Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

18 år - Lett eller tung MC?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er nylig fyllt 18 og skal ta MC lapp i år for så og kjøpe meg MC neste år.(i etter ferien om jeg har råd men tviler)

Har aldri kjørt mc før men har lenge hatt meget lyst på det.

Jeg er meget gira på fart(spess aks) og ønsker en god motor lyd.

Jeg er meget usikker på om jeg bør ta lett-mc lappen eller tung-mc lappen.

Har planlagt en brukt mc til rundt 20.000 - 40.000 max(helst litt under det)

 

Grunnen til at jeg planla lett i det hele tatt var at leppen var billigere, sykkelen er muligens billigere(?), Og at den er billigere og forsikre. Kan trimmes til ca 30 hk, men koster litt. tenker da mest på aprilia rs 125 .

 

Grunner til og gå tung(opp til 34 hk) :

Går mye bedre, lyder mye bedre, går dritbra selv med 2 personer, er ikke lett.

 

Man kan Selv om 34 hk er lite er det jo bare og taut plomberinga så går den mye bedre.

 

Fint om folk kunne gi sine meninger og evt gi linker til anbefalte tung-sykler som lett kan registreres som mellomtunge ved ogplombere de. Den skal være fet sports-sykkel.

Takk

Endret av PixlFace
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsikringen vil variere etter sykkel, alder, bonus, selskap, tidligere uhell, bosted osv.

Prisen er vanligvis mellom 1 000kr til 20 000kr. Du må bare ringe forsikkringsselskapene og høre. Men det trenger ikke være billig for lett-mc heller. Et selskap ville ha 40 000 for kasko på en lett mc på meg, 16 år, et annet ville ha 6 500. Rimeligste var terra for meg, men kan var noe helt annet for deg.

Lenke til kommentar

Kommer an på sykkel, men jeg kan skrive under på at veldig mange tung-sykler har lavere forsikring enn RS125. Racing-sykler har uansett høyere forsikring enn nakne sykler, så jeg anbefaler deg å heller gå for en nakensykkel.

Om jeg var deg ville jeg gått for noe lignende denne. Utrolig artige lekesykler som går vanvittig bra.

 

absolutt for mellomtung-lappen! Og den er IKKE dyrere enn lett-mc. Omtrent samme prisnivå.

Lenke til kommentar

Er vel bare sikkerhetskurs på bane man må ha ekstra mener jeg. Likevel er ikke 2-4000 allverden i hensyn til hva du får ut av det.

 

RS 250 er flotte sykler, men krever litt mye vedlikehold pga 2-takt. De er lette å skru på, så om du leser litt på apriliaforum.no vil du lære en hel del.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Kjør opp på tung/mellomtung. Prisen er omtrent den samme som lettsykkel. Du kan jo såklart kjøre lettsykkel på mellomklasse lappen.

 

PRisen på forsikringer varierer ekstremt fra selskap til selskap, alder, bosted, sykkel, statistikk ++

Ring å hør med forskjellige selskap!

Lenke til kommentar

På RS250 er det vel greit mye vedlikehold, 2-takter. 4-takt holder hvis du skal ha 34-hesters sykkel - mellomtung.

Her er den nye 250 Kawasakien: http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode...os=7&tot=52 til en ok pris.

eller denne: http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode...=44&tot=532

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode...=45&tot=532

+++mye anna bra på finn.no

 

Forresten, skal du kjøre i by eller på landet?

Lenke til kommentar

blir vell både by og "landevei". .

Ikke så mye Oslo by men er ikke grsveier lissom :p

 

Men de syklne du nevnte var litt i dyreste laget. .

Hadde planer om og ikke gå over 30k på sykkelen.

 

Om jeg skulle hatt lett ville det blitt en Aprilia rs 125 til 24.000 kr .

