Gå til innhold

Tips til nytt objektiv til EOS 400D


Anbefalte innlegg

Føler at jeg trenger et nytt objektiv enn det som jeg har nå (standard 18-55mm som fulgte med)

 

Skal brukes til noe stillbilder av natur/biler og også noe inndørs og utendørs av dyra i huset. Altså en god all-around linse, so mer bedre enn det jeg har og som kan gi litt mer muligheter.

 

Objektivet burde:

*ha rask autofokus

*ha noe bedre zoom, men vil ha en god all around linse, så jeg slipper å bytte.

*helst ha bilde stabilisator, da det ikke alltid er like lett å ta bilder av dyra :p

*ha bedre bildekvalitet.

*koste max 3500-4500kr

 

Noen tips? prøvde litt sigma 18-200mm os, men trenger ikke sååå mye zoom, og tror ikke optikken der er så mye bedre en standardlinsa jeg har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være en ide å si hvilket kamera du har, da det er forskjellige alternativer til de forskjellige merkene. Edit: ser nå at du spør om EOS 400D ...

 

Hvis du er fornøyd med brennviddeomfanget til det objektivet du har, så er det mange gode muligheter.

 

Tamron 17-50mm f/2.8 kan jo være en ide. Alternativt Sigma 18-50mm f/2.8

 

Hvis du kan legge en del mer penger på bordet, så har du EF-S 17-55mm f/2.8 IS

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Jeg har denne selv og er godt fornøyd. Glimrende gå-tur-objektiv og er meget anvendelig. Litt for trangt og lyssvakt hvis du beregner å bruke det mye innendørs. Ellers skarpt og fint og relativt lett å ta med seg.

 

Er den raskere en standard linsa til å fokusere?

Blir ikke så altfor mye bilder innendørs, kan alltids bruke photoshop å få opp lystyrken på de.

Lenke til kommentar
Har tenkt litt på Canon EF 28-135mm f/3,5-5,6 IS USM

Vil denne være en god oppgradering? får jo samme vidvinkel som den jeg har men litt mer zoom og is.

Her mister du jo 10mm i den vide enden sammenlignet med din 18-55.

10mm i den vide enden vil utgjøre relativt mye, så du bør tenke deg godt om før du eventuelt kjøper denne.

Endret av Knuty
Lenke til kommentar
Her mister du jo 10mm i den vide enden sammenlignet med din 18-55.

10mm i den vide enden vil utgjøre relativt mye, så du bør tenke deg godt om før du eventuelt kjøper denne.

Nei, har jo ef-s linse, da skal du gange mm med 1,6, 18x1,6 er jo 28,8mm.

Står ihvertfall det i canonbladet.

Regner med at det kun gjelder canon sine ef-s objektiver og ikke de vanlige+sigma osv?

Endret av Adapted
Lenke til kommentar
Nei, har jo ef-s linse, da skal du gange mm med 1,6, 18x1,6 er jo 28,8mm.

Står ihvertfall det i canonbladet.

Regner med at det kun gjelder canon sine ef-s objektiver og ikke de vanlige+sigma osv?

Brennvidde er brennvidde, og du må multiplisere brennvidden til alle objektiver med 1.6 for å få 35mm-ekvivalent på et 400D, ikke bare objektivene med mindre bildesirkel. Her får du litt mer info ang. optikk og evt. valgmuligheter...
Lenke til kommentar
Nei, har jo ef-s linse, da skal du gange mm med 1,6, 18x1,6 er jo 28,8mm.

Står ihvertfall det i canonbladet.

Regner med at det kun gjelder canon sine ef-s objektiver og ikke de vanlige+sigma osv?

Brennvidden oppgitt i millimeter er universal for alle objektiver.

 

Du må gange antall millimeter med 1.6 uansett om det er et EF-S eller EF objektiv. Brennvidden til objektiver fra Sigma, Tamron osv må også ganges med 1.6.

 

Det er derfor du ser at svært mange fullformatobjektiver (EF) begynner på 28mm. For crop-kameraer blir dette gjerne noe smalt (28*1.6), og derfor er det utviklet en del EF-S objektiver, som begynner på 17-18mm. (17-18mm * 1.6 blir omtrent likt 28mm.)

 

Sånn sett vil et cropkamera sammen med et EF-objektiv for mange utgjøre en ulempe på korte brennvidder. (Man taper vidvinkel.)

Motsatt, med telezoom osv vil man få enda mer tele av å bruke et cropkamera. (70-200mm'eren tilsvarer 320 i den lengste enden.)

Endret av Knuty
Lenke til kommentar

hmm, ikke lett å få både pose og sekk ser jeg :p

vil Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC være et godt allround objektiv?

Er jo relativt billig, så kan jeg heller spare til enten en vidvinkel eller zoom objektiv senere.

Regner med at 70mm burde holde.

Den er jo mer lys-sterk enn kitobjektivet, så klarer vel meg uten is?

 

edit: skriveleif

Endret av Adapted
Lenke til kommentar

Det kan godt hende 28-135 passer fint for deg, det vet du bare selv. En måte å sjekke er jo ved å gå gjennom Exif på de bildene du har tatt med kit-objektivet og se hvilke brennvidder du vanligvis bruker. Er du sjelden under 30 mm er det en grei sak å velge 28-135.

 

Det finnes flere programmer som kan brukes til å lese av brennvidder etc på mange bilder så du kan sammenlikne. Du kan for eksempel bruke ExposurePlot:

 

http://www.snapfiles.com/get/ExposurePlot.html

Lenke til kommentar
*helst ha bilde stabilisator, da det ikke alltid er like lett å ta bilder av dyra :p

 

Dersom dyrene du tar bilde av beveger seg, vil det ikke hjelpe å ha lengre lukkertid. lengre lukkertid vil kun gi blurrete bilde om motivet beveger seg. lengre lukkertid hjelper derimot om du skal ta bilde av statisk motiv.

Lenke til kommentar
Det kan godt hende 28-135 passer fint for deg, det vet du bare selv. En måte å sjekke er jo ved å gå gjennom Exif på de bildene du har tatt med kit-objektivet og se hvilke brennvidder du vanligvis bruker. Er du sjelden under 30 mm er det en grei sak å velge 28-135.

 

Det finnes flere programmer som kan brukes til å lese av brennvidder etc på mange bilder så du kan sammenlikne. Du kan for eksempel bruke ExposurePlot:

 

http://www.snapfiles.com/get/ExposurePlot.html

 

takker :)

Fant ut at jeg bruker mest fra 30 til 50mm, tipper rundt 10% er rundt 18-30mm, så kjøper nok Canon EF 28-135mm f/3,5-5,6 IS USM.

 

Kjøper heller i tillegg en Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM eller lignende senere, som jeg kan leke meg litt med. Kan få mye tøffe bilder med vidvinkel også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...