataene for filen D:\. Dataene har gått tapt. Denne feilen kan skyldes en feil på maskinvaren eller nettverkstilkoblingen. Prøv å lagre filen et annet sted"

 

Lokal Disk (D:) er forsvunnet og ikke lenger mulig å se (Samsung SpinPoint T166 500 GB)

 

Jeg har windows installert på en annen harddisk enn denne.

 

Dette er normalt når harddisken kræsjer? Er den ødelagt?

 

Maskinen har oppført seg merkelig den siste tiden før dette skjedde. Musepekeren har frøset opp ved jevne mellomrom og PC-en har klikket. Musepekeren frøs og jeg var nødt til å restarte rett før dette skjedde med hardisken.

Endret av 2die4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får du startet opp igjen etter feilmeldingen?

 

Uansett. Åpne opp pcn din og gå over alle koblinger. Både IDE/SATA og strøm.

Om det er mulig, start pcn og prøv å hør om harddisken begynner og spinne. Sitter den trangt til, så kan du ta den ut og legge den forsiktig ved siden av pcn. Da kan du kjenne på den om den begynner å spinne. Men ikke gjør noen brå bevegelser med den løs.

 

Om den spinner er det gode muligheter for å få reddet den, eller i hvertfall få hentet ut data.

Hvis den ikke spinner er det lite håp.

Lenke til kommentar
^snip*

 

Noe viktig info og/eller filer på disken?

 

Hvis ikke så:

Ta ut OS-disken og prøv installering av OS på den disken som halter. Husk full formatering av den først, dvs. slett alle partisjoner på disken.

Hvis du får feilmeldinger av noen slag så post de her.

 

Edit: sjekk ut SATA-koblinger, ta de ut og og sett inn igjen. Det samme gjelder strømkoblingen.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Får du startet opp igjen etter feilmeldingen?

 

Om den spinner er det gode muligheter for å få reddet den, eller i hvertfall få hentet ut data.

Hvis den ikke spinner er det lite håp.

 

Ja, som sagt så er ikke dette harddisken jeg har installert windows på.

 

Jeg har pakket inn harddisken i en Scythe silence boks, men når jeg legger øret inntil så kan jeg høre en lyd ja.

Lenke til kommentar
http://searchwinit.techtarget.com/tip/0,28...1041334,00.html

 

8 vanlige grunner for forsinket skrivning.

 

Jeg kunne ikke å kjenne meg igjen på noen av punktene..

 

 

Om den spinner er det gode muligheter for å få reddet den, eller i hvertfall få hentet ut data.

Hvis den ikke spinner er det lite håp.

 

Harddisken spinner og går enda den, så den er ikke helt dau. Hvordan får jeg hentet ut data?

Lenke til kommentar

Det er størt sjanse for at det er harddisk kontrolleren (bridge) i den eksterne boksen din som har skylda.

Det er et hav av poster rundt om på internet om dårlige firewire og kombo firewire/usb chip kontrollere som benyttes i diverse HD kabinetter som gire "Delayed Write Failure".

Koples du den den med eSata , USB eller Firewire til PC-en?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Det er størt sjanse for at det er harddisk kontrolleren (bridge) i den eksterne boksen din som har skylda.

Det er et hav av poster rundt om på internet om dårlige firewire og kombo firewire/usb chip kontrollere som benyttes i diverse HD kabinetter som gire "Delayed Write Failure".

Koples du den den med eSata , USB eller Firewire til PC-en?

 

Men denne harddisken er vel ikke ekstern? Det er en Samsung SpinPoint T166 500 GB. Den er koblet med sata slik som min andre interne harddisk.

Endret av 2die4
Lenke til kommentar

Nei da er det nok noe annet som f.eks MFT data i NTFS som gjør det.

 

Jeg tok utgangspunkt i at dette

Jeg har pakket inn harddisken i en Scythe silence boks,

betydde at du hadde den som ekstern HD.

 

Prøv å fjern alt av partisjoner på den .

Lag ny(e) og formatter med NTFS default cluster instilling og ikke velg quick men full format. Lag basic / primary partisjon .

Ikke kjør 3'de parts deframenter etterpå , disse kan i flere tilfeller rokkere og krympe MFT zone på NFTS partisjonen.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Får samme feilmelding som 2die4 på en WD-disk som er noen få måneder gammel. Disken dukker imidlertid opp igjen i utforsker hvis jeg slår av maskina helt - inkl strømforsyninga. Den dukker ikke opp med omstart. Har klart å kopiere over data fra disken, men det har vært en møysommelig prosess. For etter 15-20 min kommer feilmeldinga tilbake og disken forsvinner fra utforsker. Masete når det er ca 750 giga som skal kopieres over...

Lenke til kommentar
Nei da er det nok noe annet som f.eks MFT data i NTFS som gjør det.

 

Jeg tok utgangspunkt i at dette

Jeg har pakket inn harddisken i en Scythe silence boks,

betydde at du hadde den som ekstern HD.

 

Prøv å fjern alt av partisjoner på den .

Lag ny(e) og formatter med NTFS default cluster instilling og ikke velg quick men full format. Lag basic / primary partisjon .

Ikke kjør 3'de parts deframenter etterpå , disse kan i flere tilfeller rokkere og krympe MFT zone på NFTS partisjonen.

 

 

Takk for svar. Jeg er redd det du oppsummerte her blir litt for komplisert for meg. Det jeg vet er at jeg ikke har noen partisjoner på disken hvertfall.

 

Neida, Scythe Silent boks er bare en støydempingsboks man pakker harddisken inn i.

Endret av 2die4
Lenke til kommentar

Last ned SIW .

Start programmet , åpne hardware og trykk på "sensors" .

Fortell hva slags temperatur det rapporteres på HD.

Kan være at inpakkingen i boksen gjør den "for varm".

 

Lage partisjon på nye disker , formattere , tilordne stasjonsbokstav

må du alltid gjøre selv.

Guide for diskbehandling (diskmanagement) .

http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm

http://support.microsoft.com/kb/309000

 

 

SIW , sjekke HD temperatur

post-35394-1212429706_thumb.png

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Last ned SIW .

Start programmet , åpne hardware og trykk på "sensors" .

Fortell hva slags temperatur det rapporteres på HD.

Kan være at inpakkingen i boksen gjør den "for varm".

 

Lage partisjon på nye disker , formattere , tilordne stasjonsbokstav

må du alltid gjøre selv.

Guide for diskbehandling (diskmanagement) .

http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm

http://support.microsoft.com/kb/309000

 

Jeg kan fortelle deg her og nå at varme ikke er noe problem. Har alltid lave temperaturer på diskene mine. Scythe boksen gjør faktisk temperaturen lavere.

 

Skal sjekke ut guiden.

Endret av 2die4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...