Vil prøve og finne en lignene 34HK(evt en som kan plombest ned) sykkel til samme pris om ikke litt over.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Hvis du skal kjøre landevei er 2-taktere helt ok, skal du kjøre by er 4-takter å foretrekke. Ikke gå over 30k for en 250ccm eller større? Da er utvalget mindre og du må gå for noe som er

a)gammelt b)kjørt langt c)skadet

 

Du kan ev. gå for en trimmet 125ccm, de har rundt 25 hk. Hvis du legger på 5-10k på budsjettet ditt kan du få en fint brukt aprilia rs250, og da blir du nok tilfredsstilt når det gjelder aks-ønsket ditt, men for alt jeg vet kan du bli det med en trimmet 125ccm også.

Lenke til kommentar

Hmm. . .

Er meget usikkeer. Om alt jeg har sett, hørt og lest om RS 125 er dette en sykkel som dekker mine behov og er en god nybegynner-sykkel. .

 

Med en aks som gir 0-100 på ca 6 sek og en topfart på over 130-150 uplombert.

Den har også en meget Fin pris om man kjøper brukt,for under 30.000 får man top stand og lite kjørt.

 

Blir muligens denne jeg kjøper som førstegags-sykkelen min :)

Men : om man tar lett mc lapp nå. hva vil det koste og gå opp til tung lapp senere? noen som vet? her eg bor er det nemlig 3-4 tusen kr forskjell på de to.

Og om jeg går for lett lappen har jeg mulighet for og saffe sykkel og kjøre litt nå i 2008. om jeg velger tung lapp har jeg ikke råd til sykkel og må vente til våren 2009 for og kjøre.

 

Noen her som har en rs 125 bare uplombert som kan bekrefte mine utsagn over?

 

Takk . .

Lenke til kommentar

Tar du A1 nå, vil det koste rundt 6-10 når du oppgraderer til A. Eneste man MÅ ha er vel de obligatoriske kjøretimene + banekjøring og selfølgelig oppkjøring. kanskje noe mer, men ikke så mye tror jeg. teoriprøve slipper du.

 

jeg kan bekrefte dine utsagt. kommer raskt opp i 140-150kmt, men klarer mer også om man er litt tålmodig. forbruket er heller ikke så gærent. jeg kjører på rundt 0,5 mila.

men vær obs på slitedeler og hvordan sykkelen er holdt. SJEKK apriliaforum.no ! veldig viktig du hører med disse folka før du kjøper. legg inn interessante sykler og be om tips og råd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+19283741

Å oppgradere til tung/mellom klasse kostet meg 10k for 2-3 år siden (jeg hadde ingen ekstratimer). Snakket med noen andre på ett annet forum som slapp unna med 8k. Jeg har også sett at noen måtte opp i 12k. Så det kan nok variere, men om du skal klare å komme ned i 6k som nevnt over så må du ha ganske flaks vil jeg tro. Når det nye systemet kom for noen år siden ble det med en gang 5k ekstra for å oppgradere. Eneste fornuftige for deg er å sjekke pris der du bor for hva en oppgradering koster pr. i dag hos kjøreskolen.

 

Hvis jeg var deg hadde jeg ikke tenkt noe mere på det å kjørt opp på tung med en gang. Du sparer minimalt (om ikke noe) på å kjøre opp på lett i stedet. Når jeg kjørte opp på lett i min tid så var teori og kjøre praksis helt lik som på tung. Hvis du ikke er særlig begeistret eller tror du aldri vil kjøre mc igjen så kan du jo like gjerne kjøre opp på lett, men det er lite penger å spare (2000-3000 vil jeg anta)

 

