Gå til innhold

trenger hjelp til å koble sammen lader og batteri med indikator


Anbefalte innlegg

skal koble sammen et 12 v batteri med en lader (som består av en transformator som plugges inn i 220v stikk)

 

det jeg har nå er laderen og batteriet. jeg tenkte å koble dem sammen slik at laderen kan ligge i batterikassa og være fast koblet til batteriet slik at det bare er å plugge laderen inn.

 

men jeg er redd for at en slik transformator vil trekke strøm fra batteriet dersom den ikke står og lader.

 

jeg har derfor e teori om at jeg kan bruke en bryter som jeg slår på for å koble sammen lader og batteri, etter at laderen er koblet til veggstrøm. i forbindelse med dette ønsker jeg meg en lysdiode som -bare lyser opp dersom batteriet blir ladet-

 

hvordan kan dette gjøres? jeg har en pols og to pols brytere tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En lader bør ha en diode i serie med utgangen. Dioder leder strøm bare en vei, slik at det er umulig at strøm går fra batteriet til lader. Bryter er da egentlig unødvendig.

 

Hvis du setter en lysdiode i parallel med sperredioden (eller en seriemotstand) vil dioden lyse bare når det går strøm fra lader.

Lenke til kommentar

Nei, det trengs ikke to dioder i serie. Det kunne kanskje klart seg med bare en LED, men det spørs hvor mye ladestrøm vi snakker om? LED skal typisk bare ha 20 mA.

Jeg antar det er snakk om en lader som gir noen Ampere. Du vil få et spenningsfall over sperredioden på 0.7V, det er ikke nok til å drive en LED, du trenger over 2.2V. Så du må ha en motstand i serie med sperredioden (slik som på tegningen). LED kan da kobles parallellt med disse to komponentene.

Ulempen med en slik kobling er at det trengs en del strøm for å komme over 2.2V til å drive LED, så den vil ikke lyse ved lav ladestrøm. Mulig noen andre har et bedre forslag?

Lenke til kommentar

grunnen til at jeg tok med en til diode var for å sikre lysdioden mot strøm i feil retning, da de har liten toleranse der (altså, strøm fra batteriet når laderen ikke lader)

 

hva med å koble lysdiode med tilhørende formotstand i parallell til den vanlige dioden?

 

laderen leverer 500ma over 12v. jeg har beregnet formotstand jfr diodens oppgitte spenning og strømforbruk (husker ikke tallene nå) slik at man kan koble den rett på 12v

 

det er mulig jeg er på feil spor her, kan hende det er noe helt annet man trenger.

 

men hvis dioden har en nominell strøm på 20ma vil jo det være alt for lite dersom den skal stå i serie i ladekretsen..

 

og spenningsfallet over dioden vil man vel få uansett, ergo blir ladespenningen tilsvarende lavere.. ?

Lenke til kommentar
slik? med lader til venstre og batteri til høyre på koblingsskjemaet:

post-62916-1212240066_thumb.jpg

 

her er det først en diode, så formotstand for å bruke 3v led på 12v krets, så lysdiode.

 

ser dette fornuftig ut?

Du kan ikke koble det slik.

 

Hvis du bruker sperrediode og du ikke får problemer med for lav ladespenning på batteriet, (vil sannsynligvis bare ta litt lenger tid) kan du koble motstand og LED mellom + og - på "ladersiden" av sperredioden. Altså i parallell med batteriet, men før sperredioden slik at LED bare lyser når det er spenning fra laderen.

Lenke til kommentar
nei, jeg var redd for det.

 

hvilke egenskaper bør en diode ha får å tåle 12v og 500ma uten at det går utover ladinga?

 

edit: hva er egentlig en sperrediode? kan jeg bruke en vanlig diode som 1n4148?

Du trenger bare en eller annen diode som tåler minimum 500mA kontinuerlig strøm. Den dioden du referer til tåler vel bare 200mA ifølge google...

Lenke til kommentar

Det går bra, men husk at du mister ca 0,7V ved bruk av diode, slik at du bare får ca 11,3V over batteriet.

 

Selv ville jeg heller ha sjekket med et amperemeter om laderen virkelig trekker noe strøm tilbake fra batteriet når den ikke lader. Tror de aller fleste ladere ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Det går bra, men husk at du mister ca 0,7V ved bruk av diode, slik at du bare får ca 11,3V over batteriet.

 

Selv ville jeg heller ha sjekket med et amperemeter om laderen virkelig trekker noe strøm tilbake fra batteriet når den ikke lader. Tror de aller fleste ladere ikke gjør det.

Riktig.

Det skal ikke være nødvendig med noen sperrediode, siden lekkasjestrømmen gjennom likeretteren og eventuellt sperredioden er MINDRE enn batteriets egen lekkasje. Ikke skal det være nødvendig med et rele heller, da du kan koble lysdioden (en liten 12Volt bil-instrumentpære bør gjøre susen) FØR likeretteren. Når du skal avbryte ladingen, napper du simpelthen ut nettledningen UTEN nettbryter, så slipper du trøbbel med forsikringsselskapet, siden apparatet ditt neppe er Nemko-godkjent.

 

Jeg la ved et enkelt og barnslig skjema, så det ikke skulle være noen tvil.

post-6223-1212629744_thumb.jpg

Endret av runmad
Lenke til kommentar

det var en flott tegning. slik jeg forstår det har du tegnet fra venstre mot høyre 230v - sikring før trafo. vekselstrøm ut av trafo og gratz kobling med lysdiode på vekselstrømssia.

 

det eneste problemet mitt nå er at jeg ikke har en trafo i den forstand, men en liten veggkontakt med transformator inni (slike som er vanlig til apparater som går på dc 5-20v) - og såvidt jeg veit leverer denne likestrøm ut. den er dermed også sikkert godkjent (dog er det ikke helt sikkert da det er dette produktet fra biltema.

 

men - den passer vel ikke da inn i kretsen din?

Lenke til kommentar
Aha... Ja da må du nok gjøre som nevnt over, med et lite 12Volts' rele osv. Hvis ikke du skjønte noe av det, så kan jeg lage et enkelt diagram for deg, hvis du ønsker altså.

 

ja det hadde jeg satt stor pris på. hvis du kan gi et eksempel på et slikt 12v rele, gjerne fra elfa eller lignende hadde jeg også satt pris på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...