Du vil alltid lengte etter noe større og raskere (hvis du ikke har en r1 med turbo). En rs 125 går godt og er en morsom sykkel, i 3-4 mnd, så går den plutselig ikke så godt lenger.. Jeg hadde en 600ccm touring/racing som gikk heeeelt sykt bra i starten. Gikk 4 mnd, så var ikke den opplevelsen så syk lenger. Uansett så er det 10x så mye kjøreglede i en større sykkel, det er min mening. Du kan jo alltids kjøpe tung lappen å kjøpe en rs 125 som startsykkel. Føler du behov for oppgradering slipper du å kjøre opp igjen. 0 stress, 0 bekymringer ;) Venter forøvrig på en rs250 nå. Fordelen med en 125 vs. 600. er lav vekt, billigere forsikring og billig i innkjøp. RS250 er dog ikke så mye dyrere, de ligger på alt fra 25-45k. Betaler 2700 kr for ansvar. Kasko ca 7-8k.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Ja,er nå igang med og ta mellomtung lappen og planer om og kjøpe en RS 250 eller en Ninja 250 til våren . .

Blir kos det :D

 

Høres fornuftig ut! Jeg kan nevne noen fordeler/ulemper med de, utifra mine kunnskaper vel og merke.

 

 

RS 250

+ Går bra på høyt turtal, føles litt slapp ut i mellom- og bunnregisteret

+ Fint design

+ Både 34 hk og 70 hk

+ Godt chassis

+ Lettkjørt

+ Lav vekt

+ Morsom på svingete veier

- Ikke egnet til lange turer (r-sykkel)

- Krever mer vedlikehold (2-takt)

 

Ninja 250

+ Krever mindre vedlikehold (4-takt)

+ Bedre mellom- og bunnregister enn RS (i allefall den med 34 hk)

+ Pent design

+ Japansk kvalitet

+ Lav vekt (?)

- Helt ny mod (har ofte, men ikke alltid, barnefeil)

- Kun 34 hk

 

 

Apriliaen har Italiensk design, mange mener at det er noe spesielt med de Italienske syklene, at de skiller seg ut fra de Japanske. Jeg syns de skiller seg ut på både godt og vondt. De japanske har som oftest ikke ett særpreg. Det er jevnt over flere japanske sykkler på veiene vil jeg tro. De fleste Jappanerne er forholdsvis like, mens de Italienske ikke er så like.

 

Jeg kan se for meg at Ninja 250 er en bedre bysykkel enn Apriliaen. Aprilia er en mer morsom sykkel på svingete veier, med mere effekt. Service intervaler på a 4000km. 4000 km servicen er etter det jeg har hørt ganske kurrant å gjøre selv. Og det koster ikke noe (mtk) på deler. 8000 km så må det byttes stempel. Uansett, sykkel er en dyr hobby, men 4-taktere er etter det jeg har hørt vanskeligere å mekke på enn det er med en 2-takter.

 

Hvor vil du komme til å kjøre mest med den? Ser du på sykkel som ett fremkomstmiddel fra A-B eller som noe du kan hygge deg med å ta en tur i ny og ne?

Lenke til kommentar

Begge deler egentlig. .

Kommer til og bruke den tilog fra jobb og skole + are for gøy :p

Men tenker da mest på rs'n ettersom det er lett og doble kraften vedogfjerneplomba..

Finnes også brukt/biligere.

Ninja'n er ny og finnes ikke brukt så langt jeg kan se.

 

Er meget hypp på aks og kraft :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Hvis du er hypp på aks og kraft vil jeg enten anbefale apriliaen, eller sport utenfor veien som gjør at du ikke skader andre på ferden;) F.eks. kjøre på bane, ski eller andre ting.

 

Tipper det vil komme ett par ninjaer til salgs i løpet av året som kommer. Tvilsomt allerede til høsten, men hvem vet. RS250 finner du nok til rundt 30-35. Jeg betalte 45 000 for min, men den er 99% strøken og har kun gått 250 mil. Vanligvis har de gått 14-28 000 km. Hvis jeg var deg ville jeg funnet en som har gått rett over 8000 km eller 16 000 km (siden stempelet skal byttes pr 8000km). Så sliper du å gjøre dette med en gang, ev få en service på flere tusen kroner med en gang. Sjekk også dekk før du kjøper, er dekkene dårlig pruter du. Utgift på ett par nye dekk ink. skifte er vel ca 3000 